Ponuls SR Player for Android

Discussion in 'Applikationer' started by JDS, Jul 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om jag går en aning offtopic men det handlar iaf om digital överföring av streamat material.

Jag antar att de flesta känner till vad DAB är, jag kommer således inte gå in på denna teknik (Wikipedia har bra artiklar om ämnet). Men jag kommer däremot gå in på DAB kontra webradiotekniken (som ju sker via IP-baserad teknik, DAB är ett helt eget system).

DAB blev en flopp (utom i UK). Varför fortsätta satsa på DAB när webradio-tekniken redan existerar och kan skickas trådlöst över i princip vilket medium som helst? Kan man tanka ner pod'ar mha DAB? Nej, det kan man inte. Kan man ha tvåvägskommunikation mha DAB? Nej, det kan man inte heller. 2-0 till webradion.

Nu hoppas jag att någon kan sätta dit mig rejält... :-)

2. ChristianSR

ChristianSR Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Well, DAB/DMB vs Wifi/3G/DRM (Digital kortvåg) är en diskussion som förmodligen kräver sin egen tråd, men i korthet ur ett public service perspektiv handlar det mycket om mobil tillgänglighet. SR tex har ju ett VMA-ansvar som vi inte kan uppfylla via Wifi/3G eftersom täckningsgraden är alldeles för låg. Vi kan täcka Sverige till 80% med DAB/DMB i morgon om vi så måste eftersom nätet redan är klart. I Norge släcks FM ner, Storbritannien siktar på något liknande och jag tror det gäller Danmark också.

Personligen tror jag att teknikerna kommer komplettera varandra. Vad jag däremot är rätt säker på är att analoga radiosändningar kommer försvinna....

3. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack! :) Måste säga att det känns underligt (om än roligt) att ens lilla hobbyprojekt hamnar i en tryckt tidning och att närmare 8000 användare har laddat ner det.

Det har, för mig, varit det absolut roligaste med att utveckla för Android, att man så enormt snabbt kan nå ut med ett program. Sedan tycker jag förvisso det är väldigt dåligt att man som utvecklare inte kan läsa kommentarerna ifrån sitt konto eller svara.

4. esso

esso Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag laddade ner den här utmärkta spelaren i förrgår och den fungerar perfekt på såväl wifi som 3g. Däremot får jag inte offline- eller favoritfunktionen att fungera. Verkar inte komma åt möjligheten att ta ner program.

Nu är jag ju en Baby Droid på alla sätt ;) - är det nåt helt uppenbart jag missar eller har det varit knas senaste dagarna efter ny API...?

5. Ekofasc

Ekofasc Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Långklicka på ett avsnitt så kommer det fram en meny med bl.a. "lyssna offline", funkar inte det för dig?

6. esso

esso Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Aah, tack - tyckte jag hade testat det men har tydligen en bit kvar till den riktiga droidtouchen. :rolleyes:

7. Ekofasc

MINA ENHETER

I bland går det väldigt sakta att ladda ner offlineavsnitt, trots att det på datorn med samma wlan går snabbt och att jag får bra resultat på mobilen med speedtest. Jag vet inte vad det beror på men det vore bra om man kunde se hur mycket av ett avsnitt som har laddats ner. Kanske även att kunna pausa i fall att man måste lämna wlanet. Tack för en superapp i övrigt :)

8. frelah

frelah Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact
    Citerar mig själv för att göra återkoppling.

Har inte haft några som helst problem med att appen startas av sig själv nu när jag avaktiverade den funktionen.

9. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Då skulle jag gissa att det är en fråga om dålig elektrisk konstruktion som gör att man helt enkelt kan trigga händelsen "knapp tryckt" när man rycker i och ur. Jag har själv inte lyckats få fram det på min Hero.

Jag vet att när Heron kom så hade vissa problem med att telefonen inte kunde känna av att man drog ur handsfree'n och så vitt jag minns så fick de som hade problemet sina mobiler lagade. Det kan vara något liknande på din, men skapar det inte några andra problem så kanske man kan leva med det.

10. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

I nästa version kommer man ha en progressbar för filen man laddar ner som visar hur långt man kommit, hur mycket som laddats ner och hur stor filen är. Kommer även vara bättre felhantering så man kan fortsätta där man var ifall datakopplingen tappas och automatiskt starta när datakopplingen återfås....så bättring är på väg snart hoppas jag. ;)

11. frelah

frelah Youth Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact
    Ja det får jag nog leva med :) inget som stör nu när jag avaktiverat den funktionen.

Problemet som finns med Heron har min bror.

12. norskel

norskel Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Hejsan, försöker här igen med min fråga.

Har en hero med senaste orginalromen och gilalr starkt appen men dock så uppstår problem då den helt tvärt slutar att funka efter cirka 15 -20 minuter vilket leder till att jag msåte stänga ned den med task killer och sedan starta upp den igen. Jag kör via WiFi och har aldrig problem med att initialt starta en podcast eller live(problemen är för båda).

Vore tacksam för hjälp med detta

Med vänliga hälsningar

norskel

13. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Underligt....behöver nog lite mer info:

• Får du "bara" problemet när du gör via Wifi?
    • Vad är det som händer efter 15-20min, går den över till att buffra eller bara försvinner ljudet?
    • Funkar det att spela längre än 15-20min ifall du lyssnar offline?
    • Har det alltid varit såhär eller har det blivit så den senaste tiden?

Update: Såg dig första inlägg, som jag missat, att du svarat på på endel av frågorna.

Är det någon annan som får samma problem med både live och pod via Wifi? Det kan ju vara så att porten stängs av din router efter 15-20 minuter av någon konstig anledning. Ett alternativ är att göra ett DMZ för telefonen och se ifall problemet då försvinner. Ifall det då försvinner så har det med din router att göra.

Last edited: Feb 8, 2010
  14. norskel

MINA ENHETER

Hejsan tack för snabbt svar!

Inte testat på 3g än men skall göra det denna eftermiddagen.

Det som händer att det står att denspelar men ljudet dör och själva tidsmätaren står still. Det konstiga är att om någon ringer efter att applikationen slutat funka är att att efter samtalet så fortsätter applikationen som om den hade avbrytits precis när samtalet inkom och inte innan dess.

Nej offline avsnitt funkar finfint.

Alltid varit såhär.

Jag är itne så insatt i detta så vad innebär en DMZ? behöver man en dator för detta? (Jag är faktiskt ironiskt nog lite antiteknik och har varken tv eller dator tillgängligt men beslöt lite paradoxallt att lyxa till det med en hero).

15. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad har du för router? DMZ innebär att telefonen sitter "framför" brandväggen. Förstod inte riktigt din mening vid samtal, börjar den funka igen efter att ett samtal avslutats?

16. norskel

MINA ENHETER

Ja exakt den återupptar programmet efter ett samtal avslutats även om den slutade funka tex fem minuter innan samtalet påbörjats. Min router är en Cisco epc2434 som jag fått från com hem

17. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Om du lyssnar på live och det slutar fungera, men börjar fungera igen när ett samtal avslutats, så borde du även kunna få igång det igen genom att trycka på play-knappen två gånger, så du gör en stop och en start för det är precis det som händer när du får ett samtal. Borde inte behöva döda programmet och sedan starta det igen.

Det andra är att det är underligt att du har samma beteendet för pod. Pod och live skiljer sig nämligen ganska så mycket åt. Live kör RTSP protokoll som kapslar in AAC, medan Pod är rena MP3 filer på en webserver. De som haft problem med Wifi har uteslutande haft det vid Live pga RTSP protokollet inte hanteras så bra genom vissa enkla brandväggar och kan kräva viss konfiguration.

Mitt förslag på test är:
    1. Testa genom telefonens browser
    Om du i telefonen går till denna adressen så kommer den spela ett podavsnitt via den inbyggda spelaren som webbrowsern använder (på min Hero verkar det blir flashspelaren av någon anledning). Får du samma problem då? Funkar det så testa samma ström genom SR-Player (Kategorier/Hurmor/Mammas nya kille 2009-12-30).

2. DMZ
    Detta blir ju dock väldigt svårt för dig att göra efterom du inte har någon dator men skriver det ändå ifall du skulle få tillgång till det för att konfigurerar din router. Din router har stöd för DMZ om du kollar i din manual och nu com-hem tillåter att man loggar in på sin router. Det du får göra för att testa är att se till att din telefon alltid får samma IP-adress ifrån din router (verkar heta "Fixed CPE IP Assignment" i din router och du hittar det under setup) och sedan så använder man den IP adressen som DMZ adress (hittar också under setup och "Configuring the DMZ host").

18. norskel

MINA ENHETER

Tack för det utförliga svaret.

Jag har inga problem med att det avbryts när jag spelar direkt via SRs hemsida men jag har en egen liten teori om detta. När jag spelar via SRs hemsida är telefonen hela tiden "aktiv" dvs att skärmen slocknar aldrig (jag kan heller inte växla till ett annat program utan att uppspelningen som använder videospelaren avbryts). Så jag testade helt sonika med att ställa in telefonen på att aldrig stänga av skärmen såvida att jag inte låser den och nu har jag testat i 1 timme och det förefaller att funka.

Summa sumarum: telefonen kopplar antagligen ner sig ifrån WiFi efter ett tag och då tappar självfallet appen kontakten med servern då den går i viloläge.

Visst jag kan ju ha den konstant inkopplad i laddaren och aldrig låta den stänga av skärmen när jag är hemma men detta dödar ju batteriet något. Någon som vet vad detta sekundära problem kan bero på?

19. Ekofasc

MINA ENHETER

Prova Settings - Wireless & network - Wifi settings - Menu/Advanced - Wifi sleep policy - Never.

Och/eller http://www.androlib.com/android.application.com-elsdoerfer-wifilock-qnz.aspx för en switch för denna inställning.

20. JDS

JDS Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Då har man lärt sig något nytt även idag, den inställningen hade jag inte hittat innan. Hoppas att det löser problemet och det verkat ju troligt.

Thread Status:
Not open for further replies.