Problem med damm?

Diskussion i 'Nexus One - Allmänt' startad av zzone, 14 jan 2010.

1. wite

wite Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Action launcher
    har just pratat med htc uk och eftersom telefonen inte befinner sig i uk längre så måste jag skicka in min telefon först innan en ersättningstelefon skickas ut till mig och jag får stå för frakten dit men även för frakten tillbaka till sverige.

har läst igenom tråden om detta på xda med nu och det finns ju personer som fått ersättningstelefoner med exakt samma problem så detta känns inte bra alls. resultatet kan ju bli att jag får beta 600-800 spänn för att få en telefon med exakt samma problem igen.

2. Barilla

Barilla Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det är sådant man får räkna med när man importerar... Det kostar att ligga på topp.

3. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har du testat att ringa HTC i Sverige? Kan vara värt att pröva.

4. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Prova att vänd dig till Anovo Sverige istället för utlandet. De utför garantireparationer åt HTC.
    http://www.anovo.se/Docs/Anovo Produktlista_091210.pdf
    Vanligen går ju detta via en återförsäljare först, men eftersom du har köpt den i utlandet kan du ju ringa de och fråga om du kan skicka den direkt till dem istället.
    Eller så traskar du bara in på din operatör (Tre, Telia eller Telenorbutik) och säg att du är kund hos dem så kommer dom skicka vidare telefonen (Vanligtvis Anovo).

Eftersom detta är en såpass ny telefon kan det kanske ta längre tid ändå att få den fixad om reservdelar behövs. Men nu handlar det ju bara om en blåsning så det borde ju inte vara några problem.

Det viktiga är inte var du ha köpt telefonen, det viktiga är att du har garanti kvar på telefonen.

Last edited: 21 jan 2010
  5. Trident

Trident Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Gör 3 det även om man inte har deras telefon? Det tvivlar jag på.

6. wite

wite Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Action launcher
    tack för tippsen, jag ska testa å ringa anovo och htc sverige så får vi se hur långt jag kommer.

jag testade även att värma upp telefonen och därefter trycka en stund på det hörnet där klickandet uppstod och det verkar ha hjälpt iallafall för stunden, inget mer klickande om man trycker där nu. körde dock inte med hårtork utan tankade ner neo core benchmark och körde den i interactive mode så blev telefonen lagom varm å god.

frågan är väll hur petig man ska vara också, om glaset inte släpper igen så kan jag ju leva med dammet som är i nu. bara det inte blir mer, totalt kanske det rör sig om 20-25 prickar man kan se i botten av skärmen mot vänsta sidan mest.

7. JonCe

JonCe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min telefon klickar också, hemska tanke. Har dock inte fått in något damm än. Har någon mer testat hårtorkslösningen? Ska göra det ikväll. Hur länge tryckte ni på telefonen efteråt?

8. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hmm... det här ser inte bra ut, får känslan av att detta problem är relativt vanligt. Har ni testat att kontakta HTC Sverige eller Anovo Sverige angående detta problem? Vet inte om man vågar beställa en Nexus innan man vet om det går att få detta fixat kostnadsfritt. Känns surt att betala frakt till och från England om man skulle ha otur att få en klickande teleofon.

9. wite

wite Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Action launcher
    jag har nu snackat med både htc sverige samt anovo, htc gav mig samma svar som deras uk personal.

garatin gäller, inga problem men jag får stå för frakt till uk och tillbaka. (hon sa även att det kommer vara på detta viset även när telefonen finns officiellt att köpa i sverige eftersom även då måste telefonen skickas till uk och det står inte htc för.) mkt skumt tyckte jag.

anovo därimot sa att det var inga problem att skicka in telefonen till dom och jag behöver inte stå för mer än frakten till dom, jag var dock tvungen att skicka in den via en elektronikåterförsäljare som hade avtal med anovo. super, åkte ner till min lokala expert butik och har nu lämnat in telefonen till dom för vidareskick till anovo och det kosta mig 50kr i frakt.

telefonen går iväg med posten på måndag till anovo och jag har fått inlämningsbevis som jag kan använda och spåra det hela på anovos hemsida senare, jag kommer skriva hur det går.

kanske inte vore fel med en klistrad tråd om att folk som köper nexus nu bör göra klicktesten det första dom gör. jag skrev ju att min hade slutat klicka igår efter att jag värmt upp den en stund och tryckt i hörnet men när jag provade i morses igen så var klicket tillbaka, bestämde mig då för att ringa.

så ett stort tack till droidgren för tippset om att ringa anovo.

10. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    mkt informativt! tack för det! :)

11. flaxroid

flaxroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hur menar du nu då, förklara varför och hur du tänker

12. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Märkte nu att min telefon klickar i hela nedre delen (där "knapparna" är). Kan detta vara förklaringen till att min telefon helt plötsligt börjat ta upp menyn och backat?

13. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hittade följande citat: "From reading the support forums on Google, the company is aware of the dust issue and they have apparently made changes to the hardware to fix it. In theory, recent devices would be of the improved kind unless these are refurbished units."
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=613115&page=35

Någon av er som nyligen fått telefonen (senaste veckan) som har problem med damm eller klickningar?

14. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Lite av problemet är väl att HTC tillverkat Nexus ett bra tag innan launch så chansen att man får en av första generationen är nog fortfarande stor tyvärr. :(

15. flipp

Mottagna gillanden:
    8 730
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fattar inte att man inte upptäckte detta vid tidigare produkttestning i så fall. Men man får väl anta att det endast är ett fåtal telefoner som har problemet med tanke på hur många som har köpt den här på forumet och hur få som klagar på problemet.

16. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Nä, det kan tyckas lite underligt. Skulle gissa att det fästande klistret sitter fast perfekt först men att det sedan hunnit släppa medan de legat på lagret i väntan på release. Det, eller så har de helt enkelt inte testat tillräckligt länge för att se att damm kan börja ta sig in under glaset på vissa av telefonerna.

17. bjoli

bjoli Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    120

MINA ENHETER

Japp, fick min igår och hade som sagt mycket klickningar längst ned. Tryckte sakta men rejälte utmed kanten och ljudet är nu borta. Får väl se om det kommer tillbaka.

Många sorters lim ändrar egenskaper när temperaturen skiftar så kanske kan det bero på att telefonerna lagrats kallt och varmt omvartannat...

18. wite

wite Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Info:
    Action launcher
    Har nu efter nästan 2 veckor fått svar från anovo att min telefon är påväg tillbaka till mig, med detta meddelande.

Utfört arbete:

Retur utan åtgärd.

Enligt senaste informationen från HTC så ska alla Nexus One Skickas till Htc UK.
    Kunden ska själv kontakta Htc´s Hotline på 46-850-55-6438.
    Htc ordnar därefter med frakt och service.

Så tji fick man där, så det är nu endast HTC man kan vända sig till och då är det att stå för frakten fram och tillbaka som gäller.

Jag passade även på att ställa frågor om vad som gäller om man låst uppp bootloadern på telefonen och det är helt enkelt tur som gäller där, kollar inte teknikern detta vid felsökning så är det ok men gör dom det så är det kört och man får stå även för reparation. Av det jag läst på xda så verkade det ju som dom lät folk lämna in telefonerna ändå men så är altså inte fallet i UK.

19. capture

capture Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Troligtvis ska du skicka tillbaka telefonen till uk för det ska som sagt inte finnas några nexus i Sverige igentligen. När de har kommit hit känns det mer troligt att man skulle kunna skicka den till en svensk reparatör då de verkar ha världsgaranti om jag förstått det rätt.

20. blunden

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    Ja, det låter troligt. Ja, HTC brukar ha världsgaranti och det ska inte vara något speciellt med denna vad jag vet. :)