Problem med koppla upp samtal och nu även GPS

Diskussion i 'Xperia Play' startad av liath, 8 apr 2011.

  1. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Mm ok det är så jag förstått det också. Men det är alltså det som den inställningen gör?

    Hmm jag vet liksom inte vad jag ska göra nu. Ta mig till Telia och prata med dem eller är detta normalt? Dvs att GPS INTE fungerar särskilt bra?
     
  2. Drakkir

    Drakkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har ingen xperia play så vet inte om det är normalt för den :P
    Men det låter ju som att GPSen är paj; lika bra att prata med telia då.
     
  3. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Ok, ja jag kanske inte har något annat val. Har du någon om aning om varför simkorterna som min bror samt kompis har kör på sweden3g nät medan min kör på telia? Kan detta påverka på något sätt?
     
  4. Drakkir

    Drakkir Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    sweden 3g är väl 3's 3G? eller är det telenor? Det ska iallafall inte ha något med GPSen att göra. GPSen ska ju funka även utan SIM-kort.
     
  5. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag tolkar det som att det är 3gs nät också. Jag tycker bara det är konstigt att telefonen väljer det nätet medan min kör på Telias. Dessutom klarar inte ens mitt sim-kort av att reggas på det nätet. Värt att notera är att jag, min bror och min kompis alla har samma abonnemang från samma leverantör dvs Telia.

    Ok då är det ju uteslutet att sim-kortet spelar roll? Jag tänkte mest om jag använder mig av A-GPS och vi inte kör samma nät så kanske det betyder att min polare och min bror som kör Sweden 3g har bättre "hjälp" av det nätet med att hitta position än jag som har ett annat nät.
     
  6. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    När jag slog på att telefonen skulle använda Wifi eller 3G som stöd åt GPS:n märkte i alla fall jag en skillnad. Den hittade min position mycket snabbare.
     
  7. liath

    liath Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    477
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Hej och tack för visat intresse att hjälpa!

    Japp jag har prövat detta också och har kommit fram till att det är detta som kallas för A-GPS? Du har rätt i att den hittar position snabbt - det gör den för mig också! Bara att den kan vara 500-2km bort och att den efter 10-15 sek hoppar till en ny position. Det är ytterst sällan den träffar rätt trots tätbebyggt område samt att en telefon från HTC hittar rätt position på 1-2 meter.