RAR vs ZIP [Delad - OT]

Discussion in 'Off Topic' started by Pliind, May 6, 2011.

1. henca

henca Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

I ditt Ubuntu, när det gäller såväl tar som unzip vilka jag tog som exempel så har du tillgång till deras källkod. Finessen med öppen källkod är att användare själva har möjlighet att förbättra programmen. Mig veterligen stöder inte tar zip-arkiv, men det skulle vara fullt möjligt för dig eller någon annan som så önskar att lägga till den funktionaliteten. Då de som tycker att ett och samma program skall ha alla möjliga och omöjliga funktionaliteter är i minoritet i unix-världen skulle antagligen ditt bidrag i form av en patch med sådan funktionalitet inte accepteras av utvecklarna bakom tar. Däremot har du fortfarande möjligheten att forka tar till din egen variant som gör precis det som du vill.

Jag är inte 100% säker, men jag tror att även om du har kunskaper i programmering att du inte klarar av att ge rar-funktionalitet till något komprimeringsprogram. Om nu rar vore ett så bra format skulle det säkerligen redan finnas något opensourceprogram med bra rar-funktionalitet om det inte fanns någon hake. Exempel på sådana hakar kan vara odokumenterad algoritm eller patentskyddad algoritm. Jag är som sagt inte insatt i vad det är som gör att rar saknar stöd i opensource-världen, men någonting lurt måste det ju vara.

m v h Henrik

2. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    unrar finns open source, det räcker för mig iaf.

3. henca

MINA ENHETER

Tack för tipset! Jag tankade nu hem källkoden från http://www.rarlab.com/rar_add.htm och kunde i dess fil license.txt läsa följande:

Så där har vi förklaringen, det finns inget opensourceprogram och sannolikt inte heller något program från någon annan leverantör än Alexander som kan skapa rar-arkiv då Alexander har ensamrätt på komprimeringsalgoritmen. Detta tolkar jag också som att alla program som kan packa upp rar-arkiv antingen helt är skrivna av Alexander själv eller att de i åtminstone den delen av programmet använder sig av källkod skriven av Alexander.

Låt oss nu leka med tanken att rar blir ett populärt format och att mänskligheten bestämmer sig för att spara hela sin kulturskatt komprimerat med detta format. Vad händer då om X antal år när Alexander inte längre kan eller vill uppdatera sin källkod och 64-bitars operativsystem och applikationer ses som hopplöst omoderna? Kommer man behöva ta sig till ett museum för att hitta en dator som kan packa upp filen med den viktiga informationen?

Att det finns opensource program som kan läsa arkiven är bra, men att dessa program skeppas med en licens som förbjuder förståelse av och återimplementation av algoritmen diskvalificerar ändå formatet.

m v h Henrik

4. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Eller så använder jag winrar. Huruvida det fungerar i Ubuntu låter jag vara osagt. Där kanske det är egna mystiska alternativ.

5. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
  6. henca

MINA ENHETER

Jag tankade hem källkoden och kikade lite på den. Det är ju lite intressant att programmet distribueras med LGPL-licens. En sådan licens förhindrar ju inte att någon gör reverse-engineering på rar-formatet. Dock kunde jag inte vid min snabbkoll hitta någon källkod som hanterade rar-filer. Jag kunde inte heller bygga programmet i min Linux-miljö. Programmet verkade vara skrivet för OSX.

m v h Henrik

7. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Jag hittade en makefil för Linux i TheUnarchiver2.7.1_src.zip: The Unarchiver/XADMaster/Makefile.linux

Men den krävde både Objective C och GNUstep och de hade jag inte lust att installera.

8. simpleminds

simpleminds Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Finns ju mindre teknikbegåvade människor i världen, alla använder inte externa komprimeringsprogram vilket är varför vissa anser att ZIP är bättre.

9. HydraGel

HydraGel Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Det vet jag faktiskt inte då det var ett tag sen, men IZarc fungerade så jag behöll det och det funkar bra.
    Jag gillar att det är enkelt och ser simpelt ut utan 578 st knappar och sånt i olika färger.