Tack för svar (i detta emellanåt flitiga forum kan ibland vissa frågor bli liggande

). Nja, jo, förstår vad du syftar på, och ja, något dylikt skulle reta mig
gränslöst, och gör det på sätt och vis på vissa ställen, i olika utsträckning (säg t.ex. SR, du har skrollat ned på sidan en bit, klickar på en "publicering", som de kallar det, läser/lyssnar, och backar tillbaka till nyhetssidan. Då kan det hända att 1) de har publicerat fler nyheter (oundvikligt) eller är i ett frenetiskt arbete just då med att stuva om/prioritera, eller 2) helt enkelt att sidan laddas om/får ett javascript-ryck, å du är inte direkt längre på samma ställe på sidan, å där har du knappast alls samma överblick som Senaste inlägg, där tar 2-3 nyheter upp hela webbläsarfönstret, och flyttar det på sig har du ingen susning om var du är).
Vad det handlar om är att vara konsistent; går du in på ett ställe, och sedan går ut samma väg du kom, förväntar du dig vara där du började. (Vore enormt förvirrande om du gick in under språkinställningar i mobilen sedan backade ett steg och fann dig befinna dig under skärminställningar.)
HTTP är stateless, tillståndslöst. Varje begäran (till en server) är frikopplad från tidigare (åtminstone var det så ursprungligen). Det var bl.a. därför vi fick kakor, för att hålla reda på vissa saker, val etc. Folk skulle bli bottenlöst frustrerade om inte detta fungerade. Andra sätt att lösa det på är unika URL-er, en lång räcka siffror.
Men så kom javascript å annat. De som skapar sidor kan koda så att de automatiskt laddas om (under vissa förutsättningar). Kan vara ett elände. Förr satt man där med en webbläsare, å inget lämnade datorn innan man tryckt Enter, eller klickat någonstans, ingen begäran utfördes. [Numera hinner man knappt logga in på datorn förrän Windows av allmän hjälpsamhet valt att testa internetanslutningen och pinga någon server.]
Men, det är inte det jag syftade på; jag står alltså redan på sidan Senaste inlägg och "forcerar" en uppdatering, refresh, med F5/ctrl-F5, och den uppdaterar kolumnen till höger Nya inlägg å Nya trådar, men stuvar inte om i listan så att senaste kommer överst.
Det kanske är ett aktivt val i forumprogramvaran. Men väldigt annorlunda jfr. olika jag sett. (Deltog lite på insidan i ett jag följt i 20-25 år (tror vi bytte programvara 2 ggr, versioner ngn gång etc.)
Click to expand...