Problem med min Ray!

Diskussion i 'Xperia ray' startad av MeRay, 18 okt 2011.

1. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja visst fortsatte den att krångla å åker tillbaka till Netonnet igen. Nu ska vi ha en ny tele annars ska köpet hävas.

Sent from my ST18i using Tapatalk

2. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Prova sätta i ditt sim i hennes telefon för att se om problemet fortsätter. Om det funkar med ditt sim i hennes telefon, be din sambo att byta sim.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

3. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Kan det bero på sim kortet?
    Jag blev rånad för några månader sen å fick ett nytt sim i och med det medan hennes är flera år gammalt.

4. Kurt

Kurt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    128
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 PM
    Det skulle kunna bero på det, inget säkert dock.

Förhoppningsvis löser det sig genom att hon beställer ett nytt, men för att slippa onödigt byte om det inte är det. Så rekommenderar jag att ni ska testa med ditt kort i hennes telefon som sagt :-)

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

5. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja det funkade ett par dagar med nytt sim sen återvände felet å telefon är nu på väg tillbaka på service igen. :-(

6. allram

allram Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har haft samma problem som ni beskriver här i forumet.
    Första eller största felet var att min xperia ray startade om sig när jag ringde ett samtal.
    - Detta fixade jag genom att gå till telia butiken och byta ut mitt 13 år gamla sim kort till ett nytt som stöder 3G m.m. Efter detta startade inte mobilen om sig vid samtal.

Andra problemet med att mobilen startar om sig efter typ 4-5 sekunder efter knapplås gått i, kvarstog.
    - Det löste sig genom att låta mobilen starta om sig(med WIFI aktiverad) 2-3 gånger (och knappa in pin koden då mobilen startar igen). Sedan inaktiverar du wifi och låter den vara(låt den gå i knapplås läge och släckt skärm) (och ja! den ska inte starta om sig nu). Låt den ligga orörd i typ 10-12 timmar(se till att du har laddat batteriet innan , jag gjorde detta fix utan strömadaptern i).
    Efter 12 timmar kan du slå på WIFI:n igen och nu ska mobilen inte starta om sig längre och du har en helt fungerande xperia ray.
    Detta funkade för mig och har inte startat om sig än så länge.

Jag har mjukvaran(nyaste) Android 2.3.4 , kernel 2.6.32.9-perf,
    Version 4.0.2.A.0.42.

Last edited: 28 dec 2011
  7. allram

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu är problemet tillbaka, 10 minuter efter jag skrivit mitt tidigare inlägg uppstår samma problem igen,, oavsett om jag har wifi aktiverad eller deaktivirad.

Gäller detta problem alla xperia ray telefoner eller är det otur att få en defekt xperia ray telefon?

8. allram

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Pratade nyss med Sony Ericsson. Dom kände inte till detta problem. Jag blev bara tillsagd att lämna tillbaka mobilen där jag köpte den och jag skulle få en ny.
    Fick då höra att det kommer komma en uppdatering till Xperia ray som innehåller Android 4.0. Dock visste han på sony ericsson inte när den skulle släppas.

9. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Den kommer i mars/april och det är ju ingen hemlighet direkt.

Sedan får du ingen ny om telefonen är äldre än 7 dagar utan det blir service isåfall.

Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk

10. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Eftersom Ray är bland dom första som får uppdateringen kommer den troligast i februari, möjligtvis i början av mars. :)

Skicka in den på service och se om det hjälper.

11. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Har du missat SEs blog? Står klart och tydligt att den första uppdateringen släpps i mars/april så februari kan du nog glömma.

12. allram

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu fått min xperia ray utbytt och den fungerar klockrent utan att den startar om sig.
    Är supernöjd nu:)

13. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Grattis. Återkom gärna om 1-2 vecka/veckor för och berätta om det håller i sig.
    Fick du någon förklaring på vad som var fel?

14. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Väntar på svar från service men återkommer så snart jag fått det. Måste ju vara något riktigt galet då många verkar ha problemet å ingen verkar kunna säga vad det beror på.

15. allram

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har det typ gått 2 veckor och min Xperia ray fungerar helt felfritt. Inte en enda omstart och fungerar som den ska.
    Igår kväll uppdaterade jag till version 4.0.2.A.0.42. och den fungerar super fortfarande.

Vad felet berodde på fick jag inget svar på, fick ut en ny telefon mot den defekta telefonen direkt och dom sa bara att dom skulle skicka tillbaka den defekta telefonen till tillverkaren/leverantören.

Men min gissning på problemet att den startar om sig tror jag har nåt med minnet(RAM-minnet) att göra, eftersom det är samma kod som körs både på en fungerande xperia ray och icke fungerande xperia ray så måste det vara nåt fysiskt problem.
    Det är bara otur/tur om man får en defekt xperia ray.

16. Qrac

Qrac Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    50
    Telefon:
    Nokia 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Nokia 8
    Vad bra att det löste sig. :)
    Kanske nån lödning som släppt någonstans?

17. qbix

qbix Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fel på Ray

Samma problem diskuteras här på Sony Ericsson forum:
    Main: Random Resets of Xperia Ray
    "Assumed Answered" är förstås bullshit. A cluttering of bones is the only reply.

Eftersom inte alla Ray-telefoner verkar ha problemet så misstänker jag numera HW-fel. En fd. SE-anställd har nämnt att Ray och Arc (samma HW) har en ny power regulator, kanske denna inte fungerar så bra. Tappar telefonen spänningen så dör den och startar om. Då tappar man kontakt med nätet och man måste mata in PIN-koden till SIM-kortet igen.

Jag fick min telefon i september, skall se till att lämna in den.

18. Nian

Nian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har fått tillbaka vår nu efter andra vändan på service. Dom vägrar att skicka en ny.

Dom har iallafall byt kretskort på den så man får avvakta å se hur länge den funkar.

19. thesipco

thesipco Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma problem med min Xperia Neo som jag haft sen juli -11. Har dock varit för lat för att skicka in den, men nu börjar jag bli tokig.
    Den startar om sig med och utan sim-kort så byte av kort lär ju inte hjälpa.
    Har varit i kontakt med online support som bad mig starta telefonen i "felsäkert läge" (kommer inte ihåg vad man skulle hålla in för knappar). Det hjälpte inte heller eftersom den starta om sig i det läget också.
    Om den är inkopplad till laddaren eller datorn så fungerar den, inte så värst mobil dock....
    Om man läser runt lite på nätet så verkar det som att alla Xperia modellerna är drabbade av problemet.
    Hur f-n har SE lyckats klanta sig så brutalt.

Last edited: 15 jan 2012
  20. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Kanske skulle ta dig i kragen och skicka in den istället för att gnälla. Kan ju vara så att det är något fel på din telefons hårdvara som måste åtgärdas.
    Och om du tittar till hur många som har problemen så är det inte speciellt många så att det är något stort problem skulle jag inte säga, däremot är det ett problem utan tvekan. Men finns ingen tillverkare som har 100% felfria telefoner så att hävda att SE klantat sig kan jag inte hålla med om i detta fallet. Klanta sig är det LG gjort med bland annat O2X.