Problem med täckning i nya Xperia Mini Pro

Discussion in 'Xperia mini/mini pro' started by prosen, Aug 18, 2011.

?

Upplever du problem med 3G-täckningen på nya Xperia Mini/Mini Pro?

1. Ja

41 vote(s)
    64,1%
  2. Nej

23 vote(s)
    35,9%
  1. prosen

prosen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Precis! Ingen i denna tråden som har vanliga mini ha rapporterat några problem, och om det hade varit det tycker man att någon skulle ha gjort det, det är ju trots allt Mini/Mini Pro forum.
    Mvh
    Peter

2. Brain

Brain Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har tidigare haft 3G-problem inomhus på de flesta platser, men idag sitter jag för första gången i en datasal på övervåningen, och här har jag bara droppat till G någon kort stund, vilket även hände på min gamla mobil. Det varierar kraftigt i signalstyrka, men jag har till och med fått några staplar i HSPA. Tidigare har jag bara varit på undervåningar med denna mobil, och då har jag haft problem med 3G, undantaget McDonald's. Det verkar helt enkelt, som många konstaterat, att antennen är extremt känslig, säkerligen för att den borde vara väldigt liten, och den gillar inte förändringar eller stora hinder, typ nedervåningen i ett höghus.

prosen likes this.
  3. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Hoppas det är ok att jag slänger in en liten undersökning.

Är det någon här som haft dessa problem med den "vanliga" modellen, alltså Xperia mini?

Last edited: Sep 8, 2011
    prosen likes this.
  4. Robocop68

Robocop68 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja täckningen suger, bor rätt centralt i Göteborg. Har även den gamla X10 mini som har betydligt bättre täckning.........

prosen likes this.
  5. prosen

prosen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tack!! Du har vanliga Mini (ej Pro)?
    Mvh
    Peter

6. Robocop68

Robocop68 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Det stämmer, det är den vanliga Xperia mini (ej pro), den äldre varianten (X10 mini) som jag också äger har betydligt bättre täckning.

MVH R.

Last edited: Sep 9, 2011
    prosen likes this.
  7. prosen

prosen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra att veta! Jag jämförde den äldre X10 Mini Pro och nya Mini Pro (med samma abonnemang/operatör, tele2), vilken operatör har du?

Mvh
    Peter

8. jn84

jn84 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Men då gäller ju problemet helt garanterat den vanliga modellen också, vilket inte är så konstigt då de har samma hårdvara(?). Dock verkar problemet med knasterljud i inspelade videos vara begränsat till just pro-modellen (dock ej 100% säker, men det verkar faktiskt så).

Typiskt, finns ju ingen annan telefon just nu, som jag ser det, i samma prisklass (jag har inte råd med något dyrare) och med samma schyssta funktioner och specifikationer. :cry: Så jävla typiskt.

Är det säkert att ni inte bara är petiga och förstorar upp problemet? Gör det telefonen i princip värdelös när man ska koppla upp sig mot internet? Är det något jag märkt när det kommer till smartphones så är det att folk ofta verkar rätt petiga med saker och ting.

Xperia Ray finns ju också. De största märkbara skillnaderna lär främst vara en annorlunda design, 03" större skärm och lite bättre batteritid. För hela 1300:- mer. Men det är kanske värt för att slippa störiga buggar?

Last edited: Sep 10, 2011
    prosen likes this.
  9. драган

драган Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kan inte ni som har köpt en mini/mini pro berätta VAR ni köpt den, samt OM den fungerar som den ska. Alla har ju inte problem, så eventuella dåliga batchar kanske kan identifieras för oss som också vill ha en.
    Det skulle också vara bra om trådskaparen ordnar en omröstning, (typ har problemet/har inte problemet) så man får en överblick över hur stort problemet är.

prosen and jn84 like this.
  10. prosen

prosen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Poll upplagd!
    Mvh
    Peter

Last edited: Sep 11, 2011
  11. prosen

prosen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag känner inte att jag förstorar problemet, speciellt när alla appar och tjänster idag bygger på att man är uppkopplad och med hyfsad hastighet. I mitt fall gick det inte ens skicka ett MMS (med bild) när luren gick ner på G.

Jag är också väldigt besviken och tycker inte heller det finns något alternativ till denna lur (med QWERTY tangentbord) i rätt prisklass.

Mvh
    Peter

12. thiger

thiger Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej. Jag undrar om min flickväns problem med 3G täckningen på sin xperia mini kan höra till detta ämne som diskuteras här inne. Min flickvän kom upp i kostnads spärren på 200:- och i samband med det så slutade 3G nätet fungera, men nu har det gått så lång tid så att operatören noll ställt taket, men hon får ändå ingen 3g täckning trots att jag har satt mobilen på Endast WCDMA samt aktiverat data trafik.

prosen likes this.
  13. prosen

prosen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag trodde också att detta problem kunde ha att göra med att man nått sitt tak på datatrafiken, så jag ringde min operatör (tele2) och kollade men jag var inte ens i närheten av mitt tak (2 GB). Tror det du beskriver kan vara samma problem som majoriteten i denna tråden upplever.

Mvh
    Peter

14. thiger

thiger Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Har under dagen testat att sätta in mitt simkort i tjejens mobil, och vips, 3G nätet fungerar, så vad är det egentligen fel på...tipset skulle i detta fall vara till alla er andra med detta problem att testa med annat simkort "om det inte redan är gjort" konstigt om man ska behöva byta simkort bara för att man byter mobil.

prosen likes this.
  15. prosen

prosen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag provade också med nya SIM-kort, utan resultat tyvärr. Antar att ni har samma abonnemang du och tjejen?
    Mvh
    Peter

16. thiger

thiger Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, det har vi. vet inte vad problemet kan vara, om det är mjukvaru relaterat till sony ericsson så tycker jag verkligen att dom borde förutsett en sådan här bugg.

prosen likes this.
  17. prosen

prosen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Någon tipsade om att det kunde bero på att SIM-kortet glappade och att man kunde böja till det lite försiktigt, så jag provade även detta, plus papperstricket, dvs. sticka in en tillklippt pappersbit ovanför SIM-kortet som tycker ner det lite. Tyvärr även det utan resultat...

Mvh
    Peter

18. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Min ticket som jag öppnade mot supporten har de slutat svara på även fast jag lagt fram konkreta bevis på att något är fel. Dock så fick jag höra via RingUp som hanterar våra jobbmobiler att de visste om problemet och jobbar på en lösning tydligen.

prosen likes this.
  19. BennyBlack

BennyBlack Bannlyst Bannlyst

MINA ENHETER

Apples tabbe kan dom aldrig rätta till med en optimering av mjukvaran. Kanske visuellt, att staplarna visar mer täckning än vad som finns, men det vore sjukt. Antennen är HELA det metall-ram som löper runt telefonen. Det var Apple´s tabbe. Men ändå älskar folk den, inklusive undertecknad :)

prosen likes this.
  20. prosen

prosen Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Tyvärr är det svårt att driva ett ärende emot en sådan jätte :(
    Mvh
    Peter

Last edited: Sep 14, 2011