Råd för jobbmobil till "senior"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Higgs, 21 jul 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Higgs

    Higgs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Söker telefontips för en äldre vän (60+) som behöver ny jobbmobil.

    Själv har jag en Nexus One och har aldrig kört någon annan Androidtelefon, därav kanske några konstiga frågor eftersom jag inte vet hur mycket exempelvis HTC och SonyEricssons egna anpassningar förändrar operativet.

    Viktigaste önskemålen är så tydlig skärm som möjligt och ett bra tangentbord som har svenska tecken. Funkar det inte alls för honom att skriva på ett "touch-qwerty" kanske man kan byta till ett T9-tangentbord (?).

    Funderar på att rekommendera en X10, annars är ju HTC Desire lik Nexus, men jag blev lite osäker på om HTC:n var tillräckligt "försvenskad" (har den svenska tecken på tangentbordet t.ex)?

    Slutligen så undrar jag om Ericssons och HTC:s telefoner är lika välintegrerade med Google Contacts som Vanlilla Android är? Det vore nämligen ett stort plus om kontaktlistan kunde syncas med Google Contacts.

    Tacksam för rekommendationer av telefonmodell. Pris är oväsentligt och jag antar att iphone kan vara ett alternativ också om den är väsentligt mycket lättare att skriva på.
     
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Kanske en X10 mini pro? Det fysiska tangentbordet, med ÅÄÖ, kan säkert tilltala folk som inte är helt hemma på tryckskärmar.
     
  3. Luzo

    Luzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Svarar endast för HTC Desire, har inte så stor koll på Xperia X10 :P

    Det är möjligt! :)

    Å, Ä och Ö saknas på originaltangentbordet. Måste hålla in A respektive O för att få fram dem. Man kan dock installera applikationen "Scandinavian keyboard" så får man fram egna tangenter för dessa bokstäver. :)

    Japp! Man kan synka Google Contacts, mail, Exchange servrar m.m.

    Sammanfattningsvis så är HTC Desire en väldigt smidig arbetstelefon. Om den skulle passa din kamrat vet jag inte! Man måste nästan gå till en affär och pilla lite på telefonerna för att se om man gillar dem. :)
     
  4. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    SGS har svenskt tangentbord och är mycket lätt att lära sig. Fast jag tror iofs att de mannyb skriver om X10Mini Pro stämmer. Fast skärmen är i det minsta laget på den om man vill ha den som arbetsmobil.
     
  5. Higgs

    Higgs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Tack för tipsen. Fysiskt tangentbord vore ett bra komplement men jag tror X10 mini har för lite skärm.

    Får fundera vidare mellan X10, Desire och SGS.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.