Problem med forumet / sajten?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av bernard, 25 jan 2012.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Det där verkar vara precis samma problem som jag beskrivit här i tråden nyligen, se mitt inlägg en bit upp till exempel. Jag har haft problemet under några månader. För mig gäller det Chrome OS.

2. pernils94231

pernils94231 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    438
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 + IPhone 15 pro max
    Tråkigt med sådana saker som botar!
    Idag kom jag in med vpn på!
    Tack!

Kristy gillar detta.
  3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är nog så att man får räkna med lite problem med VPN.

4. cobben

cobben Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 208
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Första gången jag ser detta.

Är det något nytt eller kan det bero på att jag sitter på en utländsk wifi (Lettland)?

Screenshot_2024-04-28-23-06-09-666_org.mozilla.firefox.png

Last edited: 28 apr 2024
  5. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag gjorde lite felsökning med inspelning av events idag och kunde hitta att det är atag.js som är problemet. Den monitorerar mutationObserver, dvs ändringar i DOM-trädet och exekverar då ett antal saker som orsakar problemet med lagg. Testade att blocka skriptet och då uppkommer aldrig lagget och jag ser inte heller att något vitalt slutar fungera på hemsidan.

Kristy gillar detta.
  6. Lias08

Lias08 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Är det bara jag eller flera har problem med att bifoga bilder?
    När jag tar skärmdump på bilden då kan jag ladda upp bilden.
    iPhone 15
    IMG_1538.jpeg

7. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 580
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Det beror på att bilden är för stor. Du kan välja att förminska den direkt i Safari när du laddar upp (Options-valet).

Kristy och Lias08 gillar detta.
  8. Lias08

Lias08 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 13
    Hade missat den funktionen, tackar o trevlig helg :)

Tiopental gillar detta.
  9. paycheck

paycheck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Sökfunktionen har "Relevance" som standard för resultat. Många av träffarna som kommer upp var relevanta 2014. Jag skulle hellre se att Senaste var satt som standard.

Rocco420 och Heleg gillar detta.
  10. Rocco420

Rocco420 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7
    Har varit på tal många gånger om att det finns en del att önska av sökfunktionen.
    Rekommendationen är att använda Google och använda site:swedroid.se sökord

11. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 294
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om en stund bör det stå som latest.

paycheck, Kristy och Tripod gillar detta.
  12. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Förklara gärna mer vad atag.js har för syfte. När körs det javaskriptet, sker det på alla sajter för alla användare eller bara i vissa specifika fall?

Jag och du tycks vara de enda som har problemet, såvitt känt just nu. Är det någon komponent i våran Chrome-installation (typ ett tillägg) som orsakar att atag.js spårar ur, eller någon annan orsak tror du? Känns som fler borde ha problemet annars.

13. Skuggvarg

Skuggvarg Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    121

MINA ENHETER

Har aviseringarna om fyndtipstråden slutat funka? Jag vill minnas att förut fick man aviseringar bara om man hade besökt tråden, och gjorde man inte det så kom det inga fler aviseringar alls, vilket på sätt och vis motverkar hela syftet med aviseringar. Åtminstone för egen del vill jag ju få avisering om VARJE sak som skrivs, inte med ett tvång om att jag måste ha besökt tråden, för då räcker det med att en enda sak skrivs som jag inte klickar på och sedan får jag aldrig mer aviseringar igen om nytt innehåll där.

Å andra sidan tycker jag att jag har varit ganska noga med att besöka tråden, men lik förbaskat verkar det inte dyka upp aviseringar. Jag har fortfarande en gmail-adress och jag hörde något förfluget förut om att det var problem med aviseringar till just gmail, men varför det skulle vara något problem där förstår jag inte? Är gmail extra bråkigt och isåfall varför? Nog för att jag kan skaffa mail på en annan domän, men lite extra bök är det ju. Fick dock göra just så när även Webhallen påstod att de hade problem att skicka ut nyhetsbrev till just gmail.

Så vad gäller nu för fyndtipstråden och även andra trådar på Swedroid? Är det fortfarande besökskrav för att få nya aviseringar och isåfall varför? Som sagt tycker jag besökskravet motverkar syftet med aviseringarna, så jag ser gärna att det kravet tas bort helt.

Kristy gillar detta.
  14. N6290

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Kanske ett sidospår, men jag är hyfsat säker på att notiser för en viss tråd kan sluta fungera efter ett tag utan egentlig orsak. Då måste man ta bort prenumerationen och lägga till den igen, så börjar det funka igen. Testa det för fyndtipstråden och se om det börjar funka igen.

Kristy gillar detta.
  15. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    [Det har i två olika trådar, vill jag minnas, i närtid ställts frågor kring webbläsare och appar som envist uppdaterar sidan om man tillfälligt skulle besöka en annan app etc. Kan vara ett elände. Här på forumet är det tvärt om. :)]

Om jag står på "Senaste inläggen", dvs via "Olästa inlägg" sedan "Senaste inläggen", och trycker F5 eller annan kombination för att ladda om sidan, som t.ex. Ctrl-F5, så kommer inte senaste inläggen överst, trots att det har tillkommit nya inlägg i någon eller några trådar, vilket bl.a. kan ses i kolumnen till höger, Nya inlägg, resp. att några trådar i listan under Senaste inläggen fått fet stil i rubriken.

Om jag backar från "Senaste inläggen" till sidan innan som var "Olästa inlägg" och igen klickar på "Senaste inläggen" kommer de senaste givetvis högst upp.

Är detta en feature, en bugg, eller är det jag som har missat att tillåta något javascript?

16. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Varje gång som du klicka på Olästa inlägg så skapas det en ny webbadress som ser ut så här: https://swedroid.se/forum/find-new/xxxxxxxxxx/posts där x'en motsvaras av ett unikt nummer, jag gissar att det är för att man ska kunna öppna inlägget i samma flik och sen när man backar så kommer man tillbaka till exakt där man var (jag läser swedroid på det sättet i mobilen i webbläsaren), åtminstone jag skulle bli väldigt förvirrad om sidan uppdaterades när jag backade vilket troligen skulle bli effekten om sidan var konstruerad på något annat sätt.

Kristy gillar detta.
  17. Tripod

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Tack för svar (i detta emellanåt flitiga forum kan ibland vissa frågor bli liggande :)). Nja, jo, förstår vad du syftar på, och ja, något dylikt skulle reta mig gränslöst, och gör det på sätt och vis på vissa ställen, i olika utsträckning (säg t.ex. SR, du har skrollat ned på sidan en bit, klickar på en "publicering", som de kallar det, läser/lyssnar, och backar tillbaka till nyhetssidan. Då kan det hända att 1) de har publicerat fler nyheter (oundvikligt) eller är i ett frenetiskt arbete just då med att stuva om/prioritera, eller 2) helt enkelt att sidan laddas om/får ett javascript-ryck, å du är inte direkt längre på samma ställe på sidan, å där har du knappast alls samma överblick som Senaste inlägg, där tar 2-3 nyheter upp hela webbläsarfönstret, och flyttar det på sig har du ingen susning om var du är).

Vad det handlar om är att vara konsistent; går du in på ett ställe, och sedan går ut samma väg du kom, förväntar du dig vara där du började. (Vore enormt förvirrande om du gick in under språkinställningar i mobilen sedan backade ett steg och fann dig befinna dig under skärminställningar.)

HTTP är stateless, tillståndslöst. Varje begäran (till en server) är frikopplad från tidigare (åtminstone var det så ursprungligen). Det var bl.a. därför vi fick kakor, för att hålla reda på vissa saker, val etc. Folk skulle bli bottenlöst frustrerade om inte detta fungerade. Andra sätt att lösa det på är unika URL-er, en lång räcka siffror.

Men så kom javascript å annat. De som skapar sidor kan koda så att de automatiskt laddas om (under vissa förutsättningar). Kan vara ett elände. Förr satt man där med en webbläsare, å inget lämnade datorn innan man tryckt Enter, eller klickat någonstans, ingen begäran utfördes. [Numera hinner man knappt logga in på datorn förrän Windows av allmän hjälpsamhet valt att testa internetanslutningen och pinga någon server.]

Men, det är inte det jag syftade på; jag står alltså redan på sidan Senaste inlägg och "forcerar" en uppdatering, refresh, med F5/ctrl-F5, och den uppdaterar kolumnen till höger Nya inlägg å Nya trådar, men stuvar inte om i listan så att senaste kommer överst.

Det kanske är ett aktivt val i forumprogramvaran. Men väldigt annorlunda jfr. olika jag sett. (Deltog lite på insidan i ett jag följt i 20-25 år (tror vi bytte programvara 2 ggr, versioner ngn gång etc.)

18. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Swedroid använder XenForo (står längst ner på sidan), jag har ingen aning om det går att ändra forumets beteende så att den uppdaterar senast läst-listan med tryck på F5, jag är osäker på om det ens går att skriva programvaran på det sättet (har inte satt mig in i sådana detaljer eftersom de system som jag jobbar med respektive har jobbat med inte skulle ha någon glädje av den funktionen) men om jag får gissa skulle jag tro att det går att göra.

19. Tripod

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Jo, jag har noterat vilken forumprogramvara de använder. Du har rätt i, som du skrev ovan - vilket jag också sett, att URL förses med ett unikt nummer. Tyckte bara att det var ett så ovanligt beteende att en lista över senaste inlägg inte uppdateras kronologiskt (om man har som utgångspunkt att någon använder "Senaste inläggen" som samlingssida för överblick (andra kanske väljer att enbart bevaka vissa underforum å går direkt till dessa etc); det är ju knappast så att ännu icke lästa trådar med nya inlägg, som vid refresh visar sig ha fått ytterligare nya inlägg, försvinner om det fungerar som jag förväntade mig, de hamnar helt enkelt högre upp.

Det är klart, det (den icke omarrangerade trådlistan) kombineras med att uppdatera listningen till höger, "Nya inlägg", så det kanske räcker. Men i all den stund en tråd med nya inlägg (som inte har lästs) markeras med fet stil, skulle det inte göra så mycket om den flyttades upp, den har ju de facto nya inlägg.

Men rent generellt håller jag som sagt med dig att sidor som uppdateras, på olika sätt, när man backar, eller inte kommer ihåg var man befann sig på sidan, är ett elände.

20. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

När det är fullskärmsannons så fungerar inte login-knappen för mig. Jag är tvungen att göra reload tills det kommer en mindre annons för att kunna logga in.

Gäller åtminstone Chrome och Vivaldi på Linux/desktop.