Prestanda Android enheter

Diskussion i 'Allmänt' startad av Danne980, 18 maj 2012.

1. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

just, så var det... då var det kanske windows phone som körde csharp eller så har jag drömt om det :D

2. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 205
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    Härligt med tekniskt mumbo-jumbo (i god ton) det börjar bli här inne. Intressant läsning även om jag förstår långt ifrån allt som refereras till.

3. Zee

Zee Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Jag tror du missuppfittar mig. För att klargöra begreppet "hårdvarunära"; jag menar att man har närmre (eller direkt) access till drivrutinerna som styr hårvaran. Inte att man styr hårdvara på OS-nivå. Ditt intetsägande raljerande (floskelbingo?) om operationskoder (instruktioner kallas det), maskinöversättning (kompilering till körbara binärer) osv är bara tramsigt. Men det kanske imponerar på resten av panelen här, vad vet jag...

Din sista kommentar om att språk i sig självt inte har med hastighet att göra är rätt, på ena hållet. Man kan skriva långsamma program i alla språk, men man kan inte skriva lika snabba program med alla språk. Ju fler mellanlager mellan programmerare och hårdvara, dess större är begränsningen för optimalt program. Det går alldeles utmärkt att optimera program på assemblynivå om man så vill, dock är det resurskrävande, svårt och inte särskilt roligt. Där kan vi snacka hårdvarunära programmering! Som inte är en myt, som du vill ha det till.

4. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jo jag håller med om att det blev lite överdrivet aggressivt och floskelbingo, vilket jag ber om ursäkt för (dock är OP-koder rätt term för hur instruktioner representeras i binärform). Men ett program skrivet i C har inte nämnvärt närmare åtkomst till drivrutiner än ett program skrivet i C# (på Windows, kanske man måste kvalificera uttalandet med). Och som sagt hur instruktionerna representeras på disk är i det närmaste irrelevant. Det här är dock fel tråd för att fortsätta diskussion på ämnet och jag ämnar därför avsluta argumentet här då jag inte förväntar mig att övertyga någon (arguing on the internet, etc.).
    Poängen ligger i att (som någon antydde tidigare i tråden medan jag skrev mitt svar) ett C-program i många fall kan vara initialt långsammare och mycket mer tidskrävande att optimera än ett motsvarande program skrivet i ett språk som är bättre anpassat för problemet.

5. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Lust att länka till någon guide för dessa verktyg? Jag tycker att miljön för Android lämnar en del att önska när det kommer till sådana, men det kan vara att jag helt enkelt inte hittat rätt verktyg/använt dem på rätt sätt.

Last edited: 21 maj 2012
  6. lupus

lupus Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Eclipse är helt klart en kompetent miljö för att skriva kod i, men Android-integrationen tycker jag brister. X-Code har i jämförelse en väldigt trevlig verktygskedja för iOS utveckling. VS/C# har iaf. bättre UI-designer än den för Android, jag kan inte uttala mig om hur det är att utveckla för WP7 i övrigt.

(Sen att eclipse i princip gör min dator obrukbar är en annan sak :ehm:)

7. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Kanske bara jag som är skadad men jag tycker de som följer med i Android SDK:n är användbara.

http://developer.android.com/guide/developing/debugging/ddms.html
    http://developer.android.com/guide/developing/debugging/debugging-tracing.html
    http://developer.android.com/guide/developing/debugging/debugging-ui.html

StrictMode är också användbart och något man borde ha som vana att använda sig av från början när man utvecklar en app.
    http://developer.android.com/reference/android/os/StrictMode.html

lupus gillar detta.
  8. monty

monty Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jo det går i allra högsta grad ut över upplevelsen. Man är hela tiden låst till att bara kunna göra en sak i taget. Prova att uppdatera eller hämta och installera några appar samtidigt som du lyssnar på Spotify, browsar i webläsaren och kolla kolla mail eller Fb samtidigt.
    Om du skiftar mellan appar i Ios så stängs ju apparna ner och måste laddas om när de öppnas igen. Hade Ios kunnat multitaska på samma sätt så hade det nog laggat mer än toppmobilerna med Android.

Det är ganska svårt att jämföra då Iphone i grunden är en Ipod som man kan ringa och surfa på och är konstruerat för att göra en sak i taget. Resurserna läggs på en app i taget utan en massa bakgrundsprocesser som är igång hela tiden. Visst har utvecklingen gått framåt där med. Man har lagt till funktioner allt eftersom, men Android är mycket mer avancerat från grunden och är byggt mer som ett OS till en vanlig dator.

9. dannejanne

dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    9 205
    Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    24 Ultra, 14 Ultra
    På pappret kanske men i verkliga livet så märker inte jag av några begränsingar direkt med hur WP's multitasking fungerar. Så i alla högsta grad är att ta i. Kan ej tala för iOS dock.

Går alldelles utmärkt att lyssna på Spotify samtidigt som man gör något annat, eller växla mellan olika appar. Ladda hem stora uppdateringar av appar/spel etc och surfa samtidigt. På WP "fryses" apparna om man går ur dem med hemknappen. De ligger alltså kvar i minnet om så önskas och behöver inte startas om varje gång man går tillbaka till dem. Sen så har vissa appar såsom Spotify "special tillstånd" av OS'et att ligga kvar i bakgrunden hela tiden och aktivt köras fast det ligger i bakgrunden och således fryses det inte.

Sen beror det ju helt klart på vilka appar man använder och hur. Sport trackers och sådant kanske inte fungerar utmärkt på WP om man går ur dem. Sådant måste man tänka på.

Men å andra sidan så funkar ju inte det bra på nya HOX heller har jag läst då appar stängs ner i bakgrunden ofrivilligt numera. Vilket går emot Androids "syfte" för många.