Man kan alltid diskutera var man ska dra gränsen. Grundform är nog bra (om alla är överens

). Sedan har vi som någon kanske berörde alt. stavning, och i vissa fall äldre sådan. Det blir lite Pandoras ask. Grundform är väl ofta men inte alltid solklart (för verb t.ex. springa, inte springer etc. [men verb böjs ju inte bara efter tempus/tid, springa, sprang sprungit, utan också efter modus, t.ex. imperativ/uppmaning, spring!]. Men t.ex. substantiv, som "bil" har två fall, nominativ (som är grundform) och genitiv (ägare av något, "bilens", det klassiska "s"), men både "bil" i obestämd och "bilen" i bestämd form är nominativ (grundform), tror jag. Jag kan ändå knappt ett smack, och kan vara ute på cykeln, men i det flesta fall är det väl tämligen solklart skulle jag tro.
Men gränsdragning kan handla om annat som riskerar att bli trist i ordspel,

en oändlig rad av synpunkter på vilka ord som godkänns. Härom dagen hade vi "göpa", lodjur, som troligtvis är fornnordiskt innan vi kanske via inlån skapade "lo", (Ingen kritik alls, användning av äldre ord är bara positivt.), men "göpa" är väl nu rätt starkt provinsiellt, del av landet (bygemålsfärgat) etc. Men finns både i SAOB (förstås), SAOL och Svensk ordbok så i sig ingen diskussion. Vad sägs då om småländska "däka", flicka, finns i SAOB och SAOL, men inte i Svensk ordbok. "GPS" fungerade, men inte "GIS" etc. Akronymer (härom dagen hade vi "laser") å viss mån förkortningar riskerar dock att bli ett moras, så de får väl vara väldigt etablerade.
@Ciesukki
Noterade snabbt att dagens spel hade ytterligare en liten ändring (vid sidan av tidigare ikon), med ledtrådar. Först utgråade, och sedan siffror till hjälp. Vet inte om jag förstod fel, men siffror skulle väl indikera antalet ord som börjar på bokstaven. I nedan bild saknade jag 15 ord, men summan av siffrorna på de olika bokstäverna blir 17.
Visa bifogad bild 178043
Click to expand...