Fråga: Ram minnet 100-150 mb kvar

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av mjoha, 7 jun 2012.

1. box4m

box4m Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Folk snackar som vanligt i nattmössan, de flesta.
    Även detta är en "känd bugg" som ska fixa sig iochmed mjukvaru-uppdateringarna som kommit lite överallt i världen, men inte skandinavien ännu.
    Detta skapar även problemet som många har med att hemskärmen "reloadar" ibland när man trycker på hemknappen efter att ha varit inne i en app som tar mycket minne, t.ex. surfning suger ram.

Detta är alltså fel och ska fixas, gudarna vet när dock :/

2. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Är du säker på detta?

Jag tycker att det låter precis som det ska vara. De som har lite erfarenhet av Linux vet att Linux allokerar och reserverar mycket mer än minne än vad som behövs om det finns mycket minne tillgängligt. Oftast reserveras 85-90% fast man inte har speciellt mycket igång. Saker som egentligen inte behöver vara i minnet läses in och pre-cachas för att programmen ska få snabbare access till datan. Det är fört när det börjar bli ont om ledigt RAM som minnet rensas för att ge plats åt data med högre prioritet. Det är så man använder minnet effektivt och det är även så Android använder minnet. Android är ju baserat på Linux, även om det förmodligen skett en hel del anpassning och tweaks när det gäller minneshanteringen, men i grunden är det till stor del samma.

Jag har endast fått reload på hemskärmen en gång och det var med TW innan jag började använda Apex. Då har jag ändå ofta 20-30+ tabbar i Opera Mobile samt en del andra program igång.

3. box4m

box4m Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Well, av din förklaring att du endast fått reload på hemskärmen en gång och det var med TW och du ofta har 20-30+ tabbar i opera mobile..
    Jag får det väldigt ofta, likväl många andra, så nånting kommer dom ju fixa, annars blir det reklamation

Edit: opera mobile bra? :>

4. Mr_Svahn

Mr_Svahn Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Efter att ha startat om luren har jag 400mb ram ledigt istället för 150 tidigare! Detta trots att jag stängt ner alla program. :)

5. marw77

marw77 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Det blir ju ont om minne utan att ha något igång.
    Startar jag ex Google Drive och läser en fil där för att sedan öppna och surfa lite.
    När man väl går tillbaka till Drive så måste den ladda om allt igen. Går jag sedan tillbaka till webbläsaren så måste den ladda om allt igen. Går jag ut till hemskärmen så laddar den om den också.
    Helt otroligt vad kasst det är. Nu har det gått så långt att jag har rensat bort ALLT som jag inte brukar använda och det har gjort det lite bättre.
    Kan inte hålla med om att S3 har stöd för multitask direkt vilket fungerade bra på S2.
    Får kanske byta webbläsaren för det verkar vara den som suger mest minne.

6. Pekz0r

Pekz0r Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Konstigt att det skiljer så mycket...
    Men de flesta som får reloads kör väl TW eller?

Jag gillar Opera Mobile, men det är väl mest en smaksak och en vanesak vilken man föredrar av den och Chrome som också är en väldigt kompetent browser. Opera turbo som komprimerar sidor och dock något som är riktigt bra om man har dålig täckning och måste surfa på EDGE/2G. Det gör det väldigt mycket snabbare i många fall.

Edit: Värt att tillägga. Apex har en inställning som heter "Keep in memory". Jag antar att det är den som förhindrar reloads.

Last edited: 21 jun 2012
  7. box4m

box4m Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Folk som har problem (många) kör alla möjliga launchers, jag har provat apex, nova, go och touchwiz, same shit.
    "keep in memory" låter som den borde förhindra japp, men samsungs inställningar overwritar antagligen isåfall för det hjälper inte