Prestanda Android enheter

Diskussion i 'Allmänt' startad av Danne980, 18 maj 2012.

1. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Dalvik jit kompilerar vid runtime. På liknande sätt som .net runtime gör för msil kod på wp7.

Som alla verktyg så har de olika systemen olika för och nackdelar. Som utvecklare får man lära sig att anpassa sig till den miljö man skriver för. Och ta till tex native kod när det passar bättre. Men native är inget som automatiskt göra att det blir snabbare.

dannejanne gillar detta.
  2. monty

monty Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Hur är det fatt med dej egentligen. Du hoppar in på ett forum som bara handlar om Android och skapar en tråd där du i stort sett påstår att Android är skräp och de som inte håller med inte ska svara i tråden. Du får gärna komma med synpunkter om du kan hålla en vettig debatt, men om du bara är ute efter att kasta skit och få lite ryggdunkningar för det så har du hamnat på helt fel ställe. Finns det inget vettigt WP7-forum där ni kan berömma varandras mjuka scrollning?

Ända gången inte min GNexus inte flyter på perfekt är om man börjar scrolla på en tung websida innan den lästs färdigt, eller när man uppdaterar en massa appar samtidigt som man gör något. Dock ser jag inte det som något negativt. Tar hellre lite lagg när man samtidigt kör tunga bakgrundsprocesser än att inte kunna multitaska alls. Det är riktigt nice att kunna öppna en tung sida, läsa lite SMS eller mail och sedan hoppa tillbaka till webläsaren som då läst in hela websidan. Prestanda är så mycket mer än bara mjuk scroll.

3. Danne980

Danne980 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

har du ens läst posterna du bashar? Jag har nyligen köpt en android och är helt nöjd med det bytet även om jag fortfarande också gillar iphone. Wp7 har jag aldrig ens rört men jag skulle tycka det var intressant att testa en. Även om jag är mycket tveksam till att jag skulle köpa en då jag verkligen gillar att ios och android har så många privata utvecklare.

Det hela tråden handlade om för min del var att jag skulle vilja veta om varför man tror att android har problem med lagg. Tyvärr kommer det en massa skribenter som ser detta som ett väldigt påhopp och minsann ska berätta att just deras android absolut inte lider av dessa problem. Detta samtidigt som man mer eller mindre öpper erkänner från google att problemet finns och från htc och samsung så tar man till mjukvaru trix för att försöka få ics att flyta bättre. Detta gör man inte för skojs skull. Det är inte direkt meriterande för galaxy S3 att man begränsat till 3 aktiva program simultant med tanke på att det i flera års tid har varit androids paradgren att man har "äkta" multitasking. Htc one x har samma "problem" man lägger prio på sense vilket kanske inte hade gjort så mycket då hårdvaran är väldigt kraftig, om inte det lett till att man har problem med craschade appar.

Men men ni sitter säkert med telefoner som inte har dessa problem, kanske borde ni till och med skicka in dem till respektive tillverkare så de kan lära sig vad ni gjort med era telefoner....

Hur som helt är det kul att se vissa svar i tråden tidigare som verkligen handlade om frågan i sig.

PS. Och jag är fortfarande väldigt nöjd med min ANDROID!

4. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Här stog det väl ganska mycket info om detta:
    http://blog.crazybob.org/2011/12/truth-about-android-ios-ui-performance.html

5. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Värt att påpeka är att även iOS och WP7 med största sannolikhet tar till "trix" för att förbättra den upplevda prestandan. Just Apple är ju mer eller mindre kända för att ta till alla former av ful-knep för att ge upplevelsen av att saker fungerar bra, oavsett om det påverkar den faktiska prestandan.

Min kommentar på ämnet är att jag är väl medveten om att Android har större problem med smidighet i gränssnittet än konkurrenterna, men med tanke på att t.o.m. min gamla skräpiga X10 mini med två år gammal android-version ofta klarar av att leverera en smidig upplevelse med rätt mjukvara så jag är övertygad om att det inte är något som är omöjligt att uppnå på Android med relativt modern hårdvara och uppdaterad mjukvara.

Som Dianne Hackborn förklarat är Android helt enkelt ett (mer) komplicerat system. Kombinera det med en mängd formfaktorer, en uppsjö äldre hårdvara och helt värdelösa utvecklarverktyg så är det inte särskilt förvånande om det är mycket svårare (men långt ifrån omöjligt) för utvecklare att skriva applikationer som alltid presterar 100% än för konkurrerande plattformar.

Tyvärr tror jag att det hänger på utvecklarna att jobba hårdare för att säkerställa en bra användarupplevelse, men det är upp till Google att leverera verktygen som behövs för att identifiera och analysera problemen.

6. Danne980

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Fast som du säger gamla x10 mini flöt ju nästan lika bra som dagens lurar som har betydligt kraftfullare prestanda (även per kärna). Nu när ARM ska driva win8 så är det ju lite intressant att se hur prestandan på dessa produkter kommer fungera. Skulle ju se lite illa ut om samma hårdvara driver win8 utan lagg men inte android.

Dianne jobbar på google... Att android är mer avancerat än tex ios bör ju bara vara en negativ sak då de i princip har samma funktioner.

Att ios och wp7 tar till "trix" är säkert sant men de verkar inte (iaf uppenbart) gå ut över upplevelsen. Iofs granskas de kanske inte lika hårt just när det gäller lagg heller.

7. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Mja, det finns gott om program där användarupplevelsen är skräpdålig också. Det jag ville poängtera var att det beror mer på hur individuella appar är skrivna än på Android och hårdvara.
    Att Android är mer komplicerat och att det delvis därför också är svårare att skriva bra program kan helt klart ses som en nackdel, men det är också designval och avvägningar som gjorts för att leverera ett (påstått) säkrare och mer flexibelt system.

Om dom designvalen anses vara korrekta eller inte kan man säkert debattera i evighet. Men oavsett tror jag som sagt att det är fullt möjligt, om än svårare, att skriva program som flyter bra även för Android.

8. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

java... nuf said

9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 205
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Typ.

Jag fullständigt avskyr java på min dator och har alltid gjort. Avinstallerar det för det mesta. Så segt och värdelöst i alla fall på min PC men den är ju inte jättemodern heller.

llama gillar detta.
  10. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

java är ju inte helt skogskass men det är lite skillnad mot tex ios som jag har för mig är skrivet i c sharp... snart kommer java-tomtarna ocvh försvarar ;)

11. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 205
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Skiljer sig säkert en del mellan Android och dator ja men faktum kvarstår att jag alltid hatat java pga hur segt jag har uppfattat det i alla år och således jämt avinstallerar skiten. Hade ingen aning förens nyligen att Java var inblandat i Android men som sagt jag drar inga förhastade slutsatser ang. prestandan mellan java och Android.

12. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Oracles Java VM på din dator (som kör java bytecode) och förmodligen använder det väldigt sega Swing som GUI ramverk är inte ens i närheten samma sak som Dalvik i din Android mobil (som kör Dalvik dex) och använder Androids egna GUI ramverk.

dannejanne gillar detta.
  13. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag har tagit mig igenom en uppsjö Androider och rootat/moddat ganska många vänners Androider. Ser mig själv som en ganska avancerad användare och hänger dagligen på XDA. Jag jobbar dessutom med utveckling av mobilplattformar. Jag håller helt med trådstartaren att Android laggar "för mycket".

Med rootad mobil, ny kärna, class 10 SD-kort, slimmat OS, överklockat, med stor cache, snabb launcher, få widgets, dual processor 1.2GH+, få processer i bakgrunden, inte för många appar och helst AOSP förfinat för prestanda så KAN man få Android NÄSTAN laggfritt. MEN! Ska man behöva vara på min nivå för att få en OK mobil med ett GUI som flyter utan att hacka till??!!

Vare sig vissa här vill påskina att deras mobil inte laggar (de kanske laggar extremt lite, men nog laggar de emmelanåt), men faktum kvarstår att de flesta Androider med stock som är helt omoddade är lite laggiga och buggiga. Där ligger IOS ljusår före. Samtliga bekanta som kör stock Android har något som de inte gillar med deras Android.

F.ö. har jag följt diskussionerna med Andrew Munn och Diane Hackborn och alla med viss insikt i programmering förstår att
    1) Android är INTE optimerat för mobiltelefonplatformar och grafiskt lull-lull.
    2) Java är fel väg att gå, även med Dalvik jit. Jag tror alla språk som kräver en jit eller VM-mellanlager är fel. C ÄR snabbare eftersom det är mer hårdvarunära!!
    3) Androidapputvecklare har inte kulturen att skriva raffinerade appar som Apples apputvecklare.

Jag hoppas innerligt att Tizen ska bli allt som Android aldrig kommer att kunna bli.

neddie gillar detta.
  14. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Fanns en del lögner, hitte på och missförstånd här.

Java var, är inte idag långsammare än objective C eller C++. Det är mer minnesintenstivt men det är en hel annan sak.

Att säga att utvecklarverktygen till android är "värdelösa" får mig att undra vad man utvecklat med i övrigt för jag hoppas f*n inte det är visual studio.
    VS är inte ens i samma division som eclipse när det gäller utvecklingsverktyg,

15. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

Tizen skulel kunna bli total kärlek indeed ;)

16. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Många gånger är det svårare att skriva korrekt och effektiv kod i C vilket gör att slutresultatet inte alltid blir bättre. Framförallt inte om man tar hänsyn till kostnaden i utvecklingstid.

När det gäller flyt och lagg så beror det många gånger på att man gör något som tar lång tid som att kopiera stora datamängder i minnet, läsa från minneskort eller hämta från internet. Då spelar det ingen roll om koden är snabb eller ej, när man i slutändan ändå väntar på något. Verktygen som finns för Android utveckling är helt okej när det gäller att reda ut var ens flaskhalsar är.

17. dannejanne

Mottagna gillanden:
    9 205
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    En väldigt specifik situation som alltid har framkallat extremt lagg på de Androider jag haft är när man skickar SMS. Om jag skickat ett SMS och sen börjar swipa mellan hemskärmar etc direkt efteråt så hackar det som in i tusan tills hela SMS'et har blivit skickat. Likadant när man tar emot SMS. Detta är ingenting jag märker av över huvud taget på den WP jag har nu.

18. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Vet inte om du syftar på mitt inlägg, men jag refererade till C, inte C++. OS-ramverket bör vara skrivet i C. Visst kan det finnas saker som kan få vara i C++, men den kritiska och prestandaviktiga koden bör vara skriven i C samt så hårdvaruaccellererad som möjligt.

19. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Inget jag tänker argumentera om, men vad skulle det vara annars vara optimerat för med tanke på att telefoner (och plattor) är den enda platformen som någonsin kört Android. Lull-lull-biten kan jag mycket väl hålla med om att det är fullt möjligt något som inte stått högt upp på listan under utvecklingen av Android.
    Med tanke på ämnet, WP7 verkar ju få till smidiga användargränssnitt och dess appar är vad jag förstått skrivna i .NET? Därmed också exekverade från en VM.

Det är dock ovidkommande eftersom problemet som gör att program skrivna i e.g. Java är överlag långsammare inte beror nämnvärt på VM:en eller JIT (eller AOT kompilering för den delen) utan snarare på runtime-miljö, minneshantering och den heap-intensiva programmeringsstilen som propageras med Java. Dessutom är begreppet "hårdvarunära" en myt. Oavsett om ett program representeras direkt som exekverbara OP-koder eller maskinöversätts till sådan är båda sorter inlåsta i en VM definierad av de systemanrop som operativsystemet gör tillgängliga samt isolerade i egna minnesområden. Inget program kört av användaren på ett modernt operativsystem har generellt sett på något sätt direktåtkomst till hårdvaran eller ens minnesområdena som styr hårdvaran.

Sen har jag god lust att påpeka, även om det i vissa mån är ordrytteri, att alla med god insikt i programmering vet att språk inte har någon intrinsisk hastighet, det är fullt möjligt att skriva program i C som är långsammare än motsvarande program i godtyckligt språk.
    Här håller jag däremot med.
    Jo jag med, men är inte övertygad av HTML5-hypen och TouchWiz-inriktningen det verkar få.

20. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Program för iOS (och Mac OS X) är skrivna i Objective-C. C# är skapat av Microsoft och antagligen inte överdrivet populärt i äppelfabriken :)