Processer som körs

Diskussion i 'Allmänt' startad av jebediah, 24 apr 2011.

1. jebediah

jebediah Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Det är inte heller någon som tvingar dig att hjälpa till. Du har ju trots allt inte varit till någon större hjälp tills ditt sista inlägg. Hur jag vet att det är bl,a Rankade ställen som drar batteri? Telefonen är helt ny och jag har typ inga andra apps installerade i dagsläget, möjligtvis några spel som jag inte ens använder. Som jag skrev tidigare "-många bäckar små"
    4x Rankade ställen, footprints, google sök, nyheter och några fler. Och dessa kör inte bara IBLAND. Utan det är ständigt.

Fast återigen. Det var ju inte batteritiden som va min stora fråga. Jag ville i första hand bara veta varför vissa processer envisas att köras i bakgrunden. Trots massa Off topic bl,a av en Moderator så verkar det som att jag har fått svar på mina "frågor".

2. Adam2

Adam2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55

MINA ENHETER

Som sagt, du vet ju fortfarande inte om det är ett problem. Du vet inte om en identisk telefon utan "Ranka ställen" har bättre batteritid. (Jag tvivlar, har jag sagt det?)
    (Ponera att operativsystemet var så tillknäppt att det inte gick att utläsa processortid per applikation/service, hade du fortfarande haft problemet då?)

Ditt resonemang om många bäckar små köper jag men jag tror trots allt att dessa processer du stör dig på skulle kunna liknas vid en liten bäck när du har en skärm motsvarande Mississippi River. Dvs. dessa har så liten inverkan att det är ett icke reellt problem att dom är igång.

För att svara på din ursprungliga fråga (från inlägg 1): Ja, operativsystemet är uppbyggt kring services och activities (läs mer tex här, här och här) och att services startas och stoppas av operativsystemet är fullt normalt och påverkar i realiteten inte batteritiden. Google tillhandahåller omfattande tjänster helt "gratis" (tex maps, gmail, documents, analytics) och i gengäld godtar du att information om ditt användade skickas till google. Det är sedan denna information som används till att bygga upp databaser, utveckla tjänsterna m.m. Om du inte vill att detta ska ske bör du inte använda en platform (Android) som bygger på just detta.

Som ett litet extra svar (jag tror det är detta du fiskar efter trots att du inte explicit frågar):
    Du kan eventuellt undvika dessa services utan att mista allt för mycket funktionalitet genom att frysa eller ta bort programmen på din telefon. Detta kräver normalt root (dvs det är inget gemene man förväntas göra eftersom, enligt tidigare, Andriod sköter minneshanteringen bra själv). Om du vill ha hjälp att frysa appar, avinstallera appar eller roota finns säkert personer (mer hjälpsamma än mig) som kan tipsa om appar, länkar och annat nyttigt.

Mvh

3. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Just när det gäller x2an har jag inte mycket till övers. Tyvärr..
    Mer så jag menade.

4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Relevansen är ganska stor. Minneshanteringen i Linux skiljer sig ordentligt
    från hur det ser ut i Windows.

I Windows är allokerat ramminne visat som använt minne. Resten av minnet
    visas som oanvänt.

I Linux kan du ha 2MB ram ledigt på en burk med 2GB ram utan att du gjort
    något mer än att ha startat systemet. Allokering kallas det och behöver inte
    betyda att systemet just då använder det minnet. Det är bara uppbokat.

Kernels uppgift är att hantera prioriteringarna för minnet för olika program.

Sålänge det inte är 0MB och 500MB swap är ituggat, då börjar det gå sakta.
    I Android finns ingen swap enablad default vilket gör att om du kör ett spel
    som äter upp ALLA systemresurser så kommer du se att t.ex din launcher
    återstartas, widgets dyker upp en efter en. Detta för att prioriteringen blev
    att fokusera på spelet, resten fick stängas av. Android fixar detta helt själv
    och behöver inte ha användarinterferans. Så, om det står att det är 15MB
    ledigt är detta alltså helt OK. Det är bara ytterligare en siffra som för den
    okunnige kommer ställa till huvudbry.. Tyvärr.

// A