PTS stoppar fri surf på sociala medier

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av jnsson, 7 dec 2016.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det har nog med det att du har svenskt abonnemang. För när min kusin var i Danmark, så om man använde Wi-Fi:et i huset, så hade han blockering på streaming sidor av filmer, medans om han använde mobilen, där han körde Hallon, så hade han ingen blockering
     
    ingfre gillar detta.
  2. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det skulle fungera med hastighetsbegränsade abonnemang om operatörerna är tydliga med hur dem fungerar. Jag skulle lätt klara mig på t.ex 10/5 Mbit/s och obegränsad surf.

    Men tveksamt om mobilnäten orkar med då streamingtjänster är mkt populärt i Sverige. Samt så har vi ju fler invånare som delar på kapaciteten än vad ni har. Sverige har ca 10 miljoner invånare.
     
  3. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Och vi har väll 4 miljoner om jag minns rätt. Har dock inte färk koll. Jag har själv 50mb/s upp & 50mb/s ner mobilt. Ja avtalat. Har nu mera mobil data som ett komplement till stationär data via RJ45 där jag bor. För LTE/4G så är högsta hastigheten upp 50mb/s därav har jag valt att ha 50mb/s åt båda hållen. Tveksam till att LTE/4G skulle få mer än 50mb/s upp.
     
    Last edited: 14 jan 2017
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Mitt abonnemang är finskt, därför behöver jag ett svenskt IP nummer för SVTLPAY. Sedan är det ju bra att ha trafiken säkrad också. Fast säkerheten är inte 100% pga att det hänt incidenter i Sverige tråtts VPN. Där FRA har lyckats visa att VPN inte är säkert.
     
  5. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Har du någon källa?
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 690
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nu var det inte jag som frågade...... Det var, 6150, jag bryr mig inte om FRA, o vi förstår att du inte gillar FRA.......
     
    6150 gillar detta.
  7. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Om man bor i Finland, och ogillar FRA så får nog vissa antingen ha rent mjöl i påsen eller se till att trafiken inte går via Sverige, dock så gör väl i stort sett all internettrafik det vad jag vet.
    Tooway kanske kan va nått.

    Och 4G's maximala uppladdningshastighet är just 50 Mbit/s. Ingen har sagt något annat.

    Systemet vi har med datapotter är ju annars ganska rättvist, man betalar för det man behöver.

    Och @ingfre@ingfre, varför har du fast bredband i hemmet om du nu har obegränsat mobilt ?
     
  8. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jag bor ju i ett nytt hus med nya fönster. Ett RJ45 uttag är stabilare & bättre inomhus i varje fall. Jag tar det igen det där med mobil data. Dvs att jag ej vill kolla på förbrukad data. Inget konstigt med detta. Men på landet har vi endast mobilt via radio. Dvs mobil data. Men i stan är det annat. Men ha i åtanke bara att vi ger fan i data pottarna. Surfar man på Estniska sidor borde trafiken inte gå via Sverige. Sedan har det varit tex 10uutiset att en ny kabel är planerad att byggas som går ut i Europa utan att gå via Sverige. Men nu vet jag ej vad det blev av planerna på kabel dragningen.
     
    Last edited: 16 jan 2017
  9. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Gillar & gillar. Jag har läst olika om FRA. Mest sådant som är tveksamt angående integritet & säkerhet. Bla har jag läst om aktiv signalspaning som FRA har bedrivit utan stöd av svensk §
     
  10. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    ja: www.idg.se om jag minns rätt. Kan också ha funnits hos www.dn.se
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  11. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Självklart är det en direktlänk till artikeln jag efterfrågar. Om ditt påstående här ovanför är sant borde det finnas ett flertal artiklar som tar upp det, men jag lyckas inte hitta en enda artikel om det när jag googlar. Allt jag hittar när jag söker på FRA och VPN är massa foruminlägg om hur man skyddar sig mot FRA m.m. Jag tror nämligen inte att ditt påstående är sant, men jag blir gärna överbevisad.
     
    Last edited by a moderator: 17 jan 2017
    6150 gillar detta.
  12. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Aha. Ok.

    Jag kör all datatrafik via mobilt bredband, oavsett om jag är hemma eller inte. Har stadsnät indraget hemma där jag kan välja på 5 olika operatörer.
    Bredband via kabel-tv nätet samt xDSL.
    Men mobilt e smidigare. Net1 ger mig helt fri surf i deras 4G nät som täcker 95 % av Sveriges yta + Danmark (Även Norge, men där ingår inte fri surf).

    I mobilen är det utan tvekan Telia som gäller, men blir lite för dyrt med dem då jag streamar Telia play+ (digital-tv) samt Netflix. Häromnatten gick det åt 12 GB t.ex.

    Min bror har även han Net1 med fri surf å han låter tv:n stå på å streamar hela dagarna, är det fritt så är det ju :-)

    Hur många GB brukar du ligga på i månadsförbrukning ? Brukar stå på fakturan.



    Jaa, om du är i Finland å surfar in på en Estnisk sida så bör ju inte trafiken gå via Sverige, men det är väl så det är kopplat idag.

    TeliaSonera äger ju t.ex den Estniska operatören EMT och då är det ju ganska sjäkvklart att de använder bolagets egna fibernät, som är ganska omfattande, se
    http://www.teliacarrier.com
     
  13. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Jasså har inte kolla räkningen. Eftersom jag själv inte betalar utan mina föräldrar. Dock betalar jag för mitt RJ45 uttag 9.90€ månad. Synd bara att jag inte för mer än 10mb/s upp. Men nog 100mb/s ner. Sena kan jag ju kolla: www.r2.ee om jag vill höra Radio 2. Men i Hangö räcker det med GRUNDIG YB 400 för att få in Radio 2 via 1001.6 mHz. Fast till & med i Helsingfors borde Radio 2 funka via etern. Dock inte inomhus då huset avkärmar radio.
     
  14. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Artikeln kan ha tagits bort. Minns inte vad den hette. Men det stod att datorn var militärisk byggd. Och ändå inte söker eller haft FRA avknäppt.
     
  15. inact_0049

    inact_0049 Guest

    Jag tror dig inte förrän du kommer med en trovärdig källa.
     
  16. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Fetad text är ju problemet. "Är väl bara" (ja, jag förstår också att ingen här i forumet som inte jobbar på den avdelningen hos Telia egentligen vet sanningen och hur det går till). Men det är just att man som ny tjänst måste börja leka med Telia för att ens få likvärdig chans som andra aktörer.

    Sedan är jag också skeptisk att något slags avtal inte har ingåtts med antingen information eller penga-utbyte. Utöver integritetsbekymmer.
     
    jnsson gillar detta.
  17. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Förstår inte varför det är ett problem? Det är väl valfritt hur man vill köpa sin mobil och om man väljer att köpa den med ett abonnemang för att få mobilen billigare så är det väl upp till var och en att bestämma det? Inte precis så att man blir tvingad att köpa en mobil med abonnemang, alla som har godkänd ekonomi har möjligheten att delbetala mobilen eller att betala hela beloppet direkt. Var är det skon klämmer? Att vissa faktiskt tycker denna möjlighet är bra och att de får rabatt på mobilen?

    Vill jag köpa en Galaxy A3 2017 så kostar den ca 3200 kr i butik (när den väl börjar säljas, den är ju inte släppt i butik än). Väljer jag istället att köpa den med abonnemang från Halebop så kostar den mig 70 kr i månaden i två år (1680 kr), vilket är högst överkomligt.

    Bara ett av många exempel på att man får en bra deal på mobilen när man köper den med abonnemang. Skulle jag lida av det?
     
    6150 gillar detta.
  18. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Det gör inget att du inte förstår det.

    I Finland har man tolkat att det strider mot fri konkurrens att binda två olika produkter till varandra.
    Jag är böjd att hålla med. Vi har en underlig konkurrenssituation i Sverige när det är stora och mäktiga operatörerna som står för försäljningen att mobiler. Det blir i praktiken en oligopolsituation och inte helt fri marknad.
    Jag ser inget som skulle ta skada av en helt fri konkurrens.
     
  19. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Som musikstreaming hos Tre då.

    Nu har ju även Telia fri musikstreaming (mot en mindre kostnad) men då är det bara Spotify som ren musiktjänst och att det bara är Spotify är kanske för att Telia vill att folk använder deras tjänst (Telia är delägare i Spotify). Vad vet jag.
    Där kanske Tre är betydligt bättre som har fler musiktjänster i sitt erbjudande, men samtidigt så blir det tvärnit på t.ex fejjan, instagram eller kik om trafiken tar slut. Sen har ju Telia enl mig fler fördelar än vad Tre har.

    Alla operatörer passar ju olika.

    Innan jag hade Telia, och fortfarande hade Tre, då använde jag i huvudsak Deezer då det var billigare som kund hos Tre. När jag bytte till Telia så bytte jag även till Spotify då jag fick det gratis, men fri musikstreaming har jag dock ej hos Telia då jag valt bort det.
     
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Hos Telia kan man iaf köpa hårdvara utan krav på bindningstid, kredit upp till 50 000 SEK går att få och det kommer på en egen faktura.
    Men man får rabatt på hårdvaran om man väljer bindningstid på sitt abonnemang, och är man då nöjd med t.ex Telia som operatör (eller så är det bara dem som har täckning, så har vi det ännu i Sverige, år 2017 att ingen annan operatör byggt ut) så är det ju jättebra om man kan få rabatt.

    Något myndigheterna bör göra är att tvinga samtliga operatörer att bygga ut sina nät till t.ex 92 % yttäckning som Telia har, just för konkurrens.