Problem: Poco X3 NFC dödar appar

Diskussion i 'Poco / Pocophone' startad av Kristy, 18 okt 2021.

  1. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag har skaffat mig en begagnad Poco X3 NFC som jag använder som "lektelefon" för att få testa MIUI. Efter en dryg vecka med telefonen har jag dock fortfarande inte kommit tillrätta med att den stänger av för mig viktiga appar som Nacho Notch och Accubattery. På min Samsung fungerar dessa klockrent, men på Pocon stängs de av gång på gång trots att jag ställt in på "Batterisparare - inga restriktioner". Finns det fler ställen man måste gå in på för att stänga av batterioptimeringen? Jag vill minnas att på Huawei var man tvungen att gå in på 2 eller till och med 3 ställen ibland.
    Som en parentes kan jag tala om att Outlook konstigt nog verkar fungera efter att jag gjort samma inställning, där får jag notifikationer.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har du valt att de inte ska vara optimerade också under de "vanliga" batteri-inställningarna i Android? Tror du får gå in under batteriinställningar och sedan kika runt där, så borde den menyn också finnas i MIUI.
     
    Kristy gillar detta.
  3. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Under Inställningar > Batteri finns någonting som heter "Batterisparare" och den har jag stängt av helt. Sedan finns där också "Batterisparare för appar" där man kunde gå in på apparna en och en och stänga av dem, och det var det jag gjorde från början. När det sedan fortfarande inte fungerade gick jag in under Inställningar > Appar > Hantera appar > Nacho Notch resp Accubattery och letade om det var något att ändra där, men då stod redan "Batterisparare" inställd på "Inga restriktioner" så det är tydligen samma inställning som man når på olika vägar.

    Så här ser det ut i tur och ordning:

    Edit: Glömde citera @bernard@bernard
     
    Last edited: 18 okt 2021
  4. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    ...Och där dog Nacho Notch medan jag satt och läste, vilket inte har hänt förut. Ganska märkligt beteende att lägga av medan telefonen - och därmed appen - används tycker jag.
     
  5. slaskish

    slaskish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2014
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    143
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi POCO X3 NFC
    ROM:
    Android 10
    Info:
    MIUI Global 12.0.8
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    UMIDIGI Plus E
    ROM:
    Standard
    Info:
    Feta spec för bra peng på sin tid!
    Platta:
    Lenovo TB2-X30F
    ROM:
    Lineage OS 14
    Info:
    Gammal HW. Funkar bra men segt
    Platta 2:
    Huawei T5 10,1", 4/64Gb
    ROM:
    Standard
    Info:
    Olycka även här, reservd. på g!
    Övrigt:
    scrcpy till en tele utan skärm
    Raspberrys, blandat i Hyper-V
    Det ska ju inte behövas, men i dev options kan man välja background process limit. Att gå in och ställa den till default kanske kan hjälpa ifall den blivit hårdsatt fel av någon anledning :)

    Kör själv en likadan lur till vardags och har inte stött på några liknande bekymmer hitills i all fall.
     
    Kristy gillar detta.
  6. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Kan testa. :) Det känns lite läskigt att pilla på saker där, men att sätta någonting till default borde väl inte kunna ställa till någonting?
     
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Inställningen du nämnde verkar stå rätt, men jag gick in och slog först på och sedan av "Behåll inte aktiviteter" samt ändrade "Gräns för bakgrundsprocesser" för att för att sedan ställa tillbaks den till standard igen. Får vänta och se om det hjälper. :)
     
  8. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Nej det funkade tyvärr inte @slaskish@slaskish, det höll bara ett par timmar, ungefär som tidigare. :( Fast nu när jag ändå öppnat utvecklarinställningarna skall jag försöka se om det går att dölja notchen därifrån - jag minns att det gick att göra på Pixel 3 XL, men minns inte hur så jag får googla. Det var ingen bra lösning eftersom det flyttade ned hela statusfältet, men troligtvis mindre irriterande än att behöva slå på Nacho Noch hela tiden.
    Men det får bli en annan dag, just nu är det mer spännande med Pixel 6. :)
     
  9. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Problem solved!

    Jag skäms faktiskt lite för att jag inte tänkte på det först, men funktionen att dölja notchen finns faktiskt inbyggd i systemet så Nacho Notch behövs inte! :D Under "Inställningar" > "Notifikationer och kontrollcenter" > "Statusfält" finns valet "Dölj sensorpanel" och den var bara att slå på. :D Till skillnad från Samsungs och Googles inbyggda fungerar den dessutom som den skall, dvs mörkar statusfältet utan att flytta ned symbolerna. Fast inställningen var ju inte lätt att hitta direkt - jag fann den faktiskt av en slump när jag kollade igenom vad som fanns.

    AccuBattery lyckades jag få ordning på genom att gå till appväljaren, långtrycka på appen och sedan klicka på hänglåssymbolen. Därmed låste man appen och hindrade att den stängdes med. :)
     
    Last edited: 22 okt 2021
    bernard gillar detta.
  10. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag ropade visst hej för tidigt. Efter några dagar dog Accubattery i alla fall och enda sättet att vara helt säker på att få reda på när telefonen är färdigladdad är att öppna upp appen manuellt innan man sätter i laddaren. Så skall det ju inte behöva vara tycker man, så tips mottages tacksamt.