PS4 vs Xbox One

Diskussion i 'Off Topic' startad av Terrawatt, 24 apr 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Kanske bäst, man vet aldrig vad de verkligen gör. De säger en sak och får allt att låta som guld och gröna skogar, men vad som verkligen händer är det ingen som vet. ;)

2. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Nej, men eftersom vi inte har någon aning om hur mjukvaran ser ut så får man ju gå på hårdvaran.

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

X1 kommer köra Windows 8 med ett annat UI, i stort sett.

4. dannyh

dannyh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    86

MINA ENHETER

Jaa. Vad ska man tro om MS? De verkar ha svårt att veta vilket ben de skall stå på. Först så omtalade metro UI, sen ryktas det om startmenyns återkomst.

Xbox One påstås bli mediastation med regionspärr, Kinect övervakning, alltid online etc. Nu är den plötsligt spelmaskin nummer 1 och kan användas i Brazzaville eller Åtvidaberg utan internet.
    De går från publikförakt till publikfrieri. Har dom så dåliga analytiker, eller är dom bara väldigt avantgarde? Oavsett vad så gillar jag det inte.

5. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Notera det jag markerade som bold, det gör diskussionen helt betydelselös. Jag förstår om folk vill jämföra, men det är inte så klokt eftersom hela paketet inte går att jämföra och folk säger att ditten är bättre etc, det är omöjligt att säga hur det blir. Samma larvighet med att hata MS bara för det är coolt att hata MS och gilla Sony för man ogillar MS? Jag har ogillat hur Sony behandlat folk som t.ex enbart läst en artikel hur man jailbreakar en PS3 men jag har öppnat ögonen för PS4 ändå, som ett exempel. (Dumt exempel javisst).

Kanske lite fel folk i beslutsfattande grupperingar. Att ha allt online och dela spel på så sätt är ju jäkligt smidigt istället för att hålla på med skivor? Det är nog sjukt enkelt för folket som är engagerade i projektet att bli förälskade i det och bara se det bra och på så sätt har saker glidigt igenom, men det är förvånandsvärt att ett så stort bolag gör så. Men hey, biltillverkare har också krängt bilar som ingen har köpt.

6. lolbazor

lolbazor Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Såklart man jämföra. PS4 har bättre hårdvara. Punkt. Det är en jämförelse.

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4 Beta

7. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Såklart man kan jämföra, och får jämföra, men bara för du kan och får (har inte sagt något emot detta) så är det inte såvidare logiskt att börja titta på prestanda.
    HWprodukter såsom lagringskapacitet och outputstöd är däremot en annna femma. Tänk på vad som kan göras med FW updates och att systemen är olika kring funktionerna ni jämför.

Xboxs vändning tyder ju också på att allt inte är helt spikat. (Läs inte behöver vara helt spikat), antagligen enbart FW funktioner och inte så stora förändringar i HW.

8. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Håller med på alla punkter! Läste lite slarvigt vad du skrev...

Det är ändå skitkul att MS lyssnar på sina kunder. Även om många säger nu att det är Sonys "förtjänst" till ändringen så är det ändå pengar som företag vill åt, och det kommer (huvudsakligen) från just kunderna.

Har de bekräftat att det där med friends circle inte funkar? För det lät ju väldigt intressant. Kanske är det omöjligt när inget krav finns för internetkoll för att kontrollera licensen.

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4 Beta

9. Terrawatt

Terrawatt Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    195
    Telefon:
    OP8T

MINA ENHETER

Telefon:
    OP8T
    Stämmer det att kinect alltid måste vara på och att det inte räcker att slå på den och rikta mot väggen?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2

10. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nej, men den måste vara inkopplad. Sen kan man välja att stänga av saker som kameran och röst kommandon (om det nu fungerar alls i Sverige). Givetvis måste du ha på en del grejer för att saker som automatiska spelarinställningar i Killer Instinct ska fungera.

11. Wafflez

Wafflez Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Nej, den kan stängas av helt. Dock är den på från början så man får aktivt stänga av den.

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

12. Tobby

Tobby Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125

MINA ENHETER

Måste man stänga av den manuellt varje gång man startar XBOXet? o_O

13. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Nej. Om du menar de privacy inställningar som kommer finnas för om kameran ska vara på osv.

14. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Är det bara som faktiskt tycker att MS växer som företag när de förändrar sig hela tiden?

Att ett så stort företag är såpass lyhört och dynamiskt är jäkligt ovanligt. Och bra!

15. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Joo, så kan man se det. Jag ser det också som att MS inte har, och framförallt inte hade, någon vision eller tanke med ONE överhuvudtaget. Det försökte helt enkelt "tvinga" ur mer pengar ur sina kunder, med drm-skydd, konstant internetuppkoppling för att kolla licens osv osv.

De märkte sedan att kunderna inte var så korkade som de trodde, och därför backar dem.

16. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

De hade en vision. Jag skulle gissa på att de hade tittat på statistik från 360 och kom fram till att de flesta faktiskt har sin 360 uppkopplad hela tiden, säljer sina spel via butiker om de nu gör det alls och har familjmedlemmar som de vill kunna dela sina spel med. Naivt nog trodde de också att många skulle uppskatta att slippa mecka med skivor.

Men många högljudda människor online visade sig föredra eller iaf hävdar att de föredrar att spela med skivan i, har inte internet, vill inte kunna dela med sig av sina spel till familjemedlemmar automatiskt utan att behöva fysiskt ge dem en skiva och vill kunna sälja sin spel själva via typ blocket. Säkert många spelbutiker som inte uppskattade risken för ett vinstdelningssystem för begagnatmarknaden heller.

Även om det är synd att family sharing mm försvunnit så tycker jag nog det är bra ändå att 24h kollen försvann, om inte annat för att det blev en sån himla fokus på den biten snarare än spelen i media.

Och även Playstation har ju DRM, testa att kopiera en spel-skiva om du inte tror mig.

17. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Drm-skyddet jag tänkte på var att man inte kunde låna ut sin fysiska kopia till en kompis på ett smidigt sätt.

Sent from my N4

18. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Jo, hade ju blivit ett problem för en del. Om antalet familjemedlemmar och vänner är fler än tio.

Hur många brukar du dela spel med, låna ut till? :)

19. lolbazor

Mottagna gillanden:
    244

MINA ENHETER

Men herregud. Måste du hugga hela tiden? Jag förklarar endast hur jag ser på saken, jag försöker inte tjafsa med dig eller trashtalka xbox. Jag är inte en fanboy som dig.

Vad har ditt svar med att låna ut en fysisk kopia att göra? Det du skriver om är den så kallade "friends circle" där man kunde låna ut/ge bort en digital kopia till upp till 10 personer. Vi fick dock aldrig veta exakt hur det skulle funka eftersom MS slopade det ganska snabbt.

Så låtsas inte som om du vet exakt hur det skulle funka, för det vi fick vi aldrig veta :)

20. appel

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Hugger inte. Är bara nyfiken på hur långt 10 personers gränsen skulle räckt för andra. För mig hade det räckt. Har man inte fler att låna ut till så hade man ju inte behövt låna ut den fysiska skivan längre.

Nej, det enda vi har att gå på är paragrafen om det på Microsofts Xbox nyhetsblogg som sa att alla spelen skulle vara tillgängliga för alla när som helst och på vilken Xbox som helst. Hur pålitlig den var är omöjligt att veta men jag tror nog ändå den är mer pålitlig än arga bloggare eller nyhetssidor som vill ha sidträffar.