Profilbild sms

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av H-M, 14 apr 2020.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Hej
    Problemet är att jag vill ha en profilbild knutet till min smstrafik. Har ändrat i alla konton/adressböcker som finns. Att lägga till bild går bra men den syns ändå inte i sms. Använder den lite nyare message appen

    Dock verkar sms styras av simkortet ( kanske inte så överraskande). Jag misstänker att problemet beror på att telefonen inte känner av numret. Det står okänd. Allt annat funkar imei nummer syns. Folk ser mitt nummer när jag ringer.

    Finns mkt gamla trådar men hittar ingen nyare. Några idéer?
     

    Bifogade filer:

  2. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    SMS är en ren textförmedlingstjänst och det finns ingen möjlighet att skicka med en bild. Då är det MMS i stället. Det går därför inte att skicka med en bild på sig själv som avsändare till ett SMS. Alla bilder man ser på avsändare i sin egen lista på mottagna SMS kommer från den egna adressboken. Det är samma bild som används vid inkommande samtal.
    Att SMS-appen inte visar din egen bild bredvid dina inlägg i en SMS-dialog beror på att appen är konstruerad så. Den visar bara profilbilder från adressboken bredvid inkommande meddelanden. Prova att sms:a till dig själv så kommer du att se din profilbild bredvid meddelandet som kommer in. Sonys SMS-app skiljer på inkommande och utgående meddelanden i meddelandeloggen genom att lägga textbubblorna vänster- respektive högerjusterat.
     
    H-M gillar detta.