Problem med täckning i nya Xperia Mini Pro

Diskussion i 'Xperia mini/mini pro' startad av prosen, 18 augusti 2011.

?

Upplever du problem med 3G-täckningen på nya Xperia Mini/Mini Pro?

1. Ja

41 röst(er)
    64,1%
  2. Nej

23 röst(er)
    35,9%
  1. Smiley76

Smiley76 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Japp. Jag har hemmakontoret i källaren och här brukade iPhonen ha "No Service" ganska ofta (både 3:an och 4:an) men mini pron håller signalen rätt bra. Dock får man "Emergency calls only" då och då men som sagt källare och runt 1.5km till masten (enligt opensignalmaps-appen).

prosen gillar detta.
  2. Kaka!

Kaka! Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi 11 Lite 5G NE
    ROM:
    PixelOS
    Vill bara förtydliga att problemen med dålig mottagning som jag hade med mina två mini pro var på frekvensbandet 2100 MHz och i kombination med att man håller i luren. För att säkerställa att det inte var operatörsspecifika problem så testade jag telefonerna mot både Tele2 och Telenor.

På 900 MHz var det inga problem med mottagningen men då använder den ju GSM-nätet (om man inte har Tre som har byggt ut ett 3G-nät på dessa frekvenser i STHLM, GBG, Bohuslän, Dalsland, Karlskrona och några mer ställen).

Hoppas innerligt på att det är som ni säger bara en dålig "batch", för telefonen var himla trevlig annars.

prosen gillar detta.
  3. prosen

prosen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag överväger tyvärr också att lämna tillbaka denna verkligen som du säger "trevliga lilla krabat". Då två stycken har skickat och fått tillbaka telefonerna utan förändring så ser jag ingen anledning att skicka telefonen på service heller.

Jag jämförde ju hela tiden med min gamla X10 Mini Pro (tele2, med nya sim-kort) och när min gamla X10 Mini Pro hade bra 3G täckning gick min nya Mini Pro ner på G, dock med bra täckning på GSM som du säger, men betydligt långsammare, så man inte ens kunde skicka ett MMS (med bild).

Man kan ju hoppas att SE gör något åt detta, sätter i en starkare antenn eller annat hårdvaruingrepp som löser detta problem. Isåfall köper jag den igen på direkten!

EDIT: Såg att Swedroid hade hänvisat till denna tråd i sin Test av Sony Ericsson Xperia mini pro:

https://swedroid.se/42250/test-av-sony-ericsson-xperia-mini-pro/#more-42250

De hade själva inte upplevt problemen. Dock är det ju alltid i regel bättre 3G täckning i storstäderna.

Mvh
    Peter

Last edited: 29 augusti 2011
  4. karlssson

karlssson Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Är det endast mini pro som har problem?

prosen gillar detta.
  5. blot

blot Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Fick min telefon igår, en xperia mini pro och verkar inte ha täckningsproblemen som ni pratar om, nedan följer lekmansrapport för den som bryr sig över huvud taget.

Liggandes på bordet framför mig, utfäld -83 dBm 15 asu
    Liggandes på bordet framför mig, casual -89 dBm 12 asu

I handen greppad för ett samtal, -89 dBm 12 asu
    I handen greppad som att grottroffe försöker krossa den med hela näven -95 dBm 9 asu

Utfäld och greppad för sms -81 dBm 16 asu

Överlag nöjd, kommer nog ta ett tag att vänja sig vid storleken men jag tittar fortfarande nöjt på den jämfört med en stor knäckebrödsmacka alá galaxy ;)

prosen gillar detta.
  6. prosen

prosen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Vad kul att det funkar för dig! Kan du se vad du har för version på firmware på din lur? Var bor du? Vilken operatör har du?

Du kan väl hålla koll lite på nät-symbolen (3G/H/G) när du är ute och åker :)

Mvh
    Peter

7. blot

blot Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Version - 4.0.A.2.335
    Har telia (finns bara telias master här), bor i västerbottens inland.

Har använt den sporadiskt under dagen, inte märkt några konstigheter. Har mestadels bara 3G men det hade jag med min HTC desire också. Ibland kan det hända att den dänger upp på H istället. Everything is fine!

prosen gillar detta.
  8. korikou

korikou Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8
    Jag har en Mini Pro och sambon en Mini. Vi har upplevt problem där samtalet bryts. Jag åker till jobbet varje dag och med min Neo har jag inga problem med täckningen men med minin, det bryts hela tiden. Vad jag märker är att övergången från E till 3G till inget alls sker sjukt osmidigt och så fort det händer att den ska byta så bryts vad man nu gör (Twitter, e-post, facebook, RADIO) Det återkommer flera gånger om dagen. Kollade även på luren under ett samtal och ibland försvinner både E och 3Gsymbolen och ibland ersätts de till och med av den där jäkla triangeln som betyder ingen täckning alls. På söder. I Stockholm.

Inte så troligt. Så det är definitivt något lurt med antingen bara våra lurar, en batch som gick ut först, eller generellt i radiodelen - men vad fasen ska man göra?! Lämna tillbaka till MediaMarkt? Med tidigare erfarenheter lär de väl hävda att jag inte förstår mig på luren ...

Men jag förutsätter att twittra, facebooka, läsa reader osv faktiskt går att göra på min smartphone - och framförallt att hålla ett samtal igång. Det kunde min förra mini. För min del, föredrog jag den. Vet inte om det blev så himla mycket bättre alltså...

Som sagt, vad gör man, råd?

prosen gillar detta.
  9. stga77

stga77 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Lämna tillbaka!!

prosen gillar detta.
  10. cokeman

cokeman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag och tjejen har inga problem med våra mini pro. :)

prosen gillar detta.
  11. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

prosen gillar detta.
  12. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Det är alltid värt att testa och jag slog precis över på manuellt val av nätverk. Får se under dagen om det inverkar något på mottagningen.

edit: Såg rätt snart att det inte hade någon inverkan på signalstyrkan. Den pendlar fortfarande lika friskt som tidigare när den bara ligger på bordet utan att jag rör den.

Last edited: 1 september 2011
    prosen gillar detta.
  13. prosen

prosen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har lämnat tillbaka min telefon nu! Hoppas SE tar detta problem på allvar! Det är en helt grym lur annars!
    Mvh
    Peter

Last edited: 1 september 2011
  14. Smiley76

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Jag pratar väldigt sällan i telefon.. jag brukar ha 5h/år eller nått sånt ;-)

Med min iPhone3 så har det istortsett varit omöjligt att prata när jag sitter i hemmakontorsrummet i källaren. Idag pratade jag några minuter i xperian och inte några avbrott och bortkapade ljud med ekon! Enda tråkiga är att man hör "GSM-signalen" i högtalaren men jag gissar att det hör ihop med rapporterna om static noise blahblah.

jobb-iPhone4:an (dock med annan operatör) brukar säga "No Service" nästan varje gång man tittar på den.

Så för mig så har xperian bättre mottagning än iPhonearna. Bör kanske tilläggas att jag kör 2G också på allihopa.

prosen gillar detta.
  15. prosen

prosen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej! Jag har använt min gamla X10 Mini Pro hela helgen nu och inte en gång har den gått ner på G eller no service/ingen tjänst, den har bara pendlat mellan 3G och H. Inga problem att sicka MMS (med bild). Samma abonnemang/sim-kort (tele2) givetvis.

Mvh
    Peter

16. Brain

Brain Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Det verkar som ni alla har problem inomhus, vilket även gäller undertecknad. Utomhus har jag nästan uteslutande 3G eller HSPA, förutom korta stunder då jag precis gått ut, då det ibland tar lite tid att växla. Inomhus har jag dock ofta GPRS, men hittills har jag mest använt den hemma och på skolan, vilket båda är ganska tunga betongbyggnader. Kollade idag när jag var på Netto, och där hade jag 3G under en ganska lång tid. Bytte från Tele2 till Halebop när jag var hemma, och då droppade den till Edge istället för GPRS. På vissa platser i lägenheten får jag 3G och HSPA oftare än andra, igår kunde jag till och med kolla program på SVT Plays desktop sida en ganska lång stund.
    Jag hoppas, som redan nämnts, att detta är ett problem som kan rättas till något med optimering av mjukvara, vilket, om jag inte missminner mig, gjordes i de tidiga Iphone 4 som hade problem med "dödhandsgreppet".

prosen gillar detta.
  17. prosen

prosen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag hade även problem utomhus :(
    Mvh
    Peter

18. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Som några frågat tidigare, gäller detta problem endast/främst mini pro eller båda varianterna?

prosen gillar detta.
  19. prosen

prosen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Bara Mini Pro som jag ser det.
    Mvh
    Peter

jn84 gillar detta.
  20. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tack för svaret! Får man fråga hur du vet detta? Mest inrapporteringar om pro eller?

Var sugen på en pro, men nu börjar det luta åt den andra istället. Sms:ar ju nästan aldrig och liknande ändå. :cool:

prosen gillar detta.