Rätt till en olåst telefon?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Playstation, 17 sept 2012.

1. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Kan också vara ett sätt att bli utkastad och helt bannlyst i deras butiker.

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Man får ha lite finnes ;)
    Kan ju inte bara gå in och gapa. Hur exakt man bör göra får vara upp till den som gör det. Man känner ju hur man ska balansera de så man inte gör folk förbannade utan bara besvärade.

3. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Tycker det är läskigt att folk inte riktigt läser, men men.

Har varit i kontakt med TPH idag - De skall "granska mitt ärende" och återkomma i veckan.

evening.beam gillar detta.
  4. Mjodroid

Mjodroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Ett hett tips kan vara att kontakta konsumentvägledare i din kommun och fråga dem vad som gäller medan du väntar på besked från TPH. De ska ju ha koll på sånt. Ställ specifika frågor och ge så mycket info du kan till dem.

TPH går inte att lita och tror de att de kan blåsa dig så kommer de att göra det. De är experter på att utnyttja folks okunnighet om vad som gäller och folks ovilja att tjafsa.

Efter att jag varit utan telefon i stort sett 5 månader och en massa tjafs med reklamation så kommer jag aldrig att köpa nåt av TPH, någonsin. Tyvärr är ju många godtrogna och tror att det går att lita på TPH. Ett bra exempel är att KKL klart och tydligt säger att en köpare har rätt att kontrollera och granska varan samt lämna tillbaka den så länge den är oförändrad. TPH å andra sidan hävdar att du inte får lämna igen tex en telefon om förseglingen är bruten och då är det ju rätt svårt att granska varan. Och det är alltså är ett klart lagbrott från TPHs sida och en klar kränkning av konsumenternas rättigheter.

5. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Har lagt fram tre alternativ;

1. De ger mig en olåst SGS3.
    2. De ser till att ta dusten med tre att häva hela.abonnemanget osv. (Inte troligt, det är mest utfyllnad).
    3. De krediterar mig vad en ny SGS3 kostar. Detta blir ju samma som 1. Då jag kommer köpa telefonen ändå, dock kanske inte där. Jag har avkrävt ett svar innan veckan är slut. TPH:s KTJ förstår problemet och det ligger nu hos någon teamledare kan jag tänka mig. Samtalen är fö. Inspelade.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

6. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

Vid distans- och hemförsäljning har du rätt att granska produkten och även ångra köpet inom 14 dagar från att du mottagit varan.

Du har ingen lagstadgad ångerrätt vid köp i butik, därav mitt inlägg.

Till TS:
    I Tres allmänna villkor står det att om inget annat anges så är produkten låst till Tre.

Med andra ord, har inte TPH sagt att den ska vara olåst så kan de nog, om de vill, hänvisa till det. Sen är ju frågan om de vill blidka TS kunden och göra en mindre förlust (förlust om den är öppnad och använd).

7. Mjodroid

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Njaä. Lagen säger att man har rätt att häva köpet om den inte motsvarar de förväntningar kunden har och varan inte är väsentligt förändrad. Det är lite av en gråzon men konsumenten har ändå rätt att undersöka varan och ändra sig. om varan motsvarar kundens förväntningar måste ju ändå anses subjektivt och synnerligen svårt för butiken att motbevisa Kolla gärna själv på konsumentverkets sida.

8. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det var en intressant slutsats. Det innebär att ingen vara någonsin är såld, utan allting kan alltid bytas om man har en fis på tvären? Jag undrar om du själv inser det orimliga i det du säger.

Där har jag kollat många gånger och aldrig hittat något som liknar det du påstår. Du får gärna styrka ditt påstående med konkret fakta från deras eller annan sida. Länka!

Nth gillar detta.
  9. Nth

Nth Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22

MINA ENHETER

I och med att det står i Tres allmänna villkor att produkten är låst till Tre om inget annat anges, och TS har ingått avtal med Tre via TPH, så ser jag inte hur det skulle ge honom laglig rätt att få byta telefon?

TS blev dessutom informerad om att telefonen var låst vid köptillfället så ditt resonemang går inte ihop i det här fallet. Du som konsument har även en bevisbörda och i verkligheten är det inte som många svenssons tror, att man bara har rättigheter i det här landet.

Saxar texten från Tres allmänna villkor:

Bli medlem eller för att visa innehållet!

Källa finns här: http://www.tre.se/Global/2011/Prislistor/Privat/3s%20allm%C3%A4nna%20villkor%20Konsument_110711.pdf

Detta handlar mer om hur TPH vill behandla sin kund.

Jag önskar TS lycka till i det här och hoppas han når en lösning. Det kan verka som att jag inte vill detta med mina inlägg men mitt syfte är bara att informera så att han/hon kan ta med sig det.

10. Mjodroid

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

My bad. Det gäller dock vid distans köp.

Vad gäller tre och deras allmänna villkor så är det då att telefonen är köpt av tph och det är de som är avtalspart vad telefonen beträffar såvida det inte står specificerat i ett avtal att tph endast agerar som ombud för tre. Vilket jag betvivlar...

11. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Så en liten update;
    Tph hardballar och påstår sig endast agera ombud. Jag förklarade att det inte är så det fungerar, säljer de mig något så är det de som säljer och inte Tre. Jag köper dock löpande en tjänst av Tre, detta gick Tph med på och höll med om. De medgav även att 3 Brandade telefoner i Blått funnits hela tiden och medgav även att om jag var tvingad till en sådan borde jag fått info om det och det borde ha stått på kvittot. "En administrativ miss har skett i butiken". Här var jag nära att be dom att dra åt helvete, men då min sits och addeswe;s är jävligt sur just nu (Han får ingen telefon, jag sitter med 23månaders abb som jag inte vill ha) så skulle vi höras av idag igen. Jag har förklarat att det aldrig varit ett problem med detta tidigare och att jag inte förstår varti problemet ligger.

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

evening.beam gillar detta.