Problemet gamingtelefonerna har är att tex Qualcomm, Samsung m.fl. aldrig skulle design att chipp specifikt för mobilgaming. Deras chipp är optimerade för en så bred målgrupp som möjligt, och tillverkarna har ju ingen möjlighet att beställa ett chipp med tex bättre grafikdel. De är bundna till samma hårdvara som alla andra på den punkten.
Så allt Razer, ASUS m.fl. kan göra för att stå ut på denna marknad är höjda klockfrekvenser (men det går bara att höja dem si och så mycket, finns annat än kylningen som begränsar). Faktum är ju att tex OnePlus 6T inte throttlar nämnvärt under hård belastningen, och bredvid tex Razer Phone 2 eller ASUS ROG Phone är ju skillnaden därför mycket liten.
Samtidigt får man oftast kompromissa med tex kameran, och det är ju ytterst få villiga att göra idag, även om man tex får en något vassare skärm.
Det är dessutom bara en tidsfråga innan 90Hz och sedan 120Hz blir standard också på gemene telefon, och då återstår ju inte ens skärmen att stå ut med.
Jag förstår att Qualcomm pushar för detta, men det är extremt knepigt att få ned latensen. Oavsett hur bra 5G är kan ljuset inte färdas med en högre hastighet än vad det gör, och det innebär att en viss latens blir ofrånkomlig. Med tanke på hur mycket fokus som ligger på låga latenser bland gamers om man ser till hårdvaran; skärmen skall max ha 1ms, 244hz och musen skall helst ha en uppdateringsfrekvens på 500Hz eller 2ms etc.
Spelar man dessutom online påverkar det latensen i ännu större utsträckning. De med lägst latens har övertaget i onlinespel, och speciellt i sådana spel där det gäller att ha snabba reflexer, tex Counterstrike och dylikt.
Har mycket svårt att se hur detta skall bli något som slår igenom annat än för speltyper där latenserna inte har så stor betydelse. Typ storybaserade spel i stil med de Telltale Games erbjuder/spel som inte körs i multiplayer.
Last edited: 23 februari 2019