Problem med bilen.

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 12 feb 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tanka fullt är lättare sagt än gjort. ;)

Inte så att pengar växer på träd ;)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

2. Ruotria

Ruotria Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Nollställ mätaren -> Fyll på med tex ca 10, 20 eller 30 liter bränsle beroende på dina körvanor och ekonomi.

Kör sedan ca tex 100 km, 200 km eller 300 km beroende på hur mycket bränsle du fyllt på med.

När du sedan närmar dig tex 100 km så fyller du på med 10 liter bränsle igen och nollställer mätaren. Du upprepar den procedur varje gång. Väljer du 20 liter så är det 200 km och 30 liter gäller för 300 km.

Är ingen vetenskaplig uträkning men det borde funka såvida inte din bil drar mer än 1 liter per mil. Men beroende på vad bilen drar, väder, radio och allt annat som kan påverka det så behöver du kanske inte vänta tills är exakt på ditt bestämda km värde innan du fyller på tanken igen...

3. sunemangs

sunemangs Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    228

MINA ENHETER

En vectra 98? Då borde det väl bara en vectra b? Och den har väl inte handbromsen i bromsoket?
    Vad jag vet så är bromsoken bak endast till fotbroms, inget annat.

Så vad du ska göra är att kolla vad som kärvar, bromsoket eller bromsbackarna till handbromsen.
    Det du kan göra utan att ens ta bort eller hissa upp bilen är att om det är nu vänster bak som kärvar, stick in huvudet bakom vänstra bakhjulet så ser du i nederkant på bromskölden en arm som sticker ut, i denna sitter bromsvajern. Även på denna arm ska det sitta en fjäder som hjälper till att dra tillbaka skiten. Du kan känna om det går att dra tillbaka denna arm något också.

Min gissning är att du får hissa upp bilen, under med pallbock, bort med däck, lossa och häng bromsok åt sidan, bort med bromsskivan och sedan smörja upp där armen separerar bromsbackarna. Rostlösningsmedel, motionera, upprepa tills det går lätt. Se till att inget hamnar på bromsbackarna.