Jo, visst finns det aspekter där t.ex. Samsung har fördelar men gör man en samlad bedömning slutar nästan alltid Xiaomi som mest prisvärd. Det brukar bli väldigt mycket cherry picking där man lyfter fram saker som helst plötsligt är ett problem på Xiaomilurar som man knappt nämner eller bara nämner i förbifarten på lurar från Samsung, Sony eller Moto. Tidigare var det dålig haptisk feedback. Nu när Xiaomi har riktigt bra vibrationsmotorer snöar man inte på någon annan detalj som 3.5 mm jack. Det är för övrigt något som Xiaomi nästan alltid erbjöd tidigare, men det var sällan någon som lyfte det som en viktig fördel då. Det är väldigt tydligt att många techsajter konsekvent tonar ner fördelarna med Xiaomi och istället ger nackdelarna orimligt mycket fokus. Det är oärligt. Dessutom extra löjligt att fjäska för en gigant som Samsung då man snarast borde vara hårdare mot ett marknadsledande företag som konsekvent tar mycket mer pengar för samma hårdvara jämfört med en underdog som Xiaomi eller Realme. Tyvärr är de flesta tekniksajter reaktionära. De vill försvara status quo och sitt gamla favoritmärke. I linje med detta är den otroligt tröttsamma tendensen att se vanilla-android som bättre än andra android-UI. Det känns väldigt mycket "2011".
Tyvärr men SD720 vs. SD870 kan inte vägas upp av ip-klassning (som ev. inte ens betyder speciellt mycket mer än stämpeln) eller ett 3.5mm jack. Skulle du göra samma bedömning om du jämförde två telefoner från Samsung eller Google? Speciellt där telefonen med det bättre systemchippet och skärmen dessutom är en tusenlapp billigare. Visst har man olika preferenser, men hårdvarumässigt är systemchippet och skärmen det som spelar störst roll för de flesta.
Jag hade A71 som var en trevlig lur men självklart inte värd 4500 kr som den kostade ny. En sak som dock var dåligt var att den drog massa batteri i standbyläget. Sonderade detta på Sweroid och olika forum och svaret jag fick var att det var normalt på den telefonen (precis som många telefoner i S-serien), inget man kunde läsa i recensionerna.
Angående uppdateringar tycker jag Xiaomi är utmärkta på att uppdatera MIUI vilket är det som räknas i detta sammanhang. Den underliggande androidversionen är mindre intressant på ett system som MIUI men folk på Swedroid är så inkörda på vanilla-android att de förbiser det.
Last edited: Mar 22, 2021