Problemet med touchskärmen???

Diskussion i 'Blade' startad av dogadder, 21 apr 2011.

1. dogadder

dogadder Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tråd avdelad från www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=39284 (i den tråden beskriver jag hur vi uppgraderade till officiell 2.2)

Sonens touchproblem blir bara värre o värre. Och det enda som hjälper är ta ut batteriet.

Satt över en timme o grävde på forumet igår. Hittade mängder med folk med samma problem utspritt i massvis med trådar.

Ursäkta att jag säger det men en sak som jag reagerade på är vad MESIGA många här verkar. Alltså jag säger inte att jag själv är världens tuffaste person. Men många bara: "jaja den är ju så billig, vad kan man begära för de pengarna, jag får väl leva med det".

Ok den är billig. Men det är ju trots allt en produkt som kostar minst en tusenlapp. Är ni gjorda av pengar eller? Tänker på en gammal Lindemansketch: "jaja jag slänger den här hatten för så jävla rik är jag".

Och det där med att det saknas reservdelar i Sverige (Anovo m fl) är det också bara nånting man ska acceptera?

Ang touchproblemet blir det spännande nu att följa hur det går med Monacopatchen, såg att kallt_kaffe bad folk testa detta.

Vad gör ZTE åt problemet då? Eller vet man inte ens ifall det är deras fel?

* förvirrad, frustrerad och förbannad *

Last edited: 21 apr 2011
  2. Letalis

Letalis Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76

MINA ENHETER

Jag kan bara hålla med dig.
    Många svar som man får på eventuella frågeställningar kan man vara utan.

Som 2 barn far så förstår jag inte hur många har råd att skaffa fetaste senaste mobilen hela tiden. Visst hade det varit kul och man kanske har dom pengarna att spendera när man inte har andra större prioteringar i livet.

Till er alla här på swedroid som tycker att dom kan bättre kan väl tänka på oss som har kanske begränsad ekonomi eller iaf till den del att det inte är viktigt att lägga 4-5000kr på en mobil.

Försöka hjälpa istället för att stjälpa.

Glad Påsk på er alla!

3. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

En förklaring på en del garanti-svar tror jag beror på att många här sitter i samma sits som mig. Köpte telefonen i London innan den kom till Sverige och om något skulle hända är det ju bara glömma att åka till UK för att lämna in den i nån Orange-butik. Då man inte kan lämna in den på enkelt sätt får man fixa saker själv och kanske skruva med delar från Ebay.

Men självklart är jag försiktig om telefonen men skulle den gå sönder så är det ju faktiskt inte en halv månadslön som går åt för att köpa en ny Blade. För faktum är att min OSF var billigare än min gamla (dum)telefon som var en SE Naite.

4. dogadder

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

@Evian

Ok det förklarar en del. Men det är ändå många som säger de köpt den av Elgiganten, Anovo, Tele2, Comviq, Tre osv - och då borde väl rimligen svensk garanti gälla? (OBS utom ifall man exempelvis tappar ett bord på skärmen som en stackare hade gjort, om man inte har drulleförsäkring!)

@Letalis

Nu kostar ju Bladen inte 4-5000 utan 1000-1500 (studenter kan få den för 999). Men det är ändå mycket pengar. Man kan inte vara för snäll.

Men "stjälper istf hjälper" är det sista jag säger om det här forumet. TVÄRTOM! Alla är otroligt hjälpsamma och kunniga precis som på bra forum och sociala medier i allmänhet. (Och det sprider sig vidare - man blir bemött som man bemöter andra. Jag är själv moderator på två forum).

Det jag säger är att folk här är så duktiga hackare och tekniker att de - istället för att kräva rätt av tillverkaren/återsäljaren försöker lösa alla problem på egen hand och ihop med likasinnade över hela världen. Teknisk utmaning visst - skitbra, inget fel i det. Enda felet är att tillverkarna/återförsäljarna verkar komma undan alldeles för lätt.

I affärer kan man inte vara för snäll tyvärr. Hur går det i andra situationer? Hur blir det när man köper lägenhet, hus, bil, cykel, resa, försäkring?

Last edited: 21 apr 2011
  5. KHEEJS

KHEEJS Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Läste igenom den andra tråden. Lämna in telefonen för lagning, utan tvekan. Det kommer garanterat gå på garantin och det värsta som kan (och antagligen kommer) hända är att det tar lång tid.

Min Blade är för övrigt på lagning nu pga trasig skärm. Det kommer inte vara några problem alls att få er lur inlämnad för det där felet.

6. Evian

Evian Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285

MINA ENHETER

Så är det ju, men Anovo är ju inte kända för att vara snabbaste/bästa och istället för att skicka iväg telefonen ett par veckor så tror jag folk försöker lösa det själva... Men visst har du rätt i att man ibland borde utnyttja sina rättigheter bättre.

7. niivpop

niivpop Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

hmm är jag blind eller så står inte vad problemet är, jag har en blade och vill va beredd inför allt, vad är touch problemen som blir värre å värre?
    ett problem jag har är att den inte hänger med när man skriver snabbt så ger den massa random ord o följder
    skriver "hej älskling hur mår du"
    ger mig: "Es älskar moderatparti pingvin se a å polar"
    jag överdriver nu grovt, men mitt i en mening så kan den göra ett mellanslag och detta kan den göra fast ja skriver sakta, något bugg i skriv saken (den där man drar med fingret över bokstäver)

8. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Kör du med XT9? Lägg in SwiftKey istället. Det har högre tolerans för om man skriver lite fel. Man behöver nästan inte skriva något med svensk ordlista heller, för tangentbordet är så smart.

9. niivpop

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

fanns något i SwiftKeys som ja inte gillade någonstans, och det var att den ger 3 ord som alternativ, Sags skriver ja, så den ger mig Sags Sågs och ett till men inte Sägs och det fattas ord som ja sedan måste skriva in konstiga vägar eftersom ÅÄÖ inte finns på tangentbordet, och de problemet dyker upp ofta för mig :/
    så jag skriver ett ord som har Ä i sig, suddar bort allt runt om behåller Ä och skriver framför sen bakom ordet som ja vill ha pga. jag inte får fram de annars -.-'
    xt9 har iaf plenty of words man kan dra mellan, skriver dif så får man alternativ:
    Dif dig sig deg etc. allt runtom så ordvalen är bättre med XT9 tycker jag..

edit: vill ja skriva KÄK hur fan gå ma till väga när den ger mig : Kak, kakel och kakan? finns inte annat att välja på :S sen som sagt, ÅÖÄ finns ju inte?

Last edited: 23 apr 2011
  10. niivpop

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

någon lösning på detta hur man ska fixa till de?
    underbar app som fattar snabbt va man ska skriva men ingen åöä och tok för lite ord att välja mellan?

11. Tom200

Tom200 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jodå. ÅÄÖ finns i Swiftkey. Du kanske har valt något fel i inställningar?

12. dogadder

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag (TS) förstår om tråden kan vara förvirrande.

Sonens Blade är knappt två månader gammal köpt på tele2 webbbutiken. För nån månad sedan uppgraderade jag till officiell 2.2 och började touchen bli mycket sämre (vi hade märkt det även i 2.1 men i mindre omfattning). Touchen dör helt enkelt, eller reagerar på ngt annat ställe än där man trycker. Starta om hjälper men djävligt irriterade om det händer flera gånger per dag.

Jag läste flera trådar om problem om skärm/touch/digitizer. I vissa fall körde folk stock (tror jag) men det var custom roms i de flesta fallen.

Kallt_kaffe skrev att det var ett känt fel på vissa engelska exemplar av Blade, tror att kalle_kaffe eller nån på modaco gjorde en hemmasnickrad lösning som kalle_kaffe bad folk testa eftersom han själv inte hade mölighet - se trådarna:

Särmen låser sig
    Touchscreen fungerar ej! Helt plötsligt trasig.

Jag bara nämner detta om modaco och kalle_kaffe som ren upplysning. Det lurade mig först eftersom jag gick och väntade på deras lösning några veckor. När jag sedan läste trådarna en gång till fattade jag att dom inte handlade om samma fel som sonen har eftersom han kör stock.

Ringde tele2 webbutiken nyss och tjejen lät inte alls förvånad när jag beskrev felet. Låter som ett fabrikationsfel sa hon bara. Ska nu skicka den till Anovo i Kristinehamn eftersom jag bor i västra Sverige. Det tar 1-2 veckor att laga den. Kul >8(

I början av tråden skrev jag att folk verkar så mesiga som inte klagar och reklamerar mer. Tar tillbaka det delvis. Dels fattade jag inte att deras fel hängde ihop med att de körde custom roms, dels trodde jag det var fler som körde stock än vad det verkar.

Någon annan som kör stock som reklamerat touchfelet?

13. klockarn

klockarn Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Körde stock rom, skärmen dog. Tar det 1-2 veckor ska du vara glad dock. I morgon är det en månad sen anovo tog emot min (Notera, en månad sen den kom fram till dom, inte sen jag skickade den) och den är fortfarande inte tillbaka. Det, mina damer och herrar, det är service!

14. Star

Star Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har också haft problem med touch skärmen, ibland så slutar den fungera. Fick lämna den till fabriken och efter månaden fick en ny skärm men fortfarande uppstår problemet igen.