Väcker en gammal tråd, men jag brottats med samma problem med tidigare Telia, men har nu bytt till
Tele2.
Kör ett Obegränsat abbonemang och beställt ett extra datakort. Detta kör jag i en
Tele2-brandad Huawei B525s och får då både en publik IPv4 adress, samt IPv6 adress (vilket är ett lyft från Telia). Detta utan att göra någon extrabeställning. Det nån tidigare sa att IMEI styr vad man får för IP kan nog stämma, men har inte testat att stoppa simkortet i en annan enhet. Kan däremot se att i min Pixel 4a får jag en intern IP (10.x.x.x) med huvudsimet på abbonemanget.
Då jag kör en pfsense-brandvägg bakom Huawei-routern, så skulle jag helst vilja köra den i bryggat läge (vilket tydligen går att lösa om jag flashar om den med generisk firmware), så jag hoppas att det verkligen är IMEI som avgör detta. Kundtjänst var dock inte speciellt behjälplig, han jag pratade med förstod inte riktigt frågan så man behöver landa hos någon som verkligen vet för att få svar på det, och osäker på om de ens manuellt listar IMEI-nummer som ska få publika IPs. Om de går på IMEI-prefix, så är det säkert möjligt att alla Huawei B525 får publika IPs. Mitt IMEI börjar på 8676700xxxxxxxx, om någon vill jämföra.
Kan också meddela att jag har även testat att köra OVPN för att kunna öppna upp portar till min server. Detta fungerar också bra, kör OpenVPN direkt på maskinen jag vill exponera, och kan då både exponera Plex samt en webserver på diverse portar (utan att köpa tjänsten publik IP, men kan inte välja portnummer fritt). Detta penetrerar den dubbel-NAT jag nu har.
Click to expand...