Problemtråd för Spica i5700

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av qrist, 21 dec 2009.

  1. aifos

    aifos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2009
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag haft min mobil i viloläge kanske +10 minuter och trycker på knappen för att väcka den så reagerar den väldigt långsamt. Det kanske tar 15 sekunder innan den vaknar till liv och man kan börja använda den. Ju längre den varit i viloläge desto vanligare är detta problem. Har den varit i viloläge i en timme hakar den sig säkert 90% av gångerna!

    Någon mer som har detta problem? Jag har bara haft mobilen 2 veckor, kanske installerat 30 applikationer och mitt minneskort är mer än halvtomt.
     
  2. shaq

    shaq Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag lyckas inte koppla upp telefonen med datorn med adb som ingår i Androids SDK för programutveckling. Det verkar som att det är problem även med storebror Galaxy i7500 har jag sett på andra platser. Trist, då jag köpt telefonen delvis med programutveckling i åtanke.
     
  3. sidstyler

    sidstyler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    shaq jag är i precis samma sits som dig tyvärr. Ett av mina mål med att köpa en android mobil var att kunna utveckla till den.

    Tyvärr verkar det som att det inte går med Spican än. Det ska tydligen gå att koppla upp Galaxy 7500 med adb men våran Spica använder behöver andra drivrutiner så att följa de guiderna som gäller för 7500 kommer inte att göra särskilt mycket nytta.

    Extremt löjligt att det är en bugg i programvaran som man ska utveckla med som sätter käppar i hjulet. Detta tycker man är något som borde fixas med tanke på att det har varit känt ett bra tag också samt att buggen faktiskt är rapporterad.

    Vi får helt enkelt vänta och se :/
     
  4. LeBär

    LeBär Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2009
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    +1
    Spican känns riktigt ofärdig, skulle köpt en hero istället:(
     
  5. sidstyler

    sidstyler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    -1

    Spican känns väldigt komplett och är utan tvekan den mest prisvärda telefonen jag kunde hitta. 2400 för en android mobil som matchar och spöar alla andra på marknaden liksom. Lite taskigt bara att utvecklingssidan ska lida för att adb programmet inte stöder Samsung mobiler för närvarande som sagt. Samsungs fel, googles fel eller någon annans fel. Hursomhelst hoppas jag på en fix.
     
  6. Kaffeperkulator

    Kaffeperkulator Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2009
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Matchar och spöar är väl lite att ta i, det är en av två som INTE har dedikerad GPU, och är därmed sämre spelprestanda än andra lurar.

    Men fortfarande

    -1 från mitt håll, grymt prisvärd!
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad kör du för OS?

    Jag fick igång det hela utan problem på Windows 7 64-bitarsversionen, det kan dock bli krångligt om man inte har telefonen i debug-läge första gången man ansluter den och det är oftast här det verkar bli fel för många.

    Har du råkat installera standardrivrutinerna och inte ADB-drivrutinerna för telefonen brukar vi tipsa om detta program för att få bort dem så att du kan början om från början:

    1. Installera Samsungs skräpmjukvara+USB-drivrutinerna

    2. Sätt telefonen i debugläge och anslut den

    3. Hittar den inte drivrutinerna automatiskt nu kan du behöva peka på katalogen där de ligger
     
  8. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Har hittat ett lite jobbigt problem, så fort jag ansluter telefonen till datorn för laddning stänger luren av sig själv och vägrar låta mig slå på den utan att jag först tar ut batteriet. Någon er som upplevt detta? Tycker även att tangentbordet är skit segt, hinner ofta skriva 3-4 tecken innan skärmen uppdateras.
     
  9. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 679
    Mottagna gillanden:
    917

    MINA ENHETER

    Lämna inn den,är nog fel på den.
     
  10. sidstyler

    sidstyler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Exakt vilka drivrutiner är det som ska installeras som du nämner i steg ett? Finns de på skivan?
     
  11. shaq

    shaq Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Detta kan jag hålla med om. Man märker det även på vibratorn. Den vibrerar inte alltid direkt när man trycker, men vibrationen och skärmen verkar synkade.
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De som följer med på skivan. Det finns två installationsfiler på skiven, dels en för drivrutinerna och dels en för Samsungs mjukvara.
     
  13. sidstyler

    sidstyler Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag är nu up and running med android utveckling på min Spica :)

    Tack för all hjälp, nu är det bara att hitta på nån rolig spelidé ^^
     
  14. Skrutt

    Skrutt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Eller så kan du göra en app som skulle göra mig glad ;)
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=4580
     
  15. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Lämnade in min första Spica till teliabutiken och fick den utbytt. Den andra har fungerat bra, men igår märkte jag att skärmlåstangenten hade hängt sig, dvs skärmen var helt svart och man hörde att telefonen var igång när jag tryckte ut sd-kortet. tänkte att det här måste gå att lösa genom att ta ut batteriet och starta om. Gör detta och efter en stund dyker samsung loggan upp. Lägger ifrån mig luren och går och lägger mig. När jag vaknar på morgonen har jag samma samsung-logga på skärmen. Tar ut batteriet och startar om igen med telefonen på laddning och bootupen kommer lika långt, dvs fastnar på samsung loggan.

    Vet inte vad som kan ha orsakat dessa j*vla bekymmer, de enda programjag har som är någorlunda inblandade i systemet är Panda home, Quick settings samt task manager. Men jag har ju kunnat köra telefonen en hel vecka med omstarter och uppladdningar utan problem. Har någon annan haft liknande problem? Tror nog att jag går till teliabutiken imorn och hoppar av Spica-tåget.
     
  16. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Japp, jag fick samma problem med min Spica nummer 2. Uppstod efter att batteriet hade tagit slut när telefonen låg i fickan, efter det fick jag det problemet. Var dock inte ens 24h efter leverans så den skickades tillbaks som en DOA. Nu väntar jag på Spica nummer 3... (om någon undrar vad som hände med Spica nummer 1 så utsattes den för vissa skador efter viss indulgering av rusdrycker från min sida, det var alltså inte Samsungs fel att den slutade fungera).
     
    Last edited: 17 jan 2010
  17. qrist

    qrist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter mycket om och men är min Spica på DOA-bedömning på Samsungs egna verkstad, förhoppningsvis går den inte igenom så jag kan häva köpet alternativt kränga den på Blocket. Inga uppdateringar för att lösa alla telefonens buggar så långt ögat kan nå.
     
  18. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Sprakande ljud när data sänds

    När data/sms/telefonsamtal sänds eller tas emot så störs musiken ut man lyssnar på (låter som om man håller en mobil framför en gammal radio). Använder den medföljande musik player. Ibland hör man knappt störningen och ibland låter det så högt att man inte hör musiken. Har pratat med en Cecilia på samsung support och hon hade hört att flera haft samma fel men att en uppdatering skulle lösa det... Men om det jobbade på felet eller viste när den skulle komma kunde hon inte svara på det. Har senaste uppdatering då den nyligen kom tillbaka från service...
     
  19. Zell

    Zell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    USB anslutning stör touchpanelen

    Jag har ett störande problem, att varje gång jag ansluter Spican till datorn så ballar pekskärmen ur helt.
    Precis innan anslutningen görs kan jag ta ner statusfältet utan några som helt problem, 100% av gångerna går det. Men så fort USB-kabeln är ansluten och jag ska ta ner statusfältet, för att montera SD-kortet, så kan t.ex. programfliken komma upp, eller nån app/widget som ligger på hemskärmen startar. Alltså på helt andra ställen än där jag trycker.

    Så nu måste jag tar ner statusfältet innan anslutning och sedan använder D-paden + OK-knappen för att mounta.

    Jag har säkert ett 30-tal apps installerade, och det är väl inte mycket annat än att ta bort allt och börja om från början misstänker jag för att utesluta nån app som orsakar detta.

    Är det någon som har upplevt samma sak?

    För övrigt är jag ofantligt nöjd med Spican, har inte alls upplevt de problem som omnämns här. Visst, det har sprakar lite i ljudet när Spican jobbar verkar det som, t.ex. om man drar igång andra apps samtidigt som uppspelningen, men jag brukar ändå aldrig aktivt använda telefonen då jag lyssnar på den, så jag lider inte av det.
     
  20. Frostbite

    Frostbite Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Efter att ha lekt med tjejens spica ett par dagar har jag börjat fundera om det är den svenska ordlistan och/eller scandinavian keyboard som strular.

    Telefonen fungerade perfekt i två dagar, sedan installerade jag ovannämnda program och telefonen började crasha (fick ta ur batteriet), starta om samt fryst låsknapp. Efter att ha avinstallerat programmen har nu telefonen inte haft några problem.

    Har ni haft liknande problem?