Privacy på android

Discussion in 'Allmänt' started by Kaj91, Feb 25, 2012.

1. Mini Android Mobile

Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

f-secure och kaspersky bra program dom kostar men man får support på programen lärt mig den hårda vägen att Gratis program håller på med saker i bakgrounden typ sänder ut spam i ditt namne eller kopierar login data eller din kontakt lista sammt kan Radera Data från din mobile internet/sd minne sammt kan stänga av skärmsläckaren och stänga av viloläge samt lägga in ändra nätverks inställningar spela in era samtal keyloggers vissa appar har text som förklara vad den gör men i bland så lägger utveklaren in mer utan att säga till det i texten så pass upp

2. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Nej det handlar om allting..... att New York Times dör är enbart en symbolik när GoogleZone tar över allt.....

Men man måste ju ha tid att kolla....

3. Mini Android Mobile

Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

innan ni hämtar appar från android market kolla alltid Filken Behörighter därframkommer vad programet
    gör

Exempel

Winamp Pro

Behörigheter
    Den här appen har åtkomst till följande:

Systemverktyg
    hämta appar som körs
    Tillåter att appar hämtar information om aktiviteter som körs och har körts. Skadliga program kan upptäcka privat information om andra appar.

kolla också Användarecensioner innan ni väljer gå vidare

4. Maki

Maki Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för länken! Detta är ett intressant men tyvärr ganska negligerat ämne när det gäller telefonen (och i synnerhet Google). När det gäller hem- och jobbdatorn är vi mycket mer drillade att vara skeptiska och ha koll.

Det har varit lite stiltje med intressanta program på sistone. Jag håller ögonen öppna, men det är mycket brus att tränga igenom för att hitta guldklimparna. Tipsa gärna!

lono likes this.
  5. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Fast det jag undrade var om Google fick information på någon mkt lägre nivå i systemet. Typ som CarrierIQ. Även om man kan stänga av grejer i telefonen så har man ju ingen aning om vad som eg skickas.

Till att börja med, F-Secure finns inte ens till Android? I varje fall inte på market. Och bara för att ett program kostar pengar så innebär det inte att det är tryggt. Du får kolla på vem tillverkaren är och hur ryktet är. Säger sig självt att man inte tankar hem program från vem som helst och ger dem vilka rättigheter som helst.
    Avast är gratis, men de är också bland de kändaste säkerhetsföretagen. Androidappen är dessutom lika(tom mer) kompetent än många av betalalternativen. Kolla några reviews.

Det är din blogg? Gillar den skarpt! Fått många bra tips därifrån. Och som du säger, det är ett ganska negligerat ämne. Många överser nackdelarna med att dela med sig allting eller med att förvara allting centralt. Man blir förblindad av möjligheterna med molnet och kör fullt ös framåt. Känns ibland som om många av oss androidfans inte eg vill ta upp integritetsaspekten och bli kallade bakåtsträvare. Din blogg var en av de få jag hittade som hade samlat tips på många bra appar för att få kontroll på vem som kan få tillgång till din information.

Kan tipsa om Avast antivirus(som sagt är jag inte så övertygad av själva antivirusskyddaspekten på android, men antistöld och spårningsfunktionerna i appen är mkt bra), Lookouts ad network detector(kolla vilka reklamnätverk som finns i dina appar), båda är länkade i tidigare posten.

Tackar för en bra blogg!

6. Snapphane

Snapphane Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Hehe, det här är så roligt. Ni sitter här och har panik över Google, men rekomenderar samtidigt olika antistöld program. Visst litar jag med på säkerhetsföretagen, men att ge ett företag möjlighet att fjärrstyra det mesta på telefonen, spåra mig via GPS och även spela in ljud/video är lite skrämmande. Speciellt då många av dessa appar oftast har rätt dålig säkerhet, sett program som bara kör 4 siffrors lösenord. Hackas så snabbt att det är löjligt ;-)

7. Maki

Maki Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack för det, mycket trevligt att höra!
    Jag ställde en gång frågan på det här forumet vad Google får ut för information ur luren när man använder den under en vanlig dag (även om man inte uttryckligen använder någon av deras tjänster). Jag fick förvisso ett par intressanta svar, men av vissa reaktioner fick jag känslan av att frågan inte var intressant - eller möjligtvis obekväm (min tolkning). Det finner jag märkligt. Personligen skulle jag tycka att det var högintressant att få reda på om min telefon skickat vidare personlig information utan min kännedom eller kunskap.

Tack för tipsen! Vad gäller antistöldprogram är jag dock lite skeptisk, eller möjligtvis paranoid. Precis som Snapphane skriver så är det att lämna över lite för mycket möjligheter i mer eller mindre okända händer. Å andra sidan lär jag väl ångra det den dagen jag sumpar min lur eller nån snor den. Allt har en fram och en baksida! :-)

Ad Network Detector var däremot väldigt intressant!

Last edited: Feb 27, 2012
  8. lono

lono Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Haha, hade faktiskt inte tänkt på den aspekten så mkt. Men känner mig inte speciellt oroad över att Avast skulle kunna göra så mkt med min info(är ändå så ett väl etablerat antivirusföretag) jämfört med Google som är mkt större och har större koll på alla och kan sammanställa info på ett annat sätt. Och om någon lyckats hacka sig in i min telefon så att de kan skriva in lösenord eller har telefonen i sin hand, då är jag redan rätt "ägd" ändå.
    Men klart bra poäng. Fast jag kommer nog ha kvar avast ändå, finns rätt sköna funktioner som att man kan lyssna på telefonen via sms.

Håller med. Jag är också väldigt nyfiken på vad för info de kan få förutom den uppenbara(mail, kontakter, calender, gps om du har location påslaget). För det finns en jäkla massor med processer och program jag inte har en aning om vad de gör. Tex om jag blockar allting i droidwall utan de program jag vet om, så slutar det mesta att funka.
    Skulle vara jätteintresserad att se en FAQ el lista där man vet vad allting gör, men det verkar inte vara många som vet. Och många har ju inställningen att man inte ska bry sig och att folk är paranoida, men vad är det för fel på lite kunskap och kontroll över vad som händer i din smartphone?

9. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det finns ett alternativ. Skapa ett googlekonto i "falskt" namn. Alltså något hittepå som är lagom neutralt. Typ "[email protected]" eller liknande.
    Som du kopplar till telefonen. Din andra mail kan du ju använda på telefonen vid behov. Alltså ingen anledning att ha din vanliga standardmail till din telefon och allt därkring.

Kaj91 likes this.