Playstation phone? Vara eller inte vara?

Diskussion i 'Xperia Play' startad av nioh, 1 dec 2010.

?

Vad tycker du om Playstation phone baserad på Android?

1. Grymt, jag köper den så fort den kommer.

21 röst(er)
    18,6%
  2. Intresserad, kan definitivt tänka mig att köpa en sådan.

44 röst(er)
    38,9%
  3. Nja, tveksamt om det blir så bra, men det är intressant.

33 röst(er)
    29,2%
  4. Nej, tycker inte det verkar särskilt bra. Bättre med PSP Go eller Nintendo DS

0 röst(er)
    0,0%
  5. Nä, fy farao, dundertabbe med en enhet som är halvbra för två världar.

15 röst(er)
    13,3%
  1. anarfox

anarfox Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Bara för att plattformen stödjer det innebär det inte att alla andra devicer på samma plattform använder det.

2. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Visst har du rätt i det. Men det frammgår dock inte från själva broschyren.

Last edited: 19 feb 2011
  3. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Blir bara mer och mer sugen på den här telefonen. Fråga:
    Om man rootar Android, kan man då...."låna" appar och spel?

4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Du behöver inte vara root för att "låna" appar och spel.
    Du kan installera precis exakt vad du vill. Det är inte Steve Jobs som bestämmer
    här utan du kan ladda ned från websidor, skicka via USB eller bluetooth osv.

Bara att installera utan root.

Hur det ser ut att "låna" spel specifikt skrivna för SE Xperia Play har jag ingen
    aning om. Jag föreslår vi diskuterar den legala biten här primärt och sen tittar
    du på dina forum för specifika saker efter telefonen har släppts och folk hittat
    lösningar på att slippa betala lön åt dem som skapat en tjänst de nyttjar.

Mvh
    Anders

abudrs och Sasori gillar detta.
  5. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jag har inget emot att betala, dock gillar jag inte 15 minuters gränsen. En testkörning innan man konsumerar tycker jag inte är annat än rätt.
    I alla fall så kanske root blir helt onödigt i det här fallet. Det ser ut som att SE är de enda som lyckats få lite pli på 2.3, dvs inge lagg, inga spontana omstarter och i övrigt väldigt trevlig mjukvara, kanske inte behövs klocka alls :)

6. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Är det någon som vet om det går att få telefonen (eller äldre SE modeller) att automotiskt logga in på Wifi som man tidigare vart inloggad på? Skulle va skönt om luren automatiskt slog över när det finns ett nätverk så man slipper spendera traffik och därmed kan använda lite mer resurskrävande tidsfördriv när man inte har ett nätverk i närheten.

Last edited: 21 feb 2011
  7. sjukperro

sjukperro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

det är bara lämna wifin igång så ska den koppla upp när du kommer till ett nätverk du har varit uppkopplad mot:) inte det bästa för batteritiden däremot

8. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Finns appar (ska ta reda på) som håller koll på din position och när du befinner dig på
    platser där du har anslutit till wifi-tidigare kopplar den upp dig.
    Ungefär som att lämna på wifi fast den sparar lite batteri.

9. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Prova y5 den gör det som skrivs ovan

10. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Tack så mycket, ska pröva den på frugans blade först :D

11. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    +1

Det var den polaren körde. Finns en som heter WiFi at Home också.

// A

12. Highfoot

Highfoot Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Då var förhandsbokningen av Xperia Play klar. Jag har planerat att skaffa både en ny mobil (min första smartphone, Ipod touch räknas inte) och Halebop ett bra tag, så nu slog jag till på luren med 24 månaders abonnemang. Allt gick på 3779 kr. Helt ok om ni frågar mig :)

13. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    319

MINA ENHETER

Sen kan man ju tycka att det är lite onördigt med ett speltangetbord utan en extremt bra GPU som Tegra 2 tex. Den har ju "bara" en adreno 205.

Kolla på Sony PSP2 som kommer i höst.
    Pekskärm: 5 tum 960 x 544 OLED
    Huvudenhet: ARM Cortex-A9-processor Quad
    Grafikprocessor: SGX543MP4+
    .......osv

Och priset verkar inte vara jätte högt heller, 2999:- på prisjakt.

14. Highfoot

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Jo, men jag ser detta som en produkt för en helt annan marknad än konsolerna. Jag har både DS och PSP men jag tar aldrig med mig dem eftersom det är så förbannat bökigt (förutom när man ska resa långt). Xperia Play är därför helt perfekt för mig då jag vill spela mindre spel. Den kommer definitivt erbjuda den bästa spelupplevelsen än på någon mobil som finns på marknaden i dagsläget. Med Playstaion Suite och förhoppningsvis även resten av utvecklarnas vilja att stödja en mobil som det faktiskt går att göra "riktiga" spelupplevelser som inte bara går ut på att peka, kan nog Play öppna upp för en ny gren i mobilvärlden.

Sen tror jag att utvecklarna kan kräma ur rätt mycket ur hårdvara på Play om de optimerar ordentligt. Se vad man kan göra på en Iphone i dagsläget med UE3 t.ex.

Last edited: 6 mar 2011
  15. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

16. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Tycker jag är prisvärt.

Det är hur som helst svårt att jämföra PSP2 med Xperia play.
    Då Xperia play är minst lika mycket en smart phone som spelenhet. Den är också smidigare att stoppa i fickan.

PSP2 har lite andra förutsättningar. Dock när PSP2 kommer kan det mycket väl vara så att SE släpper en uppdaterad Xperia play med dual core. Vi får se, tiden kommer utvisa vad som sker.......

17. Highfoot

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Jo, priset är helt klart överkomligt enligt mig.

Ja, precis, förutsättningarna är olika och jag behöver en ny telefon. Eftersom jag är gamer så känns det som en spännande produkt att testa. Bara möjligheten att kunna styra spel i en emulator med riktiga knappar gör det värt för mig.

Xperia Play är definitivt inte en telefon, det kommer med stor säkerhet komma nya modeller så småningom (då förmodligen med dual core). Själv tror jag att specifikationerna för tillfället räcker. Det verkar ju dessutom som om Sony Ericsson har filat ytterligare på hårdvaran för att öka prestandan (som extra snabba minnen osv.) Det ska bli spännande och se vad utvecklarna kan kräma ur den, även om jag själv föredrar 2D- före 3D-spel, vilket inte är lika krävande. ;)

18. anarfox

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Är det bara jag som reflekterat över det här med Playstation Suit och Playstation Certified? Det är ju just det som är Play:s USP så om det nu inte krävs kraftigare hårdvara än den har för att bli certifierad varför då lägga tid och pengar på det?

19. Highfoot

Mottagna gillanden:
    34

MINA ENHETER

Tja, vad sägs om mjukvaran och det faktum att det finns knappar som gör att det faktiskt går att spela "riktiga" spel på den. Spel som enbart går ut på enkla tryck här och var är inte speciellt tillfredsställande i längden för många gamers. Avsaknaden av knappar har helt klart hämmat spelutvecklingen på både Android och iOS då det gäller mer robusta spel. Ingen kan påstå att det går bra att ens spela ett Nintendo-8bit spel med virtuella kontroller på någon mobil plattform, för det gör det inte och kommer aldrig att göra.

Men du har en poäng, om man inte är ute efter en bättre spelupplevelse på en telefon (som det faktiskt är) så kan man lika gärna köpa en annan som säkert är bättre på andra områden.

20. anarfox

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

??? Hänger inte med alls vad du menar.
    Det jag försöker säga är att det inte är lönt för Sony Ericsson att stoppa in kraftigare hårdvara (dualcore cpu, kraftigare grafikkrets och what not) om det inte är det de kommer sälja enheter på. Jag tror det är Playstation-certifieringen devicen kommer sälja på och inte hårdvaruspecar. Vi får nog inse att vi, den skaran som stirrar oss blinda på specifikationerna, är en väldigt liten del av marknaden.
    Jämför med när du köper en konsol. De flesta går inte in i butiken och frågar: "vad är det för CPU i den här konsolen då?"
    De flesta väljer utifrån vad de hört bekanta berätta om, eller om man är "gamer" så låter man spelbiblioteket styra.

Sedan tror jag inte vi sett än vad dessa Snapdragon SoC:s kan leverera. Kolla på iPhone 4 som har relativt lika specar som Play och vad de lyckats visa upp där med Unreal Engine 3.

Last edited: 7 mar 2011