Prefixer [app-tips]

Diskussion i 'Applikationer' startad av 253°below, 14 jun 2010.

1. 253°below

253°below Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Sådär! Version 0.7 av Prefixer är nu släppt på Android Market.

Nyheter:
    * Möjligt att lägga till regler för inkommande samtal (inklusive uppslag av modifierat nummer mot kontakter och presentation av eventuell hittad kontakt)
    * Nytt regelvillkor tillagt för att exekvera regler utifrån om ett nummer finns/inte finns bland kontakterna.
    * Möjlighet att vid utgående samtal lägga till ursprungligt uppringt nummer i samtalsloggen, samt vid inkommande samtal även logga det manipulerade numret i samtalsloggen. Loggningsfunktionaliteten är lite experimentell än så länge och fungerar inte fullt ut på alla telefoner.
    * Mindre buggfixar

2. strankan

strankan Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser mycket lovande ut, ska testas till veckan. :)

3. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Och så har nu version 0.8 letat sig ut på market med en del finesser...

★ Ny "action": Call confirmation i tre olika varianter: standarddialog, dialog med möjlighet att ändra numret manuellt, samt challenge mode/fyllefilter som kräver korrekt svar på en matematisk uppgift för att samtalet ska kopplas fram.
    ★ Möjligheten att flytta regler uppåt och nedåt för att ändra prioriteringsordning
    ★ Globala applikationsinställningar
    ★ Exempeluttryck i dialogen för nummermatchning med reguljära uttryck ("When number matches")
    ★ Fix för användare med vissa HTC-telefoner och Cyanogen Mod installerat

Last edited: 19 dec 2010
  4. Renato

Renato Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan den eller kommer den nånsin kunna göra en "dailplan" så att man kan välja vilken man kan ringa med.

EX.
    Alla mobil nr man ringer ring genom min mobil operatör
    Alla fasta nr rings genom min voip operatör.

Eller finns det en annan app som kan göra detta?

5. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Det Prefixer låter dig göra är just att skapa en "dial plan" som du själv definierar så den passar dig efter dina ringvanor och preferenser.
    Lägg upp regler för de olika sätt du vill ringa så sköter Prefixer detta åt dig, oavsett om det gäller för specifika nummertyper, speciella veckodagar eller särskilda tider på dygnet.

Några frågor för att jag ska kunna hjälpa dig på traven:
    Behöver du lägga till något särskilt prefix eller liknande för att ringa via din mobiloperatör?
    Vad gäller för att ringa via din voip-operatör? Prefix/suffix som krävs?

6. Renato

Renato Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det jag menade är att kunna välja vilken app man ska ringa med.

En till Ex. :D
    Ringa mobil: Ringer med den inbyggda "dailer" genom min mobil OP.
    Ringa fasta telefoner: Ringer med en VOIP app (siddroid, skype mm.)

7. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ok, det var så du menade. Nej tyvärr, Prefixer klarar inte detta idag. Men det är en intressant idé och troligen något som borde kunna läggas till framöver!
    Ska ta en titt på detta inför framtida uppdateringar.

8. Renato

Renato Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok tack.. Det skulle hjälpa många lata människor :D

9. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Lata och lata... Det handlar väl snarare om effektivitetssökande människor! Och effektivitet det är Prefixers andranamn! ;-)

10. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

...om inte första.

11. Renato

Renato Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

:D ja och att jag får en mindre irritation i livet :D
    Det har hänt många gånger man tryckt ring, sätter luren mot örat och där sitter man och väntar.. Börjar undra varför det inte ringer.. Kommer på att man glömt välja mellan skype eller telefon. Förlorat flera sekunder av sitt liv pga av såna dumheter :P
    Och om man lever som jag så har man inte många sekunder över till resten av dagen..

12. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ny version av Prefixer har nu letat sig ut på Market med följande nyheter:

★ Widget för att sätta på/stänga av Prefixer
    ★ Nytt villkor: Kontroll om numret/kontakten hör till specifik kontaktgrupp eller ej
    ★ Nytt villkor: Kontroll om roaming är aktiv eller ej
    ★ Grafisk tillputsning av programikon för lägre upplösningar
    ★ Kompatibilitet med Android 2.3 (Gingerbread)

13. Baljan

Baljan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Problem med *31#

Hej!

Jag har ett problem som troligen är det mest simpla.
    Jag har hemligt nummer från Telia men vill lägga till *31# för att tillfälligt visa nummer. Som sägs nedan.

"Efter att du aktivera Hemlig Nummer kan du tillfälligt låta ditt nummer presenteras för den du ringer upp. Tryck *31#, riktnummer och telefonnummer "lur"."

Hur skapar jag en sådan regel?
    Jag testade med att välja prefix och skriva in *31# och valde
    When number matches .*, vilket borde betyda att alla får det.
    Number in contactlist: Either

Måste sedan alla nummer vara sparade på samma sätt i telefonboken?

Edit: Har en HTC Desire HD

Last edited: 30 dec 2010
  14. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hej!

Du har troligen gjort allt rätt vad jag kan se! Däremot hör din HTC Desire HD säkerligen till samma skara som många andra HTC-lurar, vilka kräver att "Dialing fix":en är aktiverad i menu > preferences.

Detta sätts automatiskt av Prefixer på de lurar jag känner till att problemet finns. Ska se till att addera Desire HD på den listan nu också. Nu kan du dock gå in och fixa detta manuellt själv så ska Prefixer funka bra på din lur också!

Baljan gillar detta.
  15. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ny uppdatering av Prefixer är nu ute på Android market.

Vi har nu gjort en ganska stor uppdatering av "When number matches"-editorn i Prefixer. För att underlätta inmatningen av det reguljära uttrycket finns det nu en lista med mallar av färdiggjorda uttryck som automatiskt fyller i fältet för användaren. Dessutom finns även en hjälptext tillagd i dialogen med vanligt förekommande symboler och uttryck att använda för de som ytterligare behöver manipulera uttrycket.

I övrigt har följande gjorts:
    * Mindre rättning i hjälpfilen
    * Lagt till HTC Desire HD till listan över telefoner som behöver "dialing fix" aktiverad i inställningarna för att fungera tillsammans med Prefixer. Denna inställning sätts automatiskt vid nyinstallationer av Prefixer - ni som redan har Prefixer installerad på era HTC Desire HD måste manuellt aktivera denna under "meny > preferences > dialing fix".
    * Bug fix som förhoppningsvis ska hjälpa de av er som råkade ut för att paus-tecken (,) och staket/fyrkant (#) försvann från det ringda numret vid uppringningstillfället.

Kan ju även passa på att lägga in lite nya skärmdumpar...
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Last edited: 6 jan 2011
    FlyingGnu gillar detta.
  16. FlyingGnu

FlyingGnu Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

ska passa på och berömma för att du/ni fortsätter utveckla och supporta en app på detta sättet!

GULD värt för oss som använder den!

253°below gillar detta.
  17. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig men får inte Prefixer att bete sig som jag vill. Jag sitter bakom en Centrex-växel och vill i första hand jobba med inkommande samtal. 000NN-NN... ska ändras till 0NN-NN... och 000046NN... till 0NN...

Jag har satt upp två inkommande regler för detta och slår jag på att det är det prefixade numret som ska lagras i loggen så lagras rätt nummer där så reglerna (som inte är speciellt komplicerade) verkar fungera bra. Däremot visar luren (detaljer till vänster) upp det oprefixade numret när det ringer och det är också det som används vid missade samtal etc. Avvisar jag med ett meddelande går SMSet aldrig fram till 00070-nummer och vem ringde.se-appen slår upp numret två gånger, före och efter Prefixer.

Det sista kanske inte är Prefixers fel direkt, men hur är det med resten? Är det luren som inte fungerar bra ihop med Prefixer eller fungerar det som det är tänkt för mig? I så fall är vi inte helt överens om hur det ska vara tänkt men där har ni tolkningsföreträde. :)

18. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Hmm...
    Om det prefixade/manipulerade numret (dvs, det som i det här fallet har fått de extra nollorna borttagna) finns bland dina kontakter ska Prefixer visa upp en "toast" en bit ner på din skärm med namnet samt numret på kontakten som ringer. Däremot kommer fortfarande även din telefons standard-dialog visas upp i bakgrunden med det oprefixade numret samtidigt. Denna dialog går inte att komma ifrån eller på något sätt ta bort tyvärr.
    Visas ingen toast upp för dig? Finns kontakten i kontaktlistan? Om numret inte finns i kontaktlistan är allting precis som det ska vara.

Har du ställt in så att det prefixade/manipulerade numret ska läggas i samtalsloggen, ska du ha två stycken poster i samtalsloggen efter ett mottaget eller missat samtal. Detta oavsett om kontakten finns i din kontaktlista eller ej. Den ena posten innehåller originalnumret, den andra det manipulerade numret. Om kontakten dessutom har kunnat hittas ska denne dessutom ha namnet på kontakten ifyllt.
    Nu ser jag att du sitter med en Samsung, men ska kanske ändå tillägga att det på flera HTC-lurar har visats sig vara problem med detta förfarande och namnet på kontakten läggs inte till i samtalshistoriken trots att det uppenbarligen finns bland kontakterna. Sitter och försöker lösa detta problem... Återkom gärna om det är så att du har samma problem även på din lur så lägger jag till den i listan över de som strular.

Angående avvisning med SMS så kommer din mobil fortfarande tycka att det är det oprefixade numret som faktiskt ringde, detta går inte att komma ifrån på något sätt, därför är det även det numret som används i funktionen för SMS-sändningen.
    Om vi någon gång i framtiden även lägger till möjligheten att använda Prefixer för SMS/MMS borde du däremot kunna få det hela att fungera! Detta har jag dock inte tittat på om det ens är möjligt än tyvärr.

Last edited: 12 jan 2011
  19. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Tack för utförligt svar och bra att det fungerar som det ska så att jag inte gjort bort mig. :) Synd bara att man inte kan få allt man vill ha men så är det ofta i livet... Jag fortsätter att följa utvecklingen och håller tummarna för framtiden!

20. 253°below

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Ny release av Prefixer ute på Market, versionsnummer 0.9.3.

Versionen innehåller följande förändringar/fixar:

* Uppslagning av nummer bland kontakterna vid inkommande samtal är nu en en konfigurerbar parameter.
    Får passa på att tacka @Turritops som gav mig insikten i att den funktionen inte var allt för tydlig tidigare. Som extra bonus är funktionen nu dessutom konfigurerbar.

* "Bekräfta samtal"-dialogen (call confirmation) visas inte längre i listan över senast använda applikationer.

* Svensk översättning (baserad på telefoninställning)

* Fixat en bug som gjorde att nästa samtal ignorerades av Prefixer efter att användaren avbrutit en "bekräfta samtal"-dialog.

* Fixat hanteringen av kontaktgrupper vilken ska vara stabilare än den tidigare lösningen.

* Fixat en bug som tidigare gjorde så att "lurikonen" bredvid de nummer som lades till i samtalsloggen alltid visade att de var utgående.

* Mindre språkkorrigeringar.