Problem: Problem med dual-SIM

Diskussion i 'Google Pixel 7 Pro & Pixel 7' startad av DroidJunkie, 2 jan 2023.

  1. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Det är den* och ja det finns det. Det är det som diskuterats längre upp, dvs skillnaden mellan Dual standby (ett aktiv sim/ett i standby) och Dual active (två aktiva sim).
     
    trjberg gillar detta.
  2. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    På pixeln har jag bara en 4g icon men på det andra simkortet,så står det ingen symbol framför.På S 22 Ultra hade jag alltid 2 st 4 g symboler när jag körde dubbla sim,hade dock 2 sim i det mot pixel som körer e-sim plus sim
     
    trjberg gillar detta.
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    4G symbolen visar vilket SIM-kort som används för surf, så det borde inte visats 2 4G ikoner på din Samsung heller.
     
    katho gillar detta.
  4. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Nej,men det har det alltid gjort
     
  5. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    I förrgår börjar nästa problem med dual-sim, helt från ingenstans.

    Vimla (fysiskt)
    Hallon (e-sim)

    Problem:
    När jag är ansluten utan wifi och är inne på säg Chrome så kommer texten "Online igen" hela tiden. Märker att de berömda utropstecknen är tillbaka på korten. Ibland på båda, ibland på endast Hallon där jag kör datan.

    Saker jag provat:
    Återställt nätverksinställningarna
    Dubbelkollat APN-inställningar för internet
    Tagit bort och laddat ner ett nytt e-sim för hallon

    Vad kan jag mer göra?
     
  6. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Väcker liv i denna gamla tråd igen, är det någon som fått dual sim att fungera smärtfritt?

    Jag får utropstecken på mottagnings-symbolerna i högra hörnet med jämna mellanrum, oftare när jag förflyttar mig än om jag bara är på samma ställe hela tiden. Har testat olika inställningar utan framgång.

    Snart är telefonen ett år och jag börjar fundera på om man ska hävda garanti innan garantin är slut...
     
  7. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Utropsttecknet anger att telefonen inte är ansluten till mobildata.
    När jag stänger av mobildata får jag upp utropstecknet på mottagnings-symbolerna. Inget fel på telefonen eller inställningarna.

    Edit: Eller du kan ha för svaga mobilsignal för att använda mobildata.
     
    Last edited: 19 sept 2023
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Värt att påpeka är att du har 2 års garanti, inte 1 som du verkar tro
     
    Wiczor gillar detta.
  9. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Inte haft några problem med det. Provat olika operatörer?
     
  10. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Fast detta är något annat, när det händer så blir det alltid utropstecken på simkortens staplar, stänger jag av mobildata och slår på det igen så hoppar det igång med bra mottagning och hastighet. Som jag skrev händer det oftare under förflyttning men det kan också hända när man bara sitter still och har full mottagning.
     
  11. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Inte haft möjlighet till det, har testat två olika fysiska SIM-kort från Telenor men bara ett och samma eSIM från Tre.
     
  12. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    3 081

    MINA ENHETER

    Jag har haft/har problemet både på Pixel 6 Pro samt Pixel 7 Pro. Nu när jag just nu kör med ett fysiskt SIM-kort är det aldrig problem. Dock finns ingen lösning ännu, vad jag har läst mig till!

    Dock är det i mjukvaran problemet ligger, så får du en ny telefon kommer du få samma problem igen dessvärre.

    Du kan läsa lite här:
    View: https://www.reddit.com/r/GooglePixel/comments/ymysuk/pixel_7_variants_for_those_of_you_losing_network/?sort=new


    En del personer i tråden har fått tillbaka pengarna för telefonen av Google, så att prova att kontakta Google kanske kan vara en idé.
     
    Wiczor gillar detta.
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag känner igen det med stora variationer i mobilsignalen på små förflyttningar på min Pixel 6a. Det är väl en känd sak för Pixeltelefoner generellt vad jag förstår, som Google försöker komma till rätt med. Jag kör Android 13, och vad jag förstår så är det vissa förbättringar i Android 14.
    Har dock aldrig haft problem med att samtal bryts även när jag har mycket dålig signal.

    Om ditt problem beror på samma vet jag inte, men så här är det hos mig, inom min lägenhet.
    Har Pixel 6a, SIM 1 fysiskt Wifog/Tre, SIM 2 eSIM Comviq kontantkort. Variation på mobilsignalen inom lägenheten är, som sämst -115 dBm, som bäst -85 dBm. Det kan variera med 15-20 dBm bara på 2-3 meters förflyttning, och är inte samma på samma plats alltid.
    För att läsa av värden på signalen, gå på Inställningar>Om telefonen>SIM Staus (SIM slot 1 eller 2)>Signal strengh. Detta ger en bättre indikation på signalstyrkan än visningen på statusbaren.

    Edit: Dåliga mobilsignal visas också med utropstecken på signalindikatorn på statusbaren.

    Jag väntar (mycket otåligt) på Android 14 i hopp om att det ska bli bättre.
     
    Last edited: 20 sept 2023
    Wiczor och DroidJunkie gillar detta.
  14. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64

    Det är nog inte riktigt samma, jag kan ha full mottagning, sitta stilla på ett ställe och streama något till telefonen och att det helt enkelt bara slutar fungera. Mottagningen visar fortfarande fullt men det är utropstecken vid båda ikonerna för mottagning.

    Går jag då in och inaktiverar ett av sim-korten och slår på det igen, eller bara stänger av mobil-data och slår på igen så hoppar det igång igen och allt fungerar bra.

    Jag har också problem med samtal men det är att det bara blir tyst, den jag pratar med hör inte mig och jag hör inte dem. Lägger man på och ringer upp så funkar det igen, men det är inte lika ofta och därför inte lika stort problem. (Eller så streamar jag bara mer än jag pratar i telefon) :)
     
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    @Wiczor@Wiczor Det är nog samma orsak, Google har inte riktigt lyckats med sin hardware på de nya Pixel telefonerna. Ett känd problem som dom försöker lösa med mjukvare uppdateringar utan att lyckas.
     
    Wiczor gillar detta.
  16. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    @geobjork@geobjork Du har nog rätt i det, verkar finnas många som har liknande problem när man kollar på nätet men inga lösningar som är riktigt bra.

    Får hoppas på Android 14 helt enkelt...
     
    geobjork gillar detta.
  17. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har själv spenderat mycket tid på detta då jag har rätt så hog batteriförbrukning i standby. 15-20% på 24 timmar när telefonen ligger helt stilla utan att användas alls. Något mera om jag bär den på mig.
    Om man söker på nätet efter "battry drain in standby", så hittar man högar av folk som har probem med det, och högar av lösningar som inte fungerar.
    Den mest sannolika orsaken är att telfonen hela tiden söker efter bättre signal vad jag förstår.
     
    Wiczor gillar detta.
  18. Devletyan

    Devletyan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 sept 2010
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    77
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jag gick nyligen över till att ha två esim och har samma problem. Inte så ofta men ibland så blir det utropstecken över mobildata och jag får resetta allt för att det ska fungera igen. Detta var inget problem när jag körde ett esim och ett vanligt.. Måste vara en bugg? Kanske fixas det i Android 14? Hoppas
     
    Wiczor gillar detta.
  19. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Det var inte så att du bytte operatör samtidigt? Som någon frågade innan kanske det skulle kunna påverka.
    Jag har problemet med ett eSIM och ett vanligt.
     
  20. Wiczor

    Wiczor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2020
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag har inte ens tänkt på att den urusla batteritiden på Pixeln har med de dubbla simkorten att göra men så kan det förstås vara.
    Vågar inte gå och lägga mig med mindre än 20% batteri med risken för att den hinner ladda ur under natten och att larmet inte ringer på morgonen....
     
    geobjork gillar detta.