PS3 psfreedom till U8100?

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av rbt, 17 sept 2010.

  1. bmxninja

    bmxninja Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har lekt lite med att göra boot images till U8100:an och har fått det att funka. De tools som m2te använder verkar inte funka så bra för u8100 (har inte testat, bara läst i tråden). Jag tog en annan approach. Jag kikade på lite olika bootimages för u8100 (Modacos superboot samt normal + rescue boot från originalrom) och hackade Android-verktygen samt lite olika script från Modaco-forumen så att de klarar av att generera en bootimage som funkar på u8100.

    Bifogar verktygen till denna postning (tgz i en zip p g a att forumet inte gillade tgz). Hoppas de kan vara till användning (med dem slipper man handhacka för att bygga images).

    Men lite snabba kommentarer till dina frågetecken ovan:

    Paddningen på 2048 bytes beror på att av någon anledning så vill u8100 ha ramdisk + kernel alignad till 4096 bytes trots blockstorleken är 2048. I den patchade mkbootimg jag använder så anger man detta med "align 2" (align till 2 block = 2*2048 = 4096). Se bootimg.h i Android-källkoden för detaljer. Det du egentligen gör är att du paddar headern med 2048 bytes, inte kerneln som kommer efteråt :) Paddningen med 4000 bytes på slutet vet jag inte exakt varför du behöver, men jag gissar att även det har att göra med att u8100 kräver att varje del i imagen (header, kernel, ramdisk, second) i hela imagen är jämnt delbar med 4096 bytes. Dina 4000 kan vara det som behövs för att storleken som anges i headern skall bli paddad upp till nästföljande 4096 boundary.

    Jag är också intresserad av att få igång homebrew på PS3:an, men tiden räcker inte till. Får se om jag kan stjäla lite tid i helgen och leka med psfreedom kernel modulen (I doubt it...).
     

    Bifogade filer:

  2. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    kul att fler visar intresse och bidrar med kunskap :D

    min kärna baserad på android-ndk-r4b och telefonens config.gz gick inte alls, resulterar bara i svart skärm efter fastboot

    en baserad på android.git.kernel.org visar "android" och den animerade startskärmen, men fryser efter ett tag.. något gör jag väl galet
     
    Last edited: 24 sept 2010
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Kanon! Ska ladda ner och testa.

    EDIT: Funka perfekt, skönt att slippa allt extra meckande...

    Tack för förklaringen. Det verkar helt logiskt. Eftersom jag paddat kernelen med 0x800 bytes i början så måste jag padda ut den till att sluta på 0x800 fast det jag egentligen gör är så att den slutar på 0x000, dvs 4096 bytes block. Att det råkar bli på 0x800 beror ju på paddningen i början.

    Bra att få en förklaring på varför jag behövt göra som jag gjort. Jag kunde bara konstatera att gjorde jag inte exakt så så accepterade den inte image:en.
     
    Last edited: 24 sept 2010
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    FYI, om man ändrar:

    ro.config.lowbattery_shutdown=1

    till:

    ro.config.lowbattery_shutdown=0

    så kan man köra med min egenkompilerade kärna. Man har så klart ingen som helst koll på hur mycket (eller lite) batteritid som är kvar men det funkar.

    Kanske inget sätt man vill köra på i långa loppet men för att köra psfreedom är det ju skitsamma.

    Sen uppmanar jag än en gång alla som köpt en Huawei U8100 att vända sig till Expert och/eller Huawei och be om en länk där man kan ladda ner källkoden för kärnan till just sin egen telefon.

    Jag vet att Wikipedia inte skall betraktas som fakta men jag väljer ändå att citera en engelskspråkiga wikipedia sidan gällande Linux:
     
  5. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    kallt_kaffe: skulle du kunna slänga upp din img och skriva vad du kompilerat med för toolchain? jag får inte till min kärna men kanske kan få modulen för psfreedom att snurra med din.
     
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    btw... lite kuriosa... prova att skriva ordet "censoring" i Huaweis eget forum. Det ändras automatiskt till "*ing". Tja, man kanske inte ska förvänta sig något annat med tanke på att den aktivt rensat bort inlägg i forumet som efterfrågar källkoden.
     
  7. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    ja man ska veta att man inte kräver något, där gäller det bara att snällt vänta

    men det där är väl samma hos alla, jag har bara erfarenhet av öppen kod från hemmarouters. De släpper skit som inte går att kompilera så får folk göra sitt bästa
     
  8. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hmm, det här forumet måste nog ligga i topp när det gäller snåla attachmentsregler...

    http://www.mediafire.com/?8cf1yadlvfz4s47

    Jag kompilerar med denna toolchain: git://android.git.kernel.org/platform/prebuilt.git

    Sen kör jag med kommandot:
    CROSS_COMPILE=/sökväg till toolchain/prebuilt/linux-x86/toolchain/arm-eabi-4.4.0/bin/arm-eabi- make
     
  9. bmxninja

    bmxninja Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var precis därför jag gjorde dem. :) Man kan fokusera på det man egentligen vill åstadkomma, samt att det blir rätt varje gång. Kul att de kommer till användning.
     
  10. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  11. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    som jag skrev tidigare, men ska bara vara glad att de ens finns. de försöker väl få all kritig att passa in på reglerna om att inte omkullkasta det demokratiska samhället, eller nationell säkerhet.

    tack för kärnan, jag kompilerar mot samma toolchain så jag vet inte alls vad jag gör för fel, men förhoppningsvis spelar det ingen roll om jag bara får till modulen.
     
  12. bmxninja

    bmxninja Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har kompilerat upp en Pulse Mini-kärna med en tweakad U8100 config.gz (tack för batteri-shutdown fixen kallt_kaffe) och även fått ihop en psfreedom.ko. Dock så lirar det inte än. När man kör insmod så får man "register driver returned -19" där -19 betyder ENODEV. Så det är något som saknas. Antingen någon del i kärnan (.config) eller så behövs det göras något i PSFreedom.

    Får se om jag kan forska vidare ikväll.
     
  13. bmxninja

    bmxninja Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det blev lite krångligare...

    Fick tag på Klutsh och fick lite info. Kärnan vi kör (stock, samt kompilerad från Pulse Mini) är 2.6.29 som använder msm_hsusb som drivrutin för USB. I 2.6.32 så introduceras MSM72K-drivrutinen (samma hårdvara, annan drivrutin). PSFreedom har stöd för MSM72K, men inte för msm_hsusb.

    Så det finns tre alternativ som jag ser det:

    1) Kompilera en nyare kärna (2.6.32+) som har MSM72K-drivrutinen och använd nuvarande PSFreedom.

    2) Bakporta MSM72K-drivrutinen till 2.6.29 och använd nuvarande PSFreedom.

    3) Ligg kvar på 2.6.29 och lägg till stöd för msm_hsusb i PSFreedom.

    Några tankar?
     
    Last edited: 25 sept 2010
  14. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag har inte skills för något av det där. Men kallt_kaffe har ju en version av froyo där input på skärmen är lite fel, och trådlöst inte fungerar. Den borde fungera finfint för detta :)

    (jag köpte en avr-usb-162 till mitt ps3, fick inte till något från telefonen så tröttnade, så jag har inte samma panik för detta längre, dock vore det kul att få igång psfreedom från luren)
     
  15. bmxninja

    bmxninja Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Den som kallt_kaffe kör tror jag är en kärna norpad från U8150 (Ideos), och den är det inte släppt någon källkod till. Jag tänker prova kompilera 2.6.32 från AOSP 2.2, men om inte det fungerar så finns en möjligheten att prova kompilera upp PSFreedom mot AOSP, men sedan testa att ladda in den i U8150-kärnan.

    Jag kommer ändå att fixa en mini-dongle till PS3:an när dessa blir prisvärda. Att få det att funka på telefonen är ju bara för det är kul. :P
     
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    För att få config:en från U8150 kärnan så flasha betan jag gjorde i ordning och plocka ur /proc/config.gz. Det är lurigt med kernel moduler och jag har inte full koll på vad som gör att de går att ladda ibland och ibland inte men ofta får man kompilera om dem när man ändrat för mycket i sin config så det ökar nog chanserna om du kör med den.

    Sen vette sjutton iaf... förmodar att Huawei gjort en hel del hårdvaruspecifika justeringar in sin kärna. Vissa saker kanske iofs går att mecka över från 2.6.29 koden.

    Om bara Huawei kunde få tummen ur och släppa lite källkoder så skulle det spara oss en massa jobb.

    Här är ju en annan rolig sak vi sannolikt skulle kunna fixa om vi bara fick rätt källkod: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=21431
     
  17. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
  18. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    spännande att du lyckas fixa fler och fler saker till eclair, det komemr bli toppen om nu huawei väl släpper någon kod till froyo.
    tragiskt att det är via en operatör och återförsäljare tidigare, talar mer för källkod från 3 än direkt.

    lite trist utan batteimätare, det är det största felet på min u8100 just nu.. jag får ladda mest hela tiden tycker jag, visst andra som vill testa klagar på touch'en men jag störs inte nämnvärt
     
  19. Marvin-Ior

    Marvin-Ior Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  20. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10