Problem med cm-4.0.4 och mobilnät

Diskussion i 'Magic' startad av Bad_llama, 30 augusti 2009.

1. Bad_llama

Bad_llama Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej på er,
    tänkte höra om någon kan förklara varför jag inte får någon uppkoppling till mobilnäten efter att ha flashat cm-4.0.4. Hade nk02 innan och den gick det alldeles utmärkt att köra efter bara lite konfande av APN. Det gick ju som smort att flasha CM och jag kan ju få en lista över svenska operatörer när jag söker nät, men jag får liksom ingen uppkoppling via vare sig gsm eller 3g...

Har följande grejer på telefonen, vilka är samma som de var innan jag flashade in recovery.img och nk02-romen:
    SAPPHIRE PVT 32B SHIP S-ON G
    HBOOT-1.33.0004 (SAP10000)
    CPLD-10
    RADIO-2.22.19.261

På Cyanogen-sidan så skriver han att det ska funka med radion som jag har(ia f länkar han till den), men sen tycker jag det är snårigt som fan att förstå vilka SPLer och radiogrejer som ska funka med vilka romar.

Tror mig förstå att det är bra att låta bli en massa flashande av radios och SPLer(kanske mest det sistnämnda) eftersom det kan gå åt pipan, och jag har ju ingen lust att göra det bara för att se om det funkar om ni förstår.

Är det något snorenkelt jag missat?:)

EDIT:
    Eh, löst det... :o
    Jag var lite snabb där och skrev faktiskt inte in APN, tänkte att det inte hade med nåt annat än datatrafiken att göra. Så fort jag gjort det så kopplades jag upp mot näten.

Last edited: 30 augusti 2009
  2. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har samma värden i min magic (32B voda; importerad från tyskland): "sapphire pvt 32b ship s-on G hboot-1.33.0004 (SAPP10000) CPLD-10 RADIO-2.22.19.26I Apr 9 2009,23:30:40"

Jag hade fått intrycket att jag därmed hade s k "perfekt SPL" och inte skulle kunna lägga in någon ROM utan att först byta SPL (på detta sätt https://swedroid.se/wiki/index.php/Roota_HTC_Magic_(1_click_root) ). Jag fick det intrycket härifrån:
    https://swedroid.se/wiki/index.php/Flasha/Roota_HTC_Magic_(Windows)

Men du har alltså inte bytt SPL och ändå kunnat lägga in en fungerande CyanogenMod?
    I så fall är den citerade informationen ovan från wikin delvis felaktig.
    Följde du då denna guide rakt av eller gjorde du på något annat sätt: https://swedroid.se/wiki/index.php/Flasha/Roota_HTC_Magic_(Windows)

edit:
    informationen i wikin om att 1.33.0004 skulle vara "perfect SPL" verkar ha kommit från denna tråd https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=1143 som i sin tur länkar till http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=529019 . Men jag hittar inte var i den tråden det påstås svart på vitt att 1.33.0004 är "perfect SPL".

Last edited: 30 augusti 2009
  3. Bad_llama

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Oops jag läste aldrig att min spl var med där, eller så glömde jag bort det eftersom det gick fint att ladda över en recoveryimage och boota den... i övrigt gjorde jag som i wikin ovan: flashade in recovery, la romen på sd, bootade till recovery och flashade nya romen (efter en backup och wipe.) Gick som en dans:)

4. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Det som står i wikin om ...2004 gäller 32A. 32B är att jämställa med MyTouch (som står med högst upp och pspl ...006) om jag inte är helt fel ute. Vi med 32B som har spl som slutar på ...004 kan härja som vi vill. Har för mig att jag hade 1004 från början men bytte till 2004.

Last edited: 31 augusti 2009
  5. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ok, vad bra för oss med 32B :D Då ska jag ta steget till CyanogenMod inom kort.

Det vore bra om du eller någon annan som har kunskaper om vilka SPL som är/inte är perfekt uppdaterar wiki-sidan jag länkade till. Risken är stor att andra nybörjare med 32B blir avskräckta när de läser vad som står där annars. Jag vill inte ändra själv eftersom jag kan för lite om SPL och inte vill råka skriva något felaktigt där.

6. Dennies

Dennies Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tysk Voda 32b
    Sapphire PVT 32B ENG S-OFF H
    HBOOT-1.33.2010 (SAPP10000)
    CPLD-10
    RADIO-2.22.19.261

Slängde in cm 4.03 här om dagen och uppdaterade idag till 4.04
    Grymt uppdatering jamfört med min förra rogers build. Det är som dag o natt
    nu fungerar telefonen utan att hacka och lagga en massa och batteritiden är mkt bättre.

Mina radio problem blev lösta genom att fixa mms inställningarna

7. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

jag har ändrat lite i wikin

8. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Du lade till det jag rödmarkerat? Frågan är om det räcker för en nybörjare. Om alla tyska 32B har 1.33.0004 så kanske det i grönt även ska tas bort helt, såvida inte några andra Magic (32A?) som svenskar kan få tag på kan ha en 1.33.0004 som verkligen är perfekt SPL.

Alternativt lägga in en disclaimer, typ: "obs: 32B (t ex de importerade från tyskland) med 1.33.0004 har INTE perfekt SPL och kan alltså rootas enligt denna guide"

Jag undrar också om det finns någon källa till listan med perfekta SPL. Jag hittade som sagt inte exakt den lista som står i wikin när jag sökte på XDA.

edit: jag kom på en sak till: på denna sida https://swedroid.se/wiki/index.php/Roota_HTC_Magic_(1_click_root) visar skärmdumpen exakt samma värden som jag har på min 32B och som Bad Llama anger ovan. Det beskrivs som en "perfekt japansk SPL". Men det är väl sannolikt istället en icke-perfekt SPL från en tysk 32B. Den bilden i kombination med SPL-texten på den andra wiki-sidan fick i alla fall mig att helt anta att jag hade en perfekt SPL, trots att så enligt vad som kommit fram här inte är fallet. Stämmer det så borde vi försöka byta bilden. Finns någon annan skärmdump som matchar en bekräftat perfekt SPL? Om någon disclaimer om 32B SPL enl. ovan läggs in så är det väl bäst att lägga in den på båda wiki-sidorna.

9. Bad_llama

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bra idé. Vad jag förstår kan man inte klanta till det med något speciellt om man testar att boota en recovery-image med fastboot?

Om det är så vore det grymt om det stod det i Wikin, så nybörjare som jag inte blir oroliga för att testa något som "inte ska funka" om ni förstår. Föreslår alltså bara ett litet tillägg av [harmlöst]***[/harmlöst].

Förresten, udda om det finns olika SPLer med samma versionsnummer. Låter ju korkat, knappast så att siffrorna tagit slut liksom.

10. teran

teran Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra idé bad llama. Jag har lagt in CyanogenMod 4.0.4 på min 32B enligt wiki-guiden nu. Jag ska skriva ett förslag till uppdatering av wikin baserat på det, bl a då SPL-frågan.

(Vilken fartskillnad med CyanogenMod förresten! Telefonen är mycket snabbare i det mesta, t ex starta webbläsaren :))