Problem med forumet / sajten?

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av bernard, 25 jan 2012.

1. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 033

MINA ENHETER

De här helsideannonserna på Swedroid börjar bli för jobbiga. Jag har undantagit sajten från min adblocker för att stötta er men är verkligen sugen på att aktivera den igen.

När sidan typ har laddat klart, och jag har börjat skriva texten i ett inlägg, då laddar den annonsen plötsligt och flyttar upp fokuset till toppen av sidan. Tycker ni borde justera det där. Ska en sån helsideannons visas, så måste den ju laddas först, inte sist. Sen kan jag tycka helsideannonser borde undvikas, åtminstone på ett så påträngande sätt.

2. NiklasO

NiklasO Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag blir mailbombad när jag har varit lite mer aktiv här i forumet. Mailen om svar kommer i stora klumpar istället för löpande när de skrivs. Alla mail är meddelanden om svar jag redan har läst för länge sen. Det har också kommit nya svar som jag också har läst. Om det är något svar jag inte har läst än och vill gå till det via mailet så skickas jag till tråden men hamnar på det senaste svaret (som kan vara ett helt annat) och måste själva upptäcka att svaret jag fått mail om är flera timmar gammalt, blir helt förvirrad ibland. Blir galen och sen vet jag ju inte om det ligger hos mig/leverantör eller Swedroid. :eek:

Edit
    Å nu kommer det mail om svar jag fått för flera dagar sen. Det här är bara från Swedroid. Inte noterat någon fördröjning från andra forum eller så.

Last edited: 23 sept 2024
  3. HugSeal

HugSeal Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    32

MINA ENHETER

Har börjat få helskärmsannonser i mobilen som jag behöver stänga för att komma vidare. Det drar ner rejält på användbarheten och är ett värdelöst sätt att visa reklam. Banners och allt har jag inga problem med, men att en blinkande video ska tryckas upp i ansiktet på mig är oacceptabelt.

4. Tiopental

Tiopental Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 509
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Ja, frågan är vad Swedroid skulle tjäna mest på i slutändan.

Något diskretare annonser som man kan leva med och som gör att man inte kör adblocker eller att fortsätta med dessa extremt jobbiga annonser som kanske ger lite mer pengar men också gör att en stor andel av besökarna installerar ad-blocker.

Extrem reklam kan också göra att man tappar sugen att besöka sidan vilket gör att aktiviteten minskar.

5. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har varit uppe många gånger tidigare, men det är annonsnätverken som bestämmer och webbplatserna får snällt rätta sig efter dem (om man inte är en gigant), eller se sig nedprioriteras kraftigt. Vad gäller adblock är det ett moment 22 som man helt enkelt får finna sig i gäller idag. Fler adblock->mer påträgrande annonser ad infinitum.

Detta är en av många anledningar till varför nästan inga nya webbplatser dyker upp längre, utan snarare försvinner de en efter en. Nu senast Anandtech för att nämna en.

Vi kan styra frekvensen en aning, så jag har bett dem sänka den. Får se om det har effekt, men att helt ta bort formatet är tyvärr inte möjligt även om vi naturligtvis önskat det. I annat fall får man helt enkelt köra adblock eller tex Pi Hole osv.

Holabanarne, Kristy och HugSeal gillar detta.
  6. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 509
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Har ni gjort nån research på alternativet med subscription för att slippa reklam mot en månadskostnad?

Det skulle ju lösa detta problem en gång för alla.

Kristy gillar detta.
  7. bernard

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tyvärr fungerar inte den modellen heller, annars hade det förstås varit ett alternativ. Det är väldigt få som är villiga att betala för innehåll (se tex Patreon för stora projekt/webbplatser/content creators, i nästa samtliga fall är det mycket blygsamt relativt till publiken, även för de som har miljoner med views, tex Gamers Nexus med 4k patreons vs 2 miljoner subs). Vi kommer ju inte ens i närheten av deras siffror sett till publiken.

Det är således svårt att göra så mycket annat än att gilla läget, men om något upplevs som störande är det som sagt bra att skriva här, så försöker vi göra vad vi kan åt det, även om möjligheterna är begränsade av ovan angivna skäl.

Last edited: 25 sept 2024
    Kristy gillar detta.
  8. Tiopental

Mottagna gillanden:
    3 509
    Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U

MINA ENHETER

Telefon:
    iPhone 16PM/Vivo X200U
    Jag tänker - om de som idag kör adblocker men som vill göra rätt för sig får en möjlighet att betala 49kr i månaden för reklamfritt - hur kan det vara en försämring mot att de istället kör adblocker?

Är det själva administrationen av ett sådant system som skulle bli för dyrt?

9. bernard

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det blir ju en utvecklingskostnad+administration/support/tidsåtgång+löpande utgifter för tjänsterna som skall vägas mot antalet. Låt säga att det handlar om 20 eller 30 medlemmar, vilket är en mer realistisk förväntning, då blir det dessvärre svårmotiverat.

10. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag kör adblock men jag stöttar Swedroid med mitt extremt goda content som alla utan adblock vill se!!!! ;)

bernard gillar detta.
  11. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    @bernard@bernard
    Vem kan kolla upp det här från Swedroids sida?
    Börjar bli riktigt irriterande så jag får nog stänga av mail från Swedroid.

12. bernard

Mottagna gillanden:
    47 179
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Skall kika på det. Jag har ingen nämnvärd fördröjning på mina mail (Gmail), utan de kommer i princip på en gång.

upload_2024-9-26_15-8-26.png

13. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nu kom ditt svar direkt men det är lite slumpmässigt. Ibland tar det flera dagar för vissa svar.

14. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 033

MINA ENHETER

Om swedroid har en funktion, såsom mejlutskick, så vill man såklart att den ska fungera - det förstår jag.

Men är det verkligen smidigt att få epostnotiser när någon skriver i en tråd? Jag själv skulle bli galen om jag fick en massa mejl från swedroid dagligen. Betydligt enklare att gå in någon gång per dag på sajten, klicka på "Your activity" och därifrån kolla nytt innehåll, när det passar mig.

Du kan ju testa att inaktivera epostutskicken och se om du kan hitta någon annan rutin för att ta del av innehåll här.

De här stora helsideannonserna på swedroid som jag stör mig på, jag kan inte påminna mig om att jag ser såna speciellt ofta på andra sajter.

Kan annonsnätverken verkligen kräva just såna helsideannonser? Om det var i lite mindre format så skulle jag inte klaga. Om ni skulle ändra HTML-koden så att annonser inte kan ta upp hela sidan utan bara en bit högst upp, skulle ni bryta mot deras TOS då?

15. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, det tycker jag. Jag har det inte på alla trådar jag bevakar. Det är inte smidigt när de kommer flera timmar eller dagar efter svar och i stora klumpar, absolut inte. ;)

16. Nicole

Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

Mottagna gillanden:
    1 544
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro, Sony Xperia XZ1C
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Vi är alla olika :)

Jag har bestående men från en hjärnskakning i november 2023, jag ramlade och bröt armbågen och landade väldigt olyckligt på huvudet.

Jag har _enorma_ problem med minnet nu idag, och skulle inte jag få mail från Swedroid så skulle jag glömma bort att gå in och kolla där överhuvudtaget...

Det är för sig ett väldigt litet problem, det är värre när jag får medicin av min läkare och inte kommer ihåg varför jag ska ha den^^

För mig funkar utskicken fint :)

17. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det funkar nog bättre just nu. Ska hålla lite koll.

18. NiklasO

Mottagna gillanden:
    1 890
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Nej, utskicken kommer totalt slumpmässigt. Det kan gå dagar mellan. Verkar ju vara ganska ensam om detta så det känns lite mysko och mer som operatören. Hur många kör sin mail hos Inleed med egen domän liksom? Jag får nog stänga av mail från Swedroid så länge för det här funkar inte. Kan ju byta till någon annan, tillfällig adress hos Gmail eller något för att testa.

Edit: Gjorde ett misstag igår. Bytte till en annan adress, dock inom samma domän. Jag fick mailet om att jag hade bytt adress omedelbart till gamla adressen men mailet för att verifiera min nya tog flera timmar så jag kunde bara läsa här, inte interagera. ;)

Edit: Jag byter från Inleed till Hetzner just nu i november. Det är lite billigare och jag föredrar månadsbetalning. Nu funkar det utan problem så det är ju något mellan Swedroid (Sendgrid) och Inleed.

Last edited: 12 nov 2024
  19. lejonel

lejonel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    717

MINA ENHETER

Varför blev min annons på en rakapparat borttagen? Hänvisat enbart till "ingen teknik", men låter samtidigt annonser som klockor (ej smart), dammsugare m.m ligga kvar!??

eastbound gillar detta.
  20. chraist

chraist Replicant Moderator

Mottagna gillanden:
    8 952
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Rapportera gärna dessa annonser. Vi moderatorer missar med emellanåt och ja en rakapparat passar inte att sälja här på swedroid.