Nu blev det för mycket för mig. Efter att jag blev irriterad och skrev till dem så fick jag svaret:
"Eftersom vi inte är en auktoriserad verkstad och skiftningen är svag kan vi inte ta beslut direkt utan måste då skicka den vidare för kontroll hos en av tillverkaren auktoriserad verkstad.
Så fort vi fått besked från verkstaden återkommer vi med svar ifall vi kan erbjuda dig en ny telefon alternativt pengarna tillbaka eller ifall telefonen kommer skickas tillbaka till dig."
De i princip konstaterar att det är en skiftning men sedan säger att de ändå måste skicka den till en verkstad. Jag har tittat på åtskilliga SGSII vid det här laget och att ens kalla skiftningen för "svag" är löjligt.
Att överhuvudtaget medge att det är något som inte är som det ska och ändå dra ut på att erbjuda pengar tillbaka eller en ny telefon är löjligt. Särskilt med tanke på att jag är inom tiden för ångerrätten med råg. Jag kontrollerade deras villkor
tre gånger om och det står klart och tydligt att man kan ångra köpet inom 14 dagar bara att allt är i ordning med varan och den är i "väsentligen oförändrat skick" vilket den var när jag skickade tillbaks den.
Så jag skrev till de att om de konstaterar felet vill jag få pengarna tillbaka eftersom om jag tog en ersättningstelefon från dem och den hade fel var jag absolut inte beredd på att genomgång pinan med det här igen. Jag tillade att om de inte kan konstatera felet (vilket skulle innebära att varan är helt A-OK i deras ögon) vill jag häva köpet och få pengarna tillbaka som man får göra inom 14 dagar - då har de rätt att ta ut en avgift för frakten tillbaka till dem. (Alternativet här vore att de skickar den till mig igen och jag bara skickar tillbaka den till dem vilket vore ju urbota dumt med alla onödiga transporter - men med avsaknaden av intellegens i deras agerande hittills kan man inte utesluta en sådan scenario.)
Det är det som är så korkat med att de inte bara skickade en ny telefon. Jag är inte nöjd med den jag fick pga vad jag anser är fabrikationsfel vilket innebär att de antingen kan hantera den som DOA som alla andra butiker (särskilt om de själva kan se någon skiftning överhuvudtaget) eller så erbjuda mig chansen att häva köpet direkt (och spara sig själva de pengar de ändå förlorade genom att sätta priset så lågt). Men det här hanteringen påminner om den där Monty Python pjäs om papagojan "That parrot ain't dead, he's just resting!". Iom att det finns ångerrätten i grunden och DOA stöd från tillverkaren ovan på den är det helt ologiskt att ens ifrågasätta att det finns ett fel i varan (även om felet inte var så uppenbar som det är). De slöser allas tid och pengar samtidigt som jag blir bara mer irriterad och missnöjd med dem.
I och med att jag räknar med att få pengar tillbaka hursom köpte jag en ny från Teknik Magasinet över disk och fick bekräftelse på att DOA gäller i alla deras butiker - kostar mer men jag är garanterad att få en telefon som jag är nöjd med utan en massa chaffs. Efter att ha hållit på med den i ca 4 timmar kan jag säga att den är som en helt annan telefon - alltså den jag hade måste ha lidit av andra brister som inte var så uppenbara som skärmen. Nu känns det äntligen som jag har samma telefon som alla andra pratar om.
Skärmen på den här har inte någon skiftning överhuvudtaget jämfört med den första. Om jag stirrar på den så kan jag ana en viss förändring mot vänster kanten men det är så otroligt svagt att jag tror att jag inbilar mig. Med första telefonen såg man felet på en gång och det förstörde hela upplevelsen - alltså ni som "upptäckte felet" först efter att ha läst de här trådar har förmodligen iget sådan fel, jag såg felet på min långt innan jag ens läste tråden på xda-developers eller någon annan skärmtråd. Ändå vägrar CDON att bara skicka en ny telefon eller pengar tillbaka fastän de har konstaterat någon "skiftning".
Helt otroligt.
Click to expand...