Priskriget 3 o Tele2 för två år sen .

Discussion in 'Köpråd och fyndtips' started by RURAL, Oct 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Med 10GB surf, Nexus 5 och 10000 minuter samt 10000 SMS/MMS skulle priset hamna på 449kr/månad. Det är i sig ett bra pris - men inte riktigt lika bra som den gamla kampanjen.

Hur det kommer se ut i vår är svårt att veta, men dessa priser är egentligen också ganska bra! Det är 50kr rabatt på ordinarie pris på 3Total 5GB och 10GB om man tecknar de med en nexus 5 :)

Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk

2. Galax

Galax Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Vad det kliar i fingrarna :D Men jag väntar nog till våren ock plockar ut en ny Galaxy S5 :)

Janne303 likes this.
  3. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Förhoppningsvis finns det något bra erbjudande då också! :)

Skickat från min iPhone 5s via Tapatalk

4. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Inte för att jävlas, men nu får man samma deal för bara 349 kr i månaden:

https://www.tre.se/privat/erbjudanden/Mobiler/3Deals/

Kliar det ännu mer i fingrarna nu, månne? ;)

5. Janne303

Janne303 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Är verkligen 3 så bra? Sett flera här på forumet som blir helt lyriska å försöker få folk teckna abb på 3 (misstänker nästan att de inofficiellt jobbar där) Har de blivit jättebra? Hade tre när de precis startat å fick nån sån där nec mobil. Funtar på byta från tele2 när mitt maxi unlimited går ut.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk

6. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Tre är faktiskt väldigt bra! Varit kund sedan 2006 tror jag när jag bytade ifrån Telia och det har fungerat (fungerar) kanon! Hastigheterna över 4G är jättesnabba (40 - 70 Mbit/s) och över 3G får jag aldrig mindre än 10 Mbit/s och brukar ligga runt 16 Mbit/s.
    Är det något speciellt du undrar över?

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

Attached Files:

7. Janne303

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Jo det e så här att jag upplever att när jag surfar på min note 2 på vägen till å från jobbet (uppsala - stockholm) så är uppkopplingen inte den bästa. Står mest å harvar och jag vill ju gärna ha nått som fungerar bättre. Hur är det med den ryktade "får inte uppdateringar till telefonen" grejen man alltid hörde om förut. Man vilö ju gärna få uppdateringar (tex vid androidversionsbyte) fort när sånt kommer ut.

8. Sweden2

Sweden2 Professional Droid Medlem

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Jag band mig med en Xperia S sommaren 2012 med 3Pott 299 och då fick jag vänta ca en vecka om jag inte kommer ihåg fel. Det finns en sida på 3 där man ser när (vilken vecka) telefonerna får uppdatwringen. Sök på google efter det! Nu har jag köpt en Galaxy Mega kontant och den ligger på 4.2.2. Tror inte Samsunga har uppdaterat den än. Hör med @cammen3 om täckningen där.

Skickat ifrån min Samsung Galaxy MEGA

Janne303 likes this.
  9. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    När 3 var nytt, var det fullständig katastrof. Jag blev kund hos 3 typ 2007, det var ganska katastrofdålig täckning då också. Under 2010 fick de dock tillgång till att bygga 3G på 900MHz, vilket är samma frekvens som de andra operatörerna främst använder till sina 2G-nät. Nu några år senare är det utbyggt på många ställen och det märks faktiskt stor skillnad. Att bygga 3G på 900MHz ger 3G-nätet samma täckningsegenskaper som de "gamla" 2G-näten.

Jag bor själv i Uppsala och åker ibland Uppsala - Stockholm, ingen operatör är perfekt på sträckan. Det bryts ibland oavsett operatör - men Telenor och 3 är bäst på sträckan. I Uppsala presterar dock 3 ofta bäst, de har den 1 oktober satt upp över 60 nya master i centrala Uppsala för 3G och 4G. Detta gör att 3s 3G-nät får lika bra täckning som de andras 2G-nät i Uppsala, detta är även utbyggt i Stockholm. Under de kommande veckorna täcker man den sista sträckan mellan Uppsala och Stockholm med 3G 900 och 4G också, vilket kommer förbättra 3s nät längs sträckan ytterligare.

Men det kommer nog inte att vara sämre än Tele2 på de ställen där du befinner dig. Om du är mycket uppe i norr skulle jag avråda från 3 då deras täckning där uppe inte är speciellt bra förutom på ställen där folk vistas.

Olika telefoner behöver vänta lite olika länge på uppdateringarna, Nexus 5 är t.ex helt orörd från 3 och får uppdateringarna samtidigt som de andra telefonerna. Det beror lite på vilken telefon du väljer och när det är, Galaxy S3 fick några uppdateringar innan de olåsta osv. Är det någon speciell telefon du är intresserad utav så kan jag kolla upp hur låst den är osv?

Nu låter det mycket som en säljtext, men Telenor är på många sätt lika bra som 3 - dock är deras priser inte speciellt attraktiva. :)

Janne303 likes this.
  10. Janne303

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq / Halebop / Fello
    Telefon:
    Xiaomi 14 Ultra
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 IV
    Tack för utförligt svar. Nä mitt abb går ju ut i april typ å jag är rätt nöjd med min note 2 så jag kommer nog avvakta å se om de mot all förmodan skulle släppa en note 4 1a kvartalet. Gör de inte det så får jag hålla kvar vid tele2 tills det kommer nått intressant. Är ju van nu med den storleken så mindre eller större skärm vill jag inte ha. Jo större om den bibehåller samma storlek som note 2.

11. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Hoppas du inte sett mig som en av dessa lyriska personer, jag försöker bara vara objektiv och dela med mig av de erbjudanden jag hittar. För mig är sanningen nämligen precis tvärtom: 3 behandlade mig som skit men till slut fick jag upprättelse och efter det har jag bestämt mig för att ha en försiktigt neutral inställning till dem. Nu fick jag möjlighet att fixa en ny mobil till ett extremt bra pris (inte den deal jag länkade till här ovan) så då tog jag den chansen, men jag tycker i ärlighetens namn att deras kundbemötande och support är helt värdelös.

Men sen för att vara objektiv så är det en enorm skillnad på hur 3 är idag jämfört med hur de var när de var nya som operatör. På alla vis. Du kan inte jämföra "gamla 3 som sålde värdelösa Nec-mobiler" med "nya 3 som säljer vettiga mobiler till schyssta priser". Men likväl anser jag deras kundbemötande och support vara usel. De drar sig verkligen inte för att lura kunden...

Vad gäller den prestanda man får så tycker jag surfhastigheten är bra och täckningen kan ibland vara överraskande bra, men jag tycker fortfarande att det finns lite väl många vita täckningsfläckar på kartan. Det ska inte behöva saknas täckning någonstans när man befinner sig i en hyfsat stor stad, oavsett var man är. Särskilt inte i en lägenhet, men att det saknas täckning i underjordsgarage är förstås helt naturligt.

Last edited: Nov 26, 2013
    Janne303 likes this.
  12. Mrhoyt

Mrhoyt Professional Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Fick tummen ur och ringde tele2 idag, hade inte passerat rätt datum men dom fixade det ändå, fick 2 fria månadsavgifter (både abb+telefonkostnad samt fri anslutning).

Får anse mig nöjd.

13. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Vad blev det för abonnemang och telefon?

14. Mrhoyt

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Volym 1gb med iphone 5c
    (Är inte jag som kommer använda det, skulle aldrig välja en ios produkt)

15. statik

statik Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Vad missar jag? Det erbjudandet får väl alla som tecknar abb hos tele2?

Janne303 likes this.
  16. timebandit

timebandit Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sitter också i tankarna på att byta telefon men känns som att man vill vänta på lite nyare telefoner ändå.
    Har haft 3 i 5+ år nu och har faktiskt aldrig riktigt vart helt nöjd. Bor utanför Göteborg. Datahastigheten är inte stabil och då och då så blir det stopp i trafiken. Problemen beror INTE på min gamla Desire eller HOX'en för min fru har samma problem med sin iPhone 5. Föräldrarnas mobila bredband sa dem upp för dem hade också problem med datahastigheten.
    Tappar täckningen ibland i vissa byggnader där ingen annan verkar tappa kontakten. Tråkigt.
    Men för detta kampanjpris är jag dock ändå hyfsat nöjd även om det kunde bli bättre.
    Har inte vart så aktiv inom mobiltelefoner sedan jag köpte HOX'en och har svårt på att välja en ny idag faktiskt.

17. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Inom de kommande veckorna finns det tio planerade nya master i och utanför Göteborg. Om du önskar, kan jag gärna kolla upp hur det ser upp mer specifikt med utbyggnad av nätet på de platser där du befinner dig om du PMar postnummer och/eller adress som gäller. Då kan jag kolla upp både den kortsiktiga och planeringen längre fram.

Som det ser ut idag, skulle du kunna behålla priset och få en ny telefon. Nexus 5 med 3Total 5GB - fastpris (10000 minuter och 10000SMS/MMS) för 349kr/månad. Istället för 10GB surf ingår 5GB - men det kanske räcker?

18. timebandit

timebandit Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Både ja och nej faktiskt. Ibland använder jag väldigt mycket på surfen. Det bästa är om det gick att behålla denna abb. form faktiskt.

Är det Nexus 5 som är den nya hypen då antar jag då du nämnde den? :)

Du kan kolla upp hela 400 00 postnummret då jag rör mig i princip hela göteborgsområdet. Används även inom jobbet.

19. Cupcakes

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Idag skulle motsvarande kosta 449kr/månad, med 10GB surf och en telefon - Nexus 5 i detta fall. Nexus 5 är Googles "egna" telefon, alltså får den uppdateringarna snabbast och har inga extra program från olika tillverkare eller liknande. Vissa gillar det, andra gillar det inte.

I Göteborg finns det just nu 8 nya 3G-siter och 12 4G-siter uppsatta som väntar på att slås igång inom de kommande veckorna. Inom de kommande månaderna finns även ytterligare utbyggnad planerad, med nya 3G och 4G siter. De senaste veckorna har också 29 nya 3G/4G-siter satts igång i och runt pm Göteborg samt ytterligare 7 4G-siter i centrala Göteborg.

Nu är detta mer generellt, om du önskar mer detaljerat, behöver jag mer exakta postnummer. Men eftersom det är en storstad, är nätet under ständig utbyggnad.

Skickat från min iPad.

20. Mrhoyt

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Påstod aldrig att jag fick något särskilt...

Thread Status:
Not open for further replies.