När 3 var nytt, var det fullständig katastrof. Jag blev kund hos 3 typ 2007, det var ganska katastrofdålig täckning då också. Under 2010 fick de dock tillgång till att bygga 3G på 900MHz, vilket är samma frekvens som de andra operatörerna främst använder till sina 2G-nät. Nu några år senare är det utbyggt på många ställen och det märks faktiskt stor skillnad. Att bygga 3G på 900MHz ger 3G-nätet samma täckningsegenskaper som de "gamla" 2G-näten.
Jag bor själv i Uppsala och åker ibland Uppsala - Stockholm, ingen operatör är perfekt på sträckan. Det bryts ibland oavsett operatör - men
Telenor och 3 är bäst på sträckan. I Uppsala presterar dock 3 ofta bäst, de har den 1 oktober satt upp över 60 nya master i centrala Uppsala för 3G och 4G. Detta gör att 3s 3G-nät får lika bra täckning som de andras 2G-nät i Uppsala, detta är även utbyggt i Stockholm. Under de kommande veckorna täcker man den sista sträckan mellan Uppsala och Stockholm med 3G 900 och 4G också, vilket kommer förbättra 3s nät längs sträckan ytterligare.
Men det kommer nog inte att vara sämre än
Tele2 på de ställen där du befinner dig. Om du är mycket uppe i norr skulle jag avråda från 3 då deras täckning där uppe inte är speciellt bra förutom på ställen där folk vistas.
Olika telefoner behöver vänta lite olika länge på uppdateringarna, Nexus 5 är t.ex helt orörd från 3 och får uppdateringarna samtidigt som de andra telefonerna. Det beror lite på vilken telefon du väljer och när det är, Galaxy S3 fick några uppdateringar innan de olåsta osv. Är det någon speciell telefon du är intresserad utav så kan jag kolla upp hur låst den är osv?
Nu låter det mycket som en säljtext, men
Telenor är på många sätt lika bra som 3 - dock är deras priser inte speciellt attraktiva.

Click to expand...