Playstation phone? Vara eller inte vara?

Diskussion i 'Xperia Play' startad av nioh, 1 dec 2010.

?

Vad tycker du om Playstation phone baserad på Android?

  1. Grymt, jag köper den så fort den kommer.

    21 röst(er)
    18,6%
  2. Intresserad, kan definitivt tänka mig att köpa en sådan.

    44 röst(er)
    38,9%
  3. Nja, tveksamt om det blir så bra, men det är intressant.

    33 röst(er)
    29,2%
  4. Nej, tycker inte det verkar särskilt bra. Bättre med PSP Go eller Nintendo DS

    0 röst(er)
    0,0%
  5. Nä, fy farao, dundertabbe med en enhet som är halvbra för två världar.

    15 röst(er)
    13,3%
  1. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag missförstod ditt förra inlägg, sorry :) Du har helt klart rätt och jag tänker precis på samma sätt. Jag tror också att Play ha mer att ge än vad de som älskar maxade specifikationer har kritisera den för.
     
  2. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Egentligen
    Desto mer jag ser av den här desto mer intresserad blir jag
    Även om arc fortfarande ligger högre på listan så verkar konceptet enormt häftigt och kommer nog behöva prova båda innan jag väljer vad jag ska ha
     
  3. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag funderar på att slänga min Nexus S.. Mycket till stor del av kameran.
    Och byggkvalitén.

    arc vill jag gärna ha och dess kamera är ju kalas!
    Men Play har ju inte direkt en grym kamera heller.. Måste undersökas detta så man inte
    köper säcken i grisen just eftersom kameran är en viktig del för mig.

    // A
     
  4. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Mmm
    ska verkligen klämma på dom noga och pröva seriöst
     
  5. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Det måste ju provas, det går ju inte direkt se på specifikationerna om kameran tar bra bilder eller ej. Men man kan ju anta att Arc är bättre på detta då Play har fokus på spel.
     
  6. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Och arc har exmor sensorn
     
  7. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Precis. Då SE har sagt att Play HAR bra kamera så har den ju det och historiken kring
    SE-lurar är ju just att kameran är bra. De promotade ju inte direkt kameran i x8 ;)

    Jag är nöjd med Play om kameran i alla fall är som x10 mini.
    Är den sämre ligger arc bättre till.

    Jag fotar ju med stora proffskameror och annan ball utrustning och tenderar att se saker
    ute som jag måste knäppa. Oftast står jag där utan min utrustning och får ta mobilen
    för detta med ett mediokert resultat. Därför värderar jag kameran i mobilen att iaf försöka
    återge det jag såg någotsånär.

    Hoppas ni förstod ;)
     
  8. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Oja, det låter väldigt vettigt. :) Jag tror vi kan räkna med att Arc har bättre kamera, frågan är snarare hur pass bra den förhållandevis är i Play. Jag kan tänka mig att många stirrar sig blinda på megapixlarna, när de i själva verket inte har ett smack med kvalitén att göra, bara storleken på korten. Med handen på hjärtat kan nog de flesta erkänna att en 5 megapixel-kamera som finns i Play är mer än nog då det gäller upplösning. De flesta tar strö-kort med sin mobil, vill man ta "proffsbilder" ska man ju inte använda en mobil överhuvudtaget egentligen. Men visst, tycker man fotografering är viktigt med mobilen så är det helt klart stor skillnad från modell till modell.
     
  9. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag pratar aldrig megapixel förutom på stora kameran då jag vill kunna beskära.
    Mina egna kameror är 21MP så där går de att beskära bra ;)

    Detaljrikedomen, brus osv är viktigare, kontrast etc.
    Nej, det handlar inte om att ersätta kameran utan det handlar om att ha kamera nog om
    behovet finns för specifika saker. T.ex om jag åker på semester och inte orkar ha 10KG
    kamera med mig är det ganska nice om jag kan använda mobilen. :P

    Jag menar såklart semester i form av simplare saker där sevärdheterna är mindre än
    normalfallet - t.ex om du bara åker till grannlandet för att softa över helgen.
     
  10. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Såvitt jag har kunna läsa av specarna har Play inte ExmorR-sensorn som Arc, Neo och Pro kommer ha.
    Det är ett minus enligt min uppfattning eftersom den sensorn är betydligt ljus-känsligare.
    Mitt val just nu som ersättare till min X10i står mellan dessa tre.

    Pro = För att den har ett fysiskt qwerty vilket tilltalar mig väldigt mycket. Minuset är att den har 3.7" skärm vilket är ett steg nedåt från 4", troligen är skärmen bättre än min X10i, men jag vill ha stor skärm.

    Arc = För designen och den stora 4.2" skärmen. Minuset är att den inte har någon front facing camera och heller ingen fysisk knappsats.

    Play = Stort PLUS för spelkontrollen, särskilt nu när N64-emulatorn släpptes för några dagar sedan bara. Gillar också att den har stereohögtalare. Minuset är att den saknar HDMI och inte har ExmorR-sensorn som bröderna har (Frågetecken här dock??, skulle den har ExmorR-sensorn så är valet av denna givet).
     
  11. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Ja det kan vara svårt ibland. Du har ju dock lite tid på dig att tänka. :)

    Ok, ja men om Play saknar den där sensorn så är det ju ätt självklart att den kommer vara sämre då det gäller ljuskänsligheten.
     
  12. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Frågan är varför man inte skulle kämt in den om den finns med i Pro, man är väll inte rädd för kornurans från sin själva? Så dyrt lär det inte vara att få med då Pro ska gå på 2000 eller liknande. Får hålla tummarna :)
    Har Play ff kamera?
     
  13. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Ja, den har ff
     
    Sasori gillar detta.
  14. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tackar, ännu en anledning att köpa en play :D
     
  15. anarfox

    anarfox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Man måste profilera sin produktportfölj. Gör man flera telefoner som har i stort sett samma features så är det ingen som har någon USP (unique selling point) och det blir det väldigt svårt att tilltala specifika målgrupper och väldigt svårt att marknadsföra devicerna.
     
  16. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jo men just en sådan funktion kommer ju inte direkt konkurrera med arcen till exempel, inte mer än pro gör, det är ju menade för olika marknader och gör inget annat än att stärka Play och stärka varumärket SE. Sen så är den stora marknaden ute efter megapixlar ifall de vill ha en kamera, att Play har 5 kommer de som ändå bara vill ha en kamera att titta på och välja arc. De som däremot vill ha spel kommer bara bli riktigt glada över att SE håller hög kvalité. Det är det lilla extra som säljer ett märke :)
     
  17. Sasori

    Sasori Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hur lång tid tror ni det kommer ta innan det kommer en play2? Satt och funderade på det idag. Jag hoppas på att det tar minst 1 år så att det blir rejält med stöd från utvecklare som känner att livslängden inte är för kort för stöd. Gärna längre än så, en av Iphones stora fördel är att formatet inte ändras så ofta för utvecklare, då har jag tredjeparti främst i tanken.
     
  18. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Även om det kommer en ny lär nog stödet ligga kvar
    Kanske olika hårdvaruversioner bara
    Tror nog SE kommer vilja mjölka spelköpsfunktionen länge
     
  19. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag skulle tro att ny dyker upp tidigast om ett år.

    De släpps i och för sig nya iphones varje år, gör det inte? Det tog inte lång tid innan Ipad 2 kom heller. Förhoppningsvis håller Play ett tag efter att uppföljaren av den kommer (om den nu kommer) men frågan är egentligen om andra tillverkare kommer satsa på egna Playstation-certifierade telefoner med gamepads. Om det blir så är det nog inte omöjligt att vi får se en liknande variant i slutet av året skulle jag tro. Allt hänger nog på hur pass bra Play säljer.
     
  20. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    :) Njae, eftersom Sony gått ut med Playstation certifieringen kan hårdvaran variera rätt mycket bara det fyller kraven för certifieringen. Tror att andra tillverkare vill vara med på båten, det är ett risktagande men om de andra stora tillverkarna också börjar certifiera modeller kan det här bli riktigt stort.

    Tror också att SE kommer med en uppdaterad play. När Qualcomms dual-core arkitektur väl kommer ut på marknaden finns inga hinder, för SE har redan klart för sig vilka kraven för certifieringen är samt designen av play-knapparna (joypaden) och mjukvaruplattformen. Dual-core SoC från Qualcomm är ju inte något helt nytt, det är ju bara en evolution av befintliga snapdragon Soc:s.