Problem: Plötslig hög strömförbrukning med WI-FI

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av ESSB, 14 dec 2012.

1. ESSB

ESSB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Newbie med batteri problem !

Hustruns Galaxy Sll (GT-I9100) har plötsligt börja ta mycket ström ur batteriet. Har noterat följande fram tills nu (har en ajphone själv så mina kunskaper i Android/GSll äro synnerligen begränsade!!):
    - Sker endast när den är uppkopplad mot hemma nätverket så jag vill utesluta USB kontakten.
    - Android OS står för ca 85% förbrukning medans andra ligger lågt.
    - Msstänker dock att WI-FI share drar ström (FTSRunningChecker verkar aktiverat detta om jag tyder "running systems" rätt ???)
    - Har inte gjort nån factory reset (ännu). Hustrun protesterar !
    - Rensat lite appar och gjort några cache cleanings.
    - Inga nya appar installerade på ett bra tag (iallafall inte innan problemet började)
    - Android verson 2.3.4 (tänkte uppdatera när jelly bean släpps??, om jag får!!)

Nån som har några ideer och tips om detta ?

Som en interimslösning har jag även provat och ändra DTIM i routern, i ett försök och dölja problemet :
    - Har fn en DIR-655 där default DTIM är 1 (1-255) och beacon period 100.
    - Med ny setting 255, var det som och stänga av alla förbrukare i telefonen, så det blev ett lyft. Kanon!!! Dock fick jag andra problem med övriga enheter i trådlösa nätverket, alltför många dropouts, så där fick jag backa, shit!! (det mesta går trådlöst pga korkad placering av LAN ingång!!).
    - För tillfället andvänder jag DTIM på 5 som hjälpt något samt övriga enheter fungerar u/a så jag tänkte prova och lägga mig på 10 och se vad som händer.

Nån som har några ideer och tips om detta ?

Dock kvarstår grundproblemet. Vad har fått telefonen och dra så mycket ström så att det töms på mindre än en dag så fort den loggar in på nätverket hemma ?
    Har farit runt i en massa forum och hittat en massa ideer och tankar men står lite still på "kontoret" så all hjälp uppskattas.
    ////tack&båck

2. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Kan det vara detta? :) https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=68607

ESSB gillar detta.
  3. ESSB

ESSB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tyckte jag letat överallt men den tråden missade jag !

- Ska fortsätta lite med DTIM testandet. Dock går allt utom NASen trådlöst så jag kan inte höja till 255 (som var bra för tel men förstörde för övriga enheter)
    - Ska övertala madame om upgrade till jelly bean (om det kommer)
    - Ny router har stått på listan en längre tid, och det lutar åt ASUS även här!

Tack för hjälpen iallafall även om jag fortfarande är nyfiken på varför denna förändring sen ca 2 år eller när det nu var hon fick den !!!!

4. Arbu11

Arbu11 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    335

MINA ENHETER

Ja, det lät väldigt mysko, men som sagt var... Spökfel finns det gott om! :D

ESSB gillar detta.
  5. ESSB

ESSB Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har satt DTIM till 50 och än så länge fungerar min fasta PC ok. Får se vad hennes tel hittar på inatt !!
    Ska kolla media-avdelningen samt paddan imorgon.

Förhoppningsvis kommer tomten med min nya router !!