[Radio] Tips: XXKB3 ute (fristående)

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av otto, 18 apr 2011.

  1. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vissa verkar ha problem med mottagningen på Nexus S, kanske kan ett byte till nyaste radion råda bot(?) Har själv inte haft problem med WiFi eller hastigheten på 3G, dock har telefonen varit väldigt seg ibland att byta från GSM till 3G när väl 3G åter är tillgängligt, eller den verkar/verkade nästan föredra GSM framför 3G, trots att det fanns hygglig 3G-täckning. Har inte haft möjlighet att provköra den nya radion så hårt än, men det blev i alla fall inte sämre.
    (Kör sedan förut på "WCDMA prefered" i telefonens inställningsmeny #*#*4636*#*# och det rådde bot på trögheten även innan flash av radion.)

    Radion kan flashas via Clockwork recovery eller via ADB, jag gjorde via recovery. Använder UK/US-versionen (i9020), men EU-versionen (i9023) verkar fungera också (http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=12948035&postcount=89). Bytte själv från KB1 till KB3, men det ska gå från andra versioner också.

    Länk till fil och XDA: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=975105

    Säg till om ni vill ha reupload!
    Noteras ska väl också att radiobyte sägs vara rätt risky business om man gör/det går fel, så be aware.

    Kom ihåg att kolla checksum innan ni puttar in olika uppdateringar: https://market.android.com/details?id=com.hobbyone.HashDroid
     
    Last edited: 18 apr 2011
  2. leiden

    leiden Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2009
    Inlägg:
    320
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    KB3 har funnits ett tag nu och jag provade den men var inte nöjd. För mig fungerar KB1 bättre.
     
  3. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Kollade mottagningen med både KB1 och KB3 idag. Dels på ett ställe bredvid routern, dels två väggar därifrån, givetvis på samma ställe båda gångerna och såg ingen skillnad (mätte i Wifi analyzer). Däremot hade jag under tiden jag använt KB3 glömt bort de förbannade radio-omstarterna (så man måste knappa in SIM-lock) med KB1 så det blev en snabb sorti tillbaka till KB3.

    Omstarterna skapar även en dump (radio_dump_datumochid.bin) på vardera 37mb på minneskortet. Har kvar ~15st sådana från KB1. Orka.
     
  4. Carlis

    Carlis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2009
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hm. Min 9023 gillar den inte..
    När jag ringer upp nån så är det inget ljud åt nåt håll.
    Parkerar och ta tillbaka samtalet fixar det.
    Men suger att göra det varje gång.

    Testat med massa olika rom.

    Nån som har samma problem?

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  5. Boegas

    Boegas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Pixel 5
    Fick samma problem med min (i9020) gick tillbaka till KB1 och nu fungerar allt.
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Skumt att det verkar finnas så stora skillnader att en telefon vägrar och en annan fungerar. Borde knappt ens vara så mellan 9020 och 9023 tycker man ju och inte alls mellan två olika telefoner inom samma modellserie.

    Nåväl, bara tanka KB1 och köra igen. Körde så via recovery när jag testade och det var gjort på en minut :)