Prisvärd fatglider med hög hastighet sökes

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oceanic, 26 aug 2020.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 832
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kör på en bensindriven EU-moppe annars. De dricker ju nästan ingenting ändå, och då kan du mycket väl komma undan med betydligt mindre pengar.

Det är svårt att bygga något som gör 45 km/h för 7000 kr och som är säkert. De flesta sparkcyklar, även från kända märken som kostar det dubbla, ploppar upp på tex Reddit med olika allvarliga problem i stil med detta. Det vill säga där fullständigt kritiska delar inte visar sig hålla måttet över tid.

På Xioami M365 var det många som slog sig illa när det visade sig att fästet som låser styrstången i upprätt position var rejält bristfälligt/konstruerat av för svag aluminium.

Det blir snudd på kamikaze att i nordiska förhållanden pendla på ett fordon som inte är ordentligt robust om hastigheterna närmar sig 45km/h+, särskilt som många verkar underskatta vad det innebär att ramla i den hastigheten och därför inte heller har adekvat skydd.

Har svårt att se varför du tror att det är möjligt att bygga något för 7k som går i 45km/h, och som är säkert/håller för regelbunden pendling i nordiska förhållanden? Ur mitt perspektiv är det inte ens möjligt för det dubbla.

Det går för all del att bygga leksaker inom den budgeten, men allt annat är helt enkelt orealistiskt.

Last edited: 31 aug 2020
    jnsson och Zooklubba gillar detta.
  2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Men istället vill du köra höga hastigheter i något som inte är designat eller byggt för det? Var är logiken där?

jnsson gillar detta.
  3. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 292
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Därför jag skapade denna tråden för att reda ut om det fanns någon Fatglider som är bra byggd och klarar de hastighterna kan som sagt tänka mig 52 km... Sedan får vi tänka på att de som är listade som 45 km/h lär inte gå det i uppförbackar och annat så man behöver ha lite extra krut.. i tex uppförbackar... 3000w vill man nog ha...

4. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 190

MINA ENHETER

Billig, säker och snabb. Välj två.

Das Erdbeerkuchen och frassedylan gillar detta.
  5. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

Det finns fatglider som gör 60, de är olagliga och du kan förlora körkortet om du blir stoppad men det är ditt problem.
    När du susar runt i 60 på din oregistrerade fatglider och krockar med en bil dör du själv (du kör säkert utan hjälm). Det drabbar bara dig och de dina att du dör men du kommer även att kosta bilägaren en massa pengar eftersom du kör oförsäkrat (du kan inte försäkra en olaglig fatglider). hur mycket kommer du att få betala tror du om du kör ihjäl ett barn på din oförsäkrade fatglider?

Vill du hålla 60 så ta MC kort och köp en mc som inte gör mycket mer. antingen en gammal trött hoj eller en honda cub 110 eller en MC registrerad fatglider som faktiskt går att försäkra.

Som du resonerar tvekar jag på att du faktiskt är vuxen som du påstår.
    Du är inte ensam på vägen, tänk på det.

jnsson, pmugghc, Spode och 1 annan gillar detta.
  6. pmugghc

pmugghc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 063

MINA ENHETER

Jag vet inte vad du har för bil, men 80kr soppa för 2 mil låter väldigt mycket. Om du har en någorlunda vanlig bil borde den väl dra runt 0.7l/mil, vilket blir runt 21kr för en rundresa?

7. rickards

rickards Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 079

MINA ENHETER

Håller med till fullo. Som typ medelålders gubbe :) med A och B körkort sedan omkring 20 år, men som alltid cyklar till och från mitt jobb, så tycker jag att hela grejen med alla elfordon på cykelbana, trottoarer och vägar är bedrövlig. Var en vettig människa och köp nåt som är lagligt, kör där man ska och kör som folk. Annars får du ta mc-kort och köpa dig en motorcykel.

Mvh Surgubbe.

pmugghc och Iroc gillar detta.