Priserna på datatrafik, var kommer det att sluta?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Kate, 6 apr 2014.

1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 377
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

Självklart kan man komma upp i högre hastigheter på 4G än på 3G. Men hastigheterna börjar nu likna varandra mer och mer. Här är ett exempel: [​IMG]

Men det är ju ytterst ställen man får hastigheter som denna. Normalt ligger det på 20-50Mbit/s för mig. Om 3G då ligger på 20-30Mbit/s är det ju jämförbart.

Sen är det endast 3 som idag har minst lika bra 3G-täckning som 4G-täckning på de ställen där båda teknikerna finns. De andra operatörerna har sämre 3G-täckning än 4G-täckning på de ställen där det är utbyggt (pga olika frekvenser).

Skickat från min iPhone via Tapatalk

2. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, jag är glad att jag har väldigt låg ping jämfört med 3G. Det känns "sluggish" på något sätt med 3G. Jag har som sagt haft samma hastighet i 2 år. Telenor på mobilen 3G och knappt något täckning alls, får stå på vissa ställen för att kunna prata. Telenor på 4G och 80% i täckning. Så, för mig gör det ju förstås en enorm skillnad.

3. Poi Ran

Poi Ran Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Med allt fler streamingtjänster och automatisk backup av filmer och foton så kommer det nog att bli rätt många (och är rätt många redan idag). För "surfning" krävs rätt mycket för att nå 10 GB, jag själv ligger under hård användning mellan 5-15GB, men det är när jag inte har tillgång till wifi eller fast dator i typ sommarstugan.

Känner många som slog i taket (lägre än 10GB dock) för ett tag sedan då de klantigt nog tankade ner flera IOS-uppdateringar via mobilnätet, tror folk har rät dålig koll på hur mycket de använder och vad en viss mängd data räcker till.

Jag har "obegränsad surf" för 79kr/månad, sedan 3-4 år, undrar hur länge de kommer att tillåta sådant. Antingen blir vi så få som håller kvar vid sådana abonnemang att de inte bryr sig (de flesta tycks nyteckna och få mobil "på köpet"), eller så inför de någon begränsning av tekniska skäl, just nu är jag begränsad till 2G/3G men det räcker ju som hastighet.

Last edited: 24 maj 2014
  4. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 899
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag ligger på närmare 100GB (ofta över) i månaden. Det är jag och så har jag tre barn hemma varannan vecka som använder Internet. Vi sitter inte och slangar hem saker utan det är mycket Netflix, youtube och annat liknande. Det är dock inte i mobilen utan det är vad vi kör hemma. 4G. Jag kan bara få 2Mbit adsl annars. Så är det att bo i skogen. Nu har man dock dragit fiber här utanför men 20 000 för inkoppling var lite saftigt. Så länge jag har 4G med bra hastighet så Kan ju fibern vänta. ;-)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Last edited: 24 maj 2014