Ja, i de flesta bilar blir infotainmentsystemet gammalt rätt fort, men det beror i mångt och mycket på att de inte har en bra strategi för uppdateringar.
Tesla är mer modulära på den punkten som
@wirre säger. OTA-uppdateringar och funktionsutökningar sker regelbundet för samtliga modeller som hittills släppts, och det beror ju på att de från början haft en bra strategi med just den här problematiken i åtanke.
Nu vet jag inte hur det är med Polestar, men den kör ju "android on board", så man borde tex kunna se vilken månads säkerhetspatch den kör. Blir intressant att se om Volvo kommer ha samma approach som Tesla, och uppdatera alla bilmodeller med Android samtidigt framöver.
Annars vore det ju enklare om det fanns en standard för infotainmenthårdvaran i form av ett instickskort eller dylikt, som man bara kunde dra ut och byta ut mot ett nytt. Hade väl i alla fall dubblerat livslängden.
Android Auto fungerar sådär, och är egentligen också beroende av att biltillverkaren då och då uppdaterar, för att dra nytta av det fullt ut. Tex tillkommer ju funktioner som Auto over Wireless, men då krävs en viss version av Android Auto installerat i bilen. Dvs utöver att det blir lite stelbent och begränsat sett till andra funktioner än att bara köra appar lokalt på telefonen/visa på infotainmentskärmen, då kommunikationen med bilen i övrigt är så gott som obefintlig.
Last edited: Aug 11, 2020