Problem vid USB-anslutning

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av wicing, 13 okt 2017.

  1. wicing

    wicing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har ett konstigt problem när jag försöker ansluta en Sony Z3 Compact till datorn via USB för att överföra bilder. Datorns operativsystem är Windows 10.
    I telefonens interna lagringsutrymme ligger sgs alla foton i mappen \DCIM\100ANDRO. I mappen DCIM finns fler undermappar för bl a Facebook mm.
    När jag ansluter telefonen till datorn finns BARA Facebookmappen i DCIM. Och framför allt finns inte 100ANDRO-mappen. Vad kan detta bero på?
    Jag vet att det finns alternativa lösningar att föra över mellan telefon och dator t ex med Dropbox och liknande, men nog faen ska jag väl få åtkomst till mappen via USB.
    Inget minneskort är installerat så enbart ett lagringsmedia finns att välja på i både telefonen och datorn, annars är det ju lätt att dessa blir förväxla.
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det är inte så att du har bilderna under dcim\100andro på sd-kort i telefonen istället för på internlagringen? Det skulle förklara varför du inte ser den när du kopplar in telefonen till datorn.
     
    Albin N7 gillar detta.
  3. wicing

    wicing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej. Det finns inget SD-kort i telefonen. Filhanterare i telefonen visar också bara internlagringen liksom datorn gör.
     
  4. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Problemet är att din DCIM mapp av någon anledning inte har blivit indexerad, och numera så mappas inte internlagringen upp som USB sticka som förr för att inte låsa telefonens åtkomst till lagringen, utan via MTP protokollet och denna i sin tur visar bara filer som finns indexerade i mediadatabasen. Så troligen så har indexeringen fallerat på din telefon av nån anledning, kanske delvis korrupt databas. Det finns säkert nån bra app för att fixa media indexeringen, inget jag har koll på då jag aldrig råkat ut för det själv (har alltid kört Cyanogenmod/LineageOS och där händer inte sånt).
     
  5. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Kan vara idé att rensa app-data för media-lagringen i telefonen och se om datorn då kan se filerna.

    Bör ligga under Inställningar > Appar > 3 prickarna > Visa system > Lagring av Media > Lagring > Rensa data, starta om och vänta på att den läser in media igen och prova sedan ansluta till datorn.

    Du kan även dubbelkolla i Album-appen för att se exakt vart bilderna ligger. Öppna appen > tryck på valfri bild, tryck igen på skärmen. Nu bör du ha 3 prickarna nere till höger/vänster > Information > Sökväg.
     
    Kristy gillar detta.