Priskriget 3 o Tele2 för två år sen .

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av RURAL, 15 okt 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. bananfjong

bananfjong Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jo har kollat på det också. Den eller tele2 smart som ger 5gb, fria(eller 3000?) sms till alla för 199 kr månaden. Får räkna på det :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk

2. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Men du ringer väl ändå några samtal? Tänk på att kostnaderna ganska snabbt drar iväg med Smart om du väl börjar ringa. Det händer ju att man behöver ringa företag och myndigheter, och sen är det heller inte alla som har appar som gör att man ringer gratis. Personligen stortrivs jag med mina 600 samtal och känner verkligen att jag kan kommunicera väldigt fritt, fast å andra sidan ringer jag ofta företag så jag har stor nytta av potten.

3. bananfjong

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Jo några stycken, men inte många. Och inga samtal överstiger ett par minuter i princip. Men ska kolla min tidigare telefonanvändning. Kanske är värt med dem där minuterna. Hur bra är halebops täckning och 4g?

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Comviq Fastpris: 3GB surf - 245kr/månad med fria samtal, sms och mms.

Hallon Stor 249kr/månad: 5GB surf - 249kr/månad med fria samtal, SMS och MMS.

Är ju billigare. :)

Skickat från min iPhone 5s.

5. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Ja, isåfall så är Smart säkert en bättre lösning för dig. Halebop kör Telia-nätet, som överlag är väldigt heltäckande och har täckning även i de mest avlägsna byhålorna (fast då kanske bara på GSM och inte på 3G). Vet inte hur deras hastigheter är jämfört med andra operatörer, men man får väl ha i åtanke att ju fler som använder nätet, desto sämre hastighet (och Telia-nätet används ju rätt flitigt, minst sagt). 4G har jag inte kunnat testa men Telia gör ju mycket reklam nu om att de bygger ut nätet med bättre täckning och högre hastigheter, så jag tror inte man behöver vara orolig över att nätet skulle vara dåligt, det blir ju bara bättre och bättre.

Med det sagt så har ju även Tele2 ett väldigt bra nät, så i längden kanske det inte spelar någon större roll. Låter ju ändå på dig som att Smart passar dig bättre. Och ny lur är alltid trevligt (vilket du inte kan få med Hallon, som nämndes här nyss).

6. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Tack för kompletteringen, hade glömt att Comviq också hade 3 gb surf i sitt erbjudande. Bra pris där.

Hallon har förstås nackdelen att nätet är sämre (spelar ingen roll hur många utmärkelser 3 vinner på sitt nät, de har ett av de sämsta näten när det gäller täckning) och att man inte kan få en mobil hos dem. But still...bra pris för mycket data.

7. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Beror ju på hur man ser det, de har det största 3G-nätet bland alla operatörer. Eftersom de i te har ett 2G-nät är samtalstäckningen mindre.

Detta jobbar man just nu med, genom att man bygger ut 3G på samma frekvens sol används för 2G-näten (900MHz) får deras 3G-nät samma täckningsegenskaper som de andra operatörernas 2G-när där det är utbyggt. I Uppsala har 3 t.ex bättre 3G-täckning än Telias 2G-täckning. :)

8. Skuggvarg

Mottagna gillanden:
    127

MINA ENHETER

Precis, de har ju alltid bara kört med 3G-nätet, på gott och ont. Och de verkar alltid prioritera tätorterna, ju större orter, desto större chans att 3 har täckning där, och desto större chans att täckningen är väldigt bra. Förvisso företagsekonomiskt logiskt, man satsar på de områden där det finns mest folk och flest potentiella kunder, men man tappar ju definitivt de glesbefolkade områdena. 3 är den enda operatören som har misslyckats med att ge mig täckning inne i en lägenhet, där alla andra operatör hade täckning.

Men i ärlighetens namn hade jag ofta inte täckning med Halebop när jag var nere i Småland och körde på mindre vägar, men ibland hade jag faktiskt täckning med 3 på vissa ställen, så det varierar ju.

9. bananfjong

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Det där comviq fast låter bra! Hallon har dock inte 4G vilket är trist, annars riktigt bra!

10. bananfjong

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

Aha okey. Ja Telia och tele2 är ju båda bra oavsett vilket man väljer. En viss fördel för tele2 är att dem flesta i min vänskapskrets har det och många av dem ringer o smsar fritt endast inom tele2.

11. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Problemet för 3 har främst varit att de enda st har haft tillgång till att bygga nät på 2100MHz vilket har väldigt begränsad täckningsförmåga, då har det blivit så att man byggt mest i städer och där folk befinner sig för att det krävs så extremt många master för att täcka in stora ytor med 3G på 2100MHz. Med 3G på 900MHz blir det betydligt lättare, vilket man redan märker av där det är utbyggt. Till en början byggs 3G 900 ut där de redan har 3G 2100 för att förbättra täckning där, sedan bär det av uppåt för att ge ny täckning.

Om du önskar kan du PMa ett eller flera postnummer, så kan jag se hur utbyggnadsplanerna ser ut på de platserna.

Det är tråkigt - men det borde förhoppningsvis komma inom inte alltför lång tid. Hallon passar ju annars perfekt om man har en 3G-telefon. :)

12. darkshippo

darkshippo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 212
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    IPhone 16 Pro Max 256GB NT
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020 64 GB
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad 11 M1
    Kan säga att Tre fortfarande inte har täckning inne på Daglivs i Fridhemsplan, har skrivit det tidigare, men om ni har ett mobilt bredband från Tre och sällan ringer/smsar så passar 3extra SIM väldigt bra. 49 kr/månad 49 öre /minut/SMS. 99 öre i öppningsavgift. Du delar även datamängden från bredbandet.i mitt fall 100GB

Sent from my A1-810 using Tapatalk 4

13. opazo

opazo Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag har abonemanget från tele2.

Är det ingen av er som tänkt på att 4g ingår i tele2? Det + 10gb är ett stort plus.

14. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    4G är standard på alla abonnemang hos Tele2 och 3 numer. Hos båda operatörerna ingår det på nya och befintliga abonnemang.

Sen har det väl blivit så pass mycket vana att man inte tänker på det längre, eftersom det ingår nästan på alla abonnemang hos operatörerna :P

15. nixxz

nixxz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173

MINA ENHETER

Fick ett sms från phonehouse. "hej snart kan du förlänga ditt abonnemang xxxxxxxxxx och få en ny mobil"

Kan detta stämma, känns inte rätt

16. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 393
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    mitt tele2 maxi går ut 2014-03-12, någon som vet om jag kan förlänga redan nu, skulle behöva plocka ut en ny mobil och vill inte gärna slänga ut flera tusen direkt med tanke på att det snart är jul...

17. llama

llama Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    Jag kontaktade kundtjänst och fick förlänga mitt!

18. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 757
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Fick samma igår. Verkar som alla får det nu

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

19. Cupcakes

Mottagna gillanden:
    8 447
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Förlänga kan man göra upp till 6 månader innan bindningstiden går ut. Generellt sett gäller det via kundtjänst - men det brukar gå att ordna i butiker och vid förlängning på www.tre.se.

Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk

20. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    270

MINA ENHETER

Finns det något bra alternativ till Tre's gamla kampanj? Jag använder alla mina 10gb, ringer samtal i typ 5 timmar och skickar ca 2000 sms. Vill gärna ha en ny lur och hamna på under 400:-. Kanske det är bättre att invänta våren? :P

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.