Problem med blåtand efter uppgradering till 2.3.3

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av n-puh, 4 aug 2011.

?

Problem med uppspelning av musik via blåtand i 2.3.3?

  1. Inget av de beskrivna eller några andra blåtandsrelaterade problem

    4 röst(er)
    18,2%
  2. Ja, jag kan replikera de beskrivna problemen på min X10

    17 röst(er)
    77,3%
  3. Inget av de beskrivna men väl andra (skriv gärna inlägg)

    1 röst(er)
    4,5%
  1. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det verkar ju vara problem med åtkomst till ljudkrets/bibliotek eller så på nåt sätt när det kraschar. Support sade sig ha försökt att återupprepa problemen på telefoner man hade hos sig utan att lyckas.

    Enligt dom så beror problemet med blåtand på att A2DP-profilen inte specificerar någon buffert. Alla fel innebär att data måste skickas om och så länge problem med ljud finns blir det en paus. Detta är standard och inget man kan göra nåt åt enligt dom. Så det innebär troligen att man har problem med ljudet även om man knappt kan uppfatta det utan blåtand som jag förstod det. A2DP förvärrar problemet.

    En misstanke man hade var att de som hade problem med ljudet använde andra minneskort än orginal och att problemet låg i att läsa från minneskort.

    Man hade också misstänkt att problemet skulle vara relaterat till rootade telefoner.

    Men jag använder orginalminneskort till min X10 som inte är rootad.
     
    Last edited: 18 aug 2011
  2. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det är faktiskt lustigt de inte kan framställa problemet? Det är ju liksom hur lätt som helst.

    Jaså, om det är så att man skall använda en teknik för att lyssna på musik, där man skall acceptera hack i musiken, då tycker jag de har en konstig inställning hos SE. Det finns väl inte en människa som acceptera att deras musik avbryts i ett p g a buffring? Jag har som sagt inte haft större problem med hack via BT innan. BT har för mig funkat bra på alla SE mobiler tidigare utan hack, däremot inte andra märken. Så med andra ord, menar de att tekniken helt enkelt inte är tillräckligt bra för att släppas på marknaden när de säger så.

    Ok, även här. Men originalkort. Vad är då original för SE. Är det ett specifikt märke som funkar bäst då alltså?

    Det är ju möjligt, om man nu skulle vara okunnig å ta bort en fil eller så i systemet efter rootning. Men är ju mest skitsnack där tycker ja. Rootningen är helt klart inte ett problem här.

    Precis, jag gjorde ju detsamma, och hade hack. NU har jag visserligen ett nytt minneskort på 16Gb... och den uppför sig liknande som det kort som medföljde. Men mobilen är helt orootad.
     
  3. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja, det var väl inte riktigt så de menade. Mitt fel om någon uppfattat det på det sättet i så fall.

    Man förklarade bara varför A2DP gör att problemet blir värre. Det är en standard som alla blåtandsenheter (från alla tillverkare) som implementerar den profilen följer. Problemet har säkert inget i sig att göra med BT.

    SE förnekade inte att det finns problem med ljudet efter uppdateringen på många X10.

    Fast däremot misstänkte de väl att det kunde vara orsaker som de inte har kontroll över typ att det bara skulle vara rootade lurar som hade problem eller att drabbade använde nåt skumt minneskort antar jag.

    Jag har ingen susning om varför inte de kan återupprepa problemet med egna telefoner för jag har hållt i ett antal uppdaterade X10 nu som alla beter sig likadant. Kanske de inte har samma version av uppdateringen??? Men det finns ju några som svarat på denna tråd att de inte märkt av några problem.
     
    Last edited: 19 aug 2011
  4. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att det är kopplat till vilket kit man har installerat? Det är som n-puh säger några som inte har några problem alls, bl.a. Xperia84. Jag har problem och jag flashade in Nordic generic 1234-8465 enligt instruktion här på forumet. Jag antar att det är fler som gjort samma sak för att slippa vänta. Finns det någon gemensam nämnare här?
    Finns det några anpassningar i de olika kit:en för olika telefoner eller är kit:en bara till för att inte hela världen ska kunna uppdatera samtidigt?
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Hade en liknande tanke om det faktiskt. Den dära kitet man vi använder för att lura PCC att vi hade rätt kit ARO-romen funkade ju riktigt bra. Problemen började faktiskt för när jag installerade Nordiska kitet. Nu sist gick jag över till 3-versionen och den saknar också lite av problemet. Visst lite hack. Däremot har jag haft fler buggar t ex att mobilen inte gillar att ha två musikspelare installerad. Den ena funkar inte om man byter spelare t ex. Ljud kommer inte, och då crashar de. För att få dessa att fungera, måste man använda en åt gången typ och stänga ner det andra. Just det, att dra ut eller stoppa in en 3.5 mm-kontakt kan också få mobilen till att haka upp sig i spelarna. Samma sak om du byter mellan BT och 3.5 mm. Problem som inte fanns med 1.6 och 2.1. Jag har faktiskt tänkt lämna in min på reparation just för att försäkra mig att det inte är hårdvaran det är problem med.
     
  6. H0gberg

    H0gberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2009
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    43
    Telefon:
    Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 2 XL
    Det där med drop outs när man har MW600 inkopplat är inget som är bundet till 2.3.3 för mig iaf, det var även så på 2.1 här.
     
  7. Poe

    Poe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ett problem för min x10, och även en god väns x10, är att ringsignalen blir "uppspeedad" såfort blåtanden är aktiverad. Den ringer i princip som vanligt i två-tre sekunder sen går speedas signalen upp. Någon annan som upplevt samma problem?
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jepp, Tror de flesta av oss har den buggen.
     
  9. Grotesco

    Grotesco Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Har inte märkt denna bugg med speedad ringsignal och bluetooth
     
  10. n-puh

    n-puh Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, det är något jag också har noterat.

    Jag vet att SE har begärt SI- och IMEI-nummer från flera som har problemet på sina telefoner. Tyvärr har jag inte hört något ytterligare om vad som händer i frågan. SE har kanske varit rätt upptagna av utrullningen av 2.3.4 till de nyare modellerna.

    Med tanke på hur snabbt en lösning kom för rootade telefoner från EN hackare tycker jag nog att det stora företaget SEs tröghet känns lite pinsam nu.
     
    Last edited: 26 aug 2011
  11. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Du skall vara glad för det. :) Lite irriterande faktiskt att ringsignalen plötsligt låter som smurfarna. hahaha