Problem med el scooter (felsökning)

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Avatar86, 10 maj 2020.

  1. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    800W motor o 36V kan behöva dryga 20A (om kontroller inte stryper det). Klarar dina blyacc den strömmen?
     
  2. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Laddarna brukar börja med en högre ström för att få igång laddningen, om man har ett för litet batteri kan det gå så fort att laddaren inte hinner gå över till normal ström innan man skadar batteriet.
     
  3. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Det är ju ett motorcykelbatteri, så det bör det göra.
     
  4. Avatar86

    Avatar86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3
    Otroligt va ni kan om det här :O
    Jag lyssnar å lär ^_^
     
  5. Avatar86

    Avatar86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3
    Men av att dömma från spänningstesterna jag gjorde bör batterierna och laddaren vara OK, bara att de är underdimendionerade och ev. Lite trötta batterier för den motorn?

    Jag dka testa att köra halvfart ikväll och se hur långt jag kommer. Återkommer med data.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 001
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det går inte att avgöra hur bra ett batteri är bara genom att mäta spänningen. Man måste mäta under belastning. Eller ännu hellre ladda upp batteriet och sedan ladda ur det genom en känd belastning och mäta tiden till att det är urladdat. Då först kan man avgöra batteriets sanna kapacitet.

    Om du t.ex. tar ett av dina 12V 9Ah batterier fulladdat så ska det klara av att driva en 12V 10W glödlampa i c:a 10 timmar om det är OK. Om lampan t.ex. bara lyser i fem timmar så har du halva kapaciteten.
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Kör på du bara, du har inte mycket att förlora, för att få en ordentlig ökning av körtiden behöver du ett Li-ion batteri, men det kostar flera tusen, fast det är det kanske värt för dig.
    De batterier du har idag kommer tappa kapacitet förhållandevis fort, fortare ju mer du tömmer dem, så om du laddar dem när de är halvtomma kommer de hålla längre.
    Men som sagt, kör så länge det går och ha kul under tiden.
     
  8. Avatar86

    Avatar86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja det är så. Bra exempel! Jag ska se om jag kan hitta nått 12v här hemma med känt W krav ;) och sen räkna Wh. Återkommer
     
  9. Avatar86

    Avatar86 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2020
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja ni har båda rätt här!

    Troligen är det inte mer att vänta av dessa batterierna på denna scootern.

    Jag körde idag på halvvfart (lugnt cykeltempo) för att testa.
    Jag satte på gps-tracking som spelade in min körstrecka.

    Jag kom 8 km, körde i 13 km/h och var ute i 35 min.
    Precis när jag var påväg hem så började den sacka och bli svag.

    I denna hastighet och uthållighet så kommer jag änna runt i stan till de närmaste ställena jag vill komma smidigt till.
    Så det är ju värt, istället för att åka kommunalt. (Då längre resor inte är bekvämt på elscooter ändå).

    Jag kan nu acceptera vad man får för 900 kr batterier från Biltema. Ja, nä jag kommer inte lägga flera tusen på Lithium, är ej värt det för mitt användningsområde.

    Tror jag fått svar på min ursprungsfråga :D

    Och massa mer kunskap där till! Det har varit mycket inspirerande, denna lärdomen kommer jag ha med resten av livet. Och lära min son någon dag ;)

    Tack för ert engagemang!
    Ta hand om er. Stay Safe!

    Mvh // Mikael
     
    jogge och svenix gillar detta.
  10. Pavlos

    Pavlos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!
    Googlade runt och hitta denna tråd, mest intressant för mig! (Hoppas ingen tycker jag är fräck och kapar denna tråd men är själv i nästan samma sissts behöver hjälp...)
    Jag har faktiskt själv fått en likadan scooter, från min svärfar, enligt honom så var det bara bakre kullagrena som behövdes bytas, var av inte va några större problem
    Åkte till momentum och köpte nya.

    Jag hade scoorten upphissad från marken, gjorde jobbet och lät den ladda under natten!

    Dagen efter skulle ja testa den, drog ut laddaren vred om nyckeln och den starta direkt på högsta varv.
    Kunde inte använda hastighetsreglaget för att minska eller öka farten.. den hade helt och hållet fastnat i maxfart.

    Ironiskt nog så slutade den inte spinna, trotts att jag vred av nyckeln till "off" läge. Testade att stoppa in laddaren av desperat försök och de gjorde bara att hastigheten minskade en aning.
    Men höll ändå på och snurra hela tiden.

    Jag fick tillslut skruva upp ståbrädan där batterierna ligger och koppla ut den därifrån för att få stopp på scootern.

    Läste manualen och hitta på felsökningssidan att om man håller in både bak & fram bromsarna
    Så finns det ett reglage som gör att den slår av motorns elflöde som en säkerhetspärr.

    Så jag kopplade in batteriet igen.
    varav den återigen började spinna på högvarv,
    jag höll i båda bromsarna.
    ca 2-4sec efter jag höll i bromsen så stannade den!
    Men de visade sig att säkringen gick, därför stannade den!

    Jag har kollat all kablage och de sitter rätt och ordentligt,
    Testa lägga in en ny säkring (30A) och den återigen spinner i maxvarv.
    Oavsett om nyckeln är on elr off, och ingen förändring när man vrider på hastighetsreglaget.

    De ända som får den att stanna är om man drar ut batteriet, eller om man håller i bromsarna så att säkringen smäller!
    Va ska jag göra!?
    Har någon nått tips!?

    (Förlåt min om detta inlägg är svårläst,krångligt och långt!)
     
  11. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Controllerkortet är säkert bränt, kan även va andra saker som fått stryk, men kolla om det finns en ny controller att få tag i till rimlig kostnad, till att börja med.
     
  12. Pavlos

    Pavlos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hade de i åtanke har sätt en för ca400kr de är väll ganska rimligt!...tack för svar! Ska testa de och återkommer med svar!
     
  13. martin_trucker

    martin_trucker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja det är elboxen som har gett upp. Har haft det bekymret på flera av mina genom åren:)
     
  14. martin_trucker

    martin_trucker Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    TS! Fick du ordning på batteriproblemet någon gång:)
     
  15. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    hitta oxå hit :)

    grabbens skoter har lagt av reagerar inte alls på gasen
    broms switchen ser ut att fungera
    lampan lyser när man bromsar
    batteri indikatorn lyser max
    men den reagerar inte alls på gas
    har kollat genom alla kablar o kontakter som går till boxen men hittar inget fel
    kan det va boxen som har lagt av o hur testar man det enklast?
    liknar den här
    https://www.rull.se/Elscooter_NITROX_800W_Dirt


    tackar för hjälpen
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Klurigt att felsöka med "noname-sparkar" eftersom det inte finns några ställen där man kan se vad de vanligaste felen är och hur man åtgärdar dem/hittar reservdelar.

    Det absolut vanligaste problemet är i alla fall att det kommit in vatten någonstans, och då får man ju byta ut den elektronik som är skadad. Har den körts i regnet?

    Gasen brukar vara kopplad till en liten kontrollenhet som ofta sitter i styret, och då kan man ju alltid prova byta den om man nu kan hitta reservdelen någonstans.
     
    jogge och huskul gillar detta.
  17. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    har gått genom allt
    går att mäta gasen och bromsarna
    det är nog själva boxen det är fel på
    får se om det är nått enkelt eller om man måste byta ut den

    https://www.rull.se/faq
    Felsökningsguider
    Stora elscootrar
    Scootern svarar inte på gas, trots att lamporna lyser



    Börja alltid med att kontrollera:

    Bromsarna är försedda med elektroniska brytare som gör att strömmen till motorn stryps ifall bromshandtaget trycks ned. Säkerställ att bromshandtaget har fjädrat tillbaka hela vägen.

    På scootermodeller som har bromsljus kan man enkelt kontrollera om det är igång. Med belysningen tänd lyser baklampan med 50% ljusstyrka och när man bromsar lyser den starkare. Är lamporna avstängda lyser baklampan endast när man bromsar. Det säger då att bromsen är aktiverad och motorn kommer ej svara på gas.

    Ett annat sätt att säkerställa att ingen bromsbrytare är aktiv är att koppla ur dess kontakter vid elektronikboxen, oftast märkta brake. Pröva sedan att gasa och se om scootern då svarar på gas.


    Om båda bromshandtag är urkopplade men scootern fortfarande inte svarar på gasen testa följande:

    Har man tillgång till multimeter är det enkelt att mäta gasreglaget för att se om det fungerar korrekt. Det är tre kablar som går till gasen. Volten mellan den svarta och röda skall vara ca 5V. Mät volten mellan den tredje kabeln och den svarta samtidigt som du vrider på gasreglaget. Värdet ligger oftast mellan .8 till 4.2 volt, beroende på gasens position.


    Om scootern fortfarande inte svarar på gas:

    Svarar scootern fortfarande inte på gas efter att man har uteslutit problem med bromsbrytare och gasreglage, beror problemet troligtvis på en defekt elektronikbox.

    Alternativt kan det blivit kortslutning i den kopplingsdosa som motorfaserna är skarvade i. Den gula dosan sitter mellan motor och elektronikboxen. Kontrollera så det inte är något glapp i denna dosa och att inget ser skadat eller bränt ut, vilket kan ske vid glapp.