Problem med MP3 uppspelning efter 2.3.3 uppdatering

Diskussion i 'Xperia X10 - Allmänt' startad av MathiasE, 4 aug 2011.

  1. AndreasP

    AndreasP Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Z1C
    Jag har precis samma problem efter uppdateringen. Ljudet hackar.. Upplevde inte detta med 2.1.
    En annan sak är att program som spelar upp ljud (kan vara mortplayer som jag använder för att lyssna på ljudböcker eller det inbyggda) hänger sig om man stänger av mw600 headsetet eller går för långt bort så den tappar kontakten. Slår nästan aldrig fel.
    Är det så för er också?
     
  2. Aprilia019

    Aprilia019 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ajaj låter illavarslande, mitt hack har vart borta ca två veckor nu. Har inte spotify på denna så jag vet bara att hacket försvann från musikspelaren
     
  3. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Haha.... ja har då märkt att mobben gillar inte att ha flera olika musikspelare. Det blir oftast crash i någon av dessa vid byten. Vet inte varför? Samma sak när man skifta ifrån BT till högtalare, så kan någon spelare crasha, och förstå BT till 3.5mm uttaget. Problem som aldrig funnits tidigare. Roliga är att överlag funka mobilen bra med 2.3.3. Men just saker som:

    - Audio
    - Synk
    - Läsning ifrån minneskort
    - BT

    detta är väl det som inte funkat så bra. MIn mobil har då inte fungerat bättre med fixarna som jag gjort. Vilket då fort mig att tro att det kan vara hårdvaran som det är något fel på. Men 2.1 har ju faktiskt fungerat bra, men vill som sagt att mobilen skall fungera bra med 2.3.3.
     
  4. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Intressant att jag tittat på ett antal Dexter-avsnitt på telefonen utan ett enda hack. Men kommer lite då och då när jag lyssnar på spotify
     
  5. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Mycket intressant faktiskt. Så köra film funkar utan problem? Jag testade faktiskt å streama film ifrån youtube, voddler o s v. Aldrig något hack i ljudet. Enbart hack vid läsning ifrån minneskort.
     
  6. Sonic_1

    Sonic_1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma här,youtube,svt play,tv4 play fungerar helt perfekt men spotify hackar till några ggr varje låt och även mp3.
    Provat installera om 3-4 gånger och formaterat minneskortet 2 gånger.
    kanske blivit lite bättre men problemet kommer tillbaka i styrka efter ett tag.

    Tycker det är pinsamt att släppa en uppdatering med ett så allvarligt fel.
     
  7. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Upplevde precis samma sak. Installerade om och problemet försvann i princip. Men nu efter någon vecka är det tillbaka igen. Hopplöst och tråkigt. Man blir lite besviken eftersom man hade sett fram emot uppdateringen under ganska lång tid - och så blir det en massa problem med funktioner, som jag tycker, är ganska grundläggande.

    Jag har varken tid eller ork att hålla på att fippla runt, jag vill bara att det ska funka.
    Jag tar tacksamt emot tips Vad ska man göra?

    En ROM? Försöka få flashat tillbaka 2.1 på något sätt? Köpa ny tele?
    Har tex Arc eller Neo några sådana här problem?
     
  8. frosty_aw

    frosty_aw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Vet inte om detta är samma sak, men ngn annan som har problem att kombinera Bluetooth a2dp och Wifi. Kan inte ens ha Wifi på utan att det hackar hela tiden eller inte funkar alls. Även om jag spelar upp låter från SD-kortet, dvs inte streamar via tex Spotify. Stänger jag av Wifi funkar det utan problem. Vill dock kunna streama tex Spotify via Wifi, inte 3G.

    På tjejens X8(2.1 org) verkar det fungera att kombinera Bluetooth/a2dp och Wifi utan problem.

    Köpte en sån här som nästan är värdelös i och med detta:

    Belkin Bluetooth Music Receiver Skicka musik trådlöst till din musikanläggning!
     
  9. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Om du har Wifi för att koppla din telefon till en router kan du försöka att byta kanal på routern för att se om det blir bättre.
    Både BT och WiFi ligger inom samma frekvensband, det sk 2,4 Ghz bandet. BT hoppar hyfsat slumpmässigt ca 1600 ggr/sek mellan 2,402 Ghz och 2,485 Ghz medan de olika WiFi-kanalerna ligger mellan 2,412 GHz och 2, 484 GHz.
    Centerfrekvenserna för de olika WiFi-kanalerna kan du se på wikipedia. Prova att byta till en WiFi-kanal i ytterändarna av spektrumet. Jag vet inte exakt HUR slumpmässigt BT hoppar (är det helt slumpmässigt så spelar det ju ingen roll vilken kanal du byter till) men det kan ju vara värt ett försök. :)
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Håller nog med lite där. Musik och media är ju lite av SONY ERICSSON paradgrenar. De har lyckat med media delen, men inte musik. Det är aningens jobbigt att lyssna på saker och ting när det hackar hela tiden. Och just det tråkiga är att det gör det via BT, 3.5mm uttaget samt interna högtalaren. Har ni även märkt att de ibland verka som om något grabbar tag i musiken, och släpper. Nästan samma effekt som när man bromsar en vinylskiva. De gånger det inte blir ett hack så kommer denna variant.
     
  11. frosty_aw

    frosty_aw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Problemet verkar vara internt i telefonen på ngt sätt. Bluetooth 2.0 skall väl samverka med Wifi bättre har jag för mig. Dessutom funkar det ju på tjejens x8, det lilla jag testat.
     
  12. quizzly2k

    quizzly2k Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    190
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det är ju iof lite märkligt att det fungerar bättre för din tjej. Kan det vara så att olika BT kretsar har olika känslighet? Jag vet att när jag hade 2.1 i min X10 (och det fortfarande gick hyggligt att lyssna på musik) kunde jag inte ha igång WiFi och BT samtidigt - ljudet hackade som fasen. Men detta var i princip bara på jobbet jag använde det så det var lite svårt att byta kanal där. :)
     
  13. Radioman62

    Radioman62 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är märkligt att det finns så många nyanser om denna bugg.
    Vad jag har förstått så är det väldigt enkelt att konstatera den.
    Spela vad tusan du vill i din musikspelare, vilken spelare som helst som du tycker om från ditt minneskort och det hackar ganska omgående, ett par tre ggr. i minuten.
    Detta gäller SE's uppgradering till Gingerbread 2.3. Det är allmänt känt och jag vet inte om någon kommer undan det problemet just nu.

    Sedan snackas det om streaming, Spotify mm. Jag tror ni skall koncentrera er på om mediaspelaren alls fungerar med musik från minneskortet, först och främst.

    Detta grundfel + maxhastighet på processorn, oavsett vad du gör, är två "major bugs" som SE har att tampas med.

    Det mest erbarmeliga i detta är att problemen redan är lösta av hackers på XDA Development sajten. Folk som löser problemen på sin fritid gratis.
    Men Sony Ericsson tror att vi använder dåliga MP3 filer och förhalar sin del i detta intill absurdum. De borde skämmas och kanske anställa några av de duktiga killarna på XDA.
    Efter många inlägg på SE's egna forum på FB. så erkände de t.ex. att de hade upp -prioriterat buggen med att processorn går på fullt skaft när den inte behöver. Detta var en vecka efter första rapporten.

    Jag själv har numera en superduper ROM och kernel via Wolfbreak på XDA forumet.
    Men det är inte så det skall vara... att man måste vara en hacker och lägga ner flera dagar på forskning och flashning för att får till en superslick telefon.

    För det är precis vad jag fått. En helt ny telefon, "superslick", med fullt utnyttjande av den fina hårdvara SE X10 ändå har, även om den nu är två år gammal nu. Prestandan är i topp med de testprogram som finns. Vill du ha bättre så får du köpa en Samsung dual core.

    Hoppas någon av ni som läser fick nytta av mitt inlägg.
    mvh// Ove
     
  14. frosty_aw

    frosty_aw Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag tror att det är åtminstone två olika problem, dvs:

    1) Hackande 2-3 ggr per minut vid all uppspelning
    2) Uppspelning med Bluetooth A2DP och Wifi på, ger konstant hackande, typ 1gång per sek eller att det inte funkar alls. I alla fall för mig, kan ju vara olika beroende på vilken Bluetooth A2DP mottagare man har!?

    ?

    Jag har inte märkt mkt/ngt av problem 1, slängde iof in patchen tidigt.

    edit: Tre problem blir det ju med frekvensbuggen som du nämner, men har ju inte med uppspelning att göra.
     
    Last edited: 28 aug 2011
  15. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Aha - jag var inte ensam om detta problem.... händer typ med 2-3 minuters mellanrum....

    Irriterande!
     
  16. Andros

    Andros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Och här har ni en till som upplever problemet. Det känns ju tyvärr som en rätt så viktig grej att få ordning på. Har mailat SE, men kommer väl antagligen få rådet att formatera minneskortet...
     
  17. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Kan det kanske vara så att processorn som jobbar på högtryck kan vara orsaken till problemet med audio, eller? Men som sagt, så länge jag streamar material, så hackar inte min lur. Och om det kommer hack, så tror jag det mera har med uppkopplingen mot nätet att göra än själva mobilen.
     
  18. Andros

    Andros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    FIck följande, föga hoppfulla svar, från SE:s support:

    Vi har fått några rapporter på detta problem och har eskalerat det till vår utveckling. I dagsläget har vi dock ingen information gällande när/om det kan lösas.

    Misstänker att SE tycker vi ska vara tacksamma som fick 2.3.3 överhuvudtaget, och är vi inte nöjda får vi nergradera till 2.1 eller roota. Vad tror ni?
     
  19. Grotesco

    Grotesco Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Risken är att de tycker att det är färdigutvecklat på x10:an nu.
    Man kan ju tipsa SE om den här tråden.
     
  20. Groppe

    Groppe Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    819
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Telefon 2:
    Galaxy S4; Galaxy Nexus; Xperia X10
    Telefon 3:
    Ericsson P990; Nokia 6820
    Info:
    Ericcson R380
    Ericcson GA628
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10.5
    Platta 2:
    Sony Tablet Z3 Compact
    Låter som att de iaf sätter press på utvecklarna. lol.