Fråga: Pulsoximeter, är det något att ha...?

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av geobjork, 4 jun 2020.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo men det stämmer, Amazon har ett otroligt urval, mer än alla svenska butiker tillsammans. Jag har dock gjord några försök att beställa tidigare, men 74 år gammal så har jag inte energi längre till att läsa och läsa, och så funkar det inte i alla fall. Hoppas de etablerar sig i Sverige.
    Jag måste erkänna att det vore roligt att få en rutin på beställning som funkar för mig. Jag har lite annat att beställa, skall studera tråden du länkade till och göra ett nytt försök. Tackar för det.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 838
    Mottagna gillanden:
    4 930

    MINA ENHETER

    Det är egentligen i grunden inte krångligare än när man köper online från en svensksida

    Du letar upp varan, kollar att säljaren skeppar till Sverige (helst köper man en vara som det står Fulfilled by Amazon), fyller i adress, betalar i lokal valutan. Klart.

    Ser inte hur det skiljer faktiskt.
     
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag ser nu vad du menar, och efter att ha testat min nya pox kan jag bara hålla med, (bortsett från rekomendation att inte köpa en pox). Man måste definitivt lära sig de olika värden apparaten visar baserat på användarens aktivitetsnivå.

    Jag har testat min pox på lite olika, och den funkar, inga tvivel. Om den visar 100% korrekta värden är omöjligt att säga, men den visar förväntade ändringar i olika situationer. Jag kan förstå att det t ex rekommanderas att använda pox vid misstanke om t ex Corona och lunginflamation, (inte därfor jag skaffade den), oregelbunden hjärtfunktion etc. Man får i det minsta en indikation på att/om något kan vara fel.

    Jag har testat pulsmätaren vid samtidigt visa pulsen i smarttelefonappen, helt lika.
    Syresättningen, om den t ex visar 94% när jag sitter helt still, och jag medvetet ändrar andnigen till lite snabbare och djupare andetag, går den efter en stund upp till 97-98%.
    Jämförelse på att sitta helt still eller vara i aktivitet visar sig båda på syresättningen och pulsfrekvensen. Här måste man (jag) lära sig hur pulsen och syresättningen varierar i forhålland till aktivitetsnivå/ändring.

    Sen är det en grafisk visning som kallas "SpO 2 Plethysmogram(normalized)". Vad den visar vet jag inte riktigt, men vad jag förstår har det med blodcirkulation att göra...? Jag kan se ändringar på den om jag trycker på blodådren där man normalt tar pulsen. Utöver det, vet ej.

    Just nu är jag i rätt bra form, men det skall bli interessant att se eventuella ändringar när formen går neråt, vilket den gör med jämna mellanrum, av orsaker jag inte riktigt vet.
     
    svenix gillar detta.
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Efter en dryg veckas användande kan jag svara på min egen fråga, "Pulsoximeter, är det något att ha...?" Ja, pulsoximeter är något att ha, (definitivt för mig åtminstone).
    Om de är värd dagens pris är en annan fråga. Priset har gått upp förmidabelt på senare tid, två till tre gånger så dyr som de var första gången jag tittade på dom för ett par år sedan. Gissar pga Corona, och de mest populära POX är slutsålda i många butiker.
    Jag misstänker några butiker skriver tillälligt slutsåld även om dom finns i lager, för så ett par dagar senare ha dom i lager igen till ett mycket högre pris. Kan hänvisa till två tillfällen.

    Om man använder apparaten med ungefär samma rutin som en termometer, mäter när man misstänker något är fel, så kan man definitivt få en indikation på hur läget är ifall man känner sig krasslig och energilös. (Inte vad som är fel, men något kan vara fel).
    Btw, att jag införskaffade en POX har inget alls med Corona att göra.
     
    svenix gillar detta.