RCS iPhone

Diskussion i 'Allmänt' startad av Spiken59, 29 jan 2025.

1. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    994
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Men jag nämner att Samsung inte räknas, jag kan inte ladda ner Samsung Messenger pga Knox. Sen använder inte casuals B2B RCS mellan varandra, det är normal RCS UP.

Men Google har inga planer att tillåta tredjepartsappar, det skulle minska deras betydelse i marknaden. Google har nu ett guldägg och tänker inte ge upp sin position. T. ex. tillåter man inte root användare. Sen säger dom att det finns en risk men dom som rootar har bättre koll än casuals på säkerhet.

2. tag

tag Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 824
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det står ju dig fritt och öppna upp en consol och utveckla appar via Google RCS
    https://business-communications.cloud.google.com/console/partner-console/

upload_2025-3-17_21-11-4.png

Sedan om du säljer RCS meddelanden eller ha den öppet är helt upp till dig själv.
    Men många företag har gjort bussiness appar av modellen och tar betalt, för täcka sina egna kostnader.

Men du kan ju göra en reklam finansierad app om du inte vill betala kostnaderna för APIerna.

Visserligen kommer ju operatörerna debitera google för kommunicera säkerligen med deras RCS server, och viseversa när RCS kommer ut.

Mellan mobiloperatörerna inom Eu kan möjligtvis vara gratis, eller om det uppför en kvitterningsregler.

Men att alla som hostar RCS för kommunicera kostar ström, datatrafik, underhåll.

Google är inte ensam om RCS .

Men Apple öppnar inte ens upp för möjligheten att skapa appar som matchar Imessanger.

Google och Apple kan mycket väl redan idag sammarbeta om Apple vill.

3. abcde

abcde Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det verkar vara en del förvirring i den här tråden om vad som krävs för att RCS ska fungera på iPhone, så jag tänkte försöka reda ut några detaljer.

Apple har haft stöd för RCS sedan iOS 18 lanserades den 16 september 2024. Till skillnad från Google som efter många misslyckade försök att få med sig operatörerna valde att lansera sin egen RCS-tjänst, så har Apple implementerat RCS enligt GSMA-standard.

För att RCS enligt GSMA-standard ska fungera så måste operatören erbjuda en RCS-tjänst i sitt nät. Det innebär att operatören måste fixa en meddelande-server för RCS på ett eller annat sätt.

När operatören har infört stöd i sitt nät så kontaktar de Apple och meddelar att de vill lägga till RCS-stöd i operatörsprofilen. Om operatören själva skapar profilen eller om Apple gör det har jag inte koll på, men i vilket fall så skapas en uppdaterad operatörsprofil som innehåller all information telefonen behöver ha för att kontakta operatörens RCS-tjänst. Denna profil pushas ut av Apple och när detta är gjort så fungerar RCS.

Apple behöver inte ha något egen RCS-server, utan endast en operatörsprofil som pekar på operatörens RCS-server.

Anledningen att vi inte har stöd för RCS på iPhone ännu i Sverige ligger helt och hållet på våra operatörer som inte har visat något större intresse i att erbjuda tjänsten. Varför skulle man lägga pengar på det tidigare när Google har skött det för Android? De har helt enkelt inte någon RCS-server i sina nät, så det finns inget för Apples enheter att kontakta för att skicka och ta emot RCS-meddelanden.

Det är lite det här som har varit problemet med RCS från dag ett, och troligen en stor anledning till att Apple inte har implementerat standarden tidigare. Avsaknad av intresse från operatörer, Googles skapande av en egen tjänst som inte är helt kompatibel med GSMA-standarden (totalsträckskryptering fungerar bara om båda parterna använder Googles RCS-tjänst till exempel), och att användare till stor del inte har efterfrågat tjänsten.

Totalsträckskryptering och liknande funktioner finns det stöd för i senaste versionen av RCS Universal Profile med versionsnummer 3.0. Så länge alla leverantörer av telefoner samt mobiloperatörerna har stöd för detta så fungerar kryptering mellan olika fabrikat. Det är det fina med en universell standard. Krypteringen hanteras så klart på klientsidan, och RCS-servern hos operatören förmedlar bara den krypterade informationen.

Väntar med spänning på att våra operatörer ska komma ut med ny information om statusen på att erbjuda RCS i sina nät, men misstänker att det ligger en bra bit in i framtiden. Tanken är väl att även Android-telefoner ska använda operatörens tjänst i första hand.

Boris92 gillar detta.
  4. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 522
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det tror jag inte, om inte Google ändrar i Messenger appen, för som den är nu tror jag inte ens det går

5. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 661
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Det är väl egentligen inte så konstigt att operatörer vill ducka RCS ? Med RCS ökar ju kostnader för själva operatören och dessutom kanske ökar mängden data som ska skyfflas vidare (iaf om det går via mobilnät trots uppkoppling mot wifi, medan whatsapp alltid kör wifi via tillgängligt )

eller tänker jag fel?

bernard gillar detta.
  6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 522
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du tänker nog fel när det gäller själva skickande. RCS kommer använda data, och Wi-Fi om det används.

7. wmb

Mottagna gillanden:
    2 661
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Okej. Då faller teorin. ja förutom att det blev en kostnad på operatören för fler servrar

8. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 423
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    @abcde@abcde Apple har valt att RCS ska släppas på regionvis oavsett om en operatör redan har stöd för det eller ej. När regionen kan få det aktiverat behöver Apple, tillsammans med operatören, även se till att en operatörsprofil finns där RCS är aktiverat. Det är därför det oftast är flera operatörer i samma land som har stöd och inte enstaka i fler länder.

Det skulle alltså i dagsläget inte spela någon roll om en svensk operatör bygger stöd för RCS, det hade inte fungerat ändå. Det finns även flera operatörer i till exempel USA som har stödet på plats men som väntar på att en korrekt operatörsprofil släpps.

9. Boris92

Mottagna gillanden:
    994
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Hoppas operatörerna startar upp sina egna servrar så att vi slipper Play Integrity intrånget i våra liv. Eller att vi kan anslut oss till Apples server.

Största frågan är om RCS blir nät neutralitets befriad, alltså om du skickar 100mb fil till någon via RCS och att det inte tsr från din surfpot.

10. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 522
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har för mig att de inte får göra så i EU. Telia och Tre fick ju straffade för att ha exkluderat vissa appar/data från att räknas från din surfpott

11. wmb

Mottagna gillanden:
    2 661
    Operatör:
    Fello

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Kan inte påstå det skulle förändra mitt liv något. Jag har ju inte tagit ett abonnemang med förhoppning att slippa betala för data jag använder. Det vore ju på sin höjd en bonus

stelex och jnsson gillar detta.
  12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 522
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    RCS drar också så lite data så inte värt något för mig

13. tag

Mottagna gillanden:
    1 824
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Google har stöd för alla vägar, det använder den RCS som är tillgänglig, har operatören din RCS, och personen skickar från en operatör som också har RCS men utanför Messenger så blir det operatörernas RCS som används, har personen som skickar RCS operatör stöd för RCS men skickar utanför Messenger så kommer det bli ett vanligt SMS/MMS.

Ja RCS drar nästan inget allt sparas ju hos RCS Servern som kommunicerar med nästa RCS server, drar inget mer än typ Facebook, eller aftonbladet även dessa drar mer data.

Visserligen får man en 4K film skickad på RCS och du spelar upp den så blir det som se 4K film på netflix i dragning av datan, man behöver dock inte spela upp en video fören man är på ett WiFi.

Bara visa en preview drar mindre än aftonbladet som laddar bra många fler bilder.
    Och har man en operatör som stöder RCS så kan det till och med göra den datan gratis i abonnemanget så det drar noll, för ersätta den gamla tekniken för MMS/SMS, som är dessutom mycket dyrare och underhålla för operatörerna, pengarna det sparar in på underhåll kan läggas på ge gratis data för RCS meddelanden på deras server och även göra vinst, vilket skulle även kunna gynna bolagets ekonomiska lägen.

14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 522
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Är det dock tillåtet? Tre och Telia har behövt backa på att vissa saker inte skulle räknas mot surfpotten och jag antar att detta skulle vara samma sak då

15. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 423
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Om du använder en operatörs RCS-lösning går det via IMS på samma sätt som ett samtal via VoLTE exempelvis. Har operatören inte stöd för RCS utan Googles lösning för detta används din datamängd.

Boris92 gillar detta.
  16. tag

Mottagna gillanden:
    1 824
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    En server för tillhandla hålla mobilaoperatörtjänst räknas inte som en vanlig webbserver även om RCS är server som hålls i drift. Däremot kan ingen besöka dessa, den läser och communicerar med andra server.

Precis som Routringen är för kommunicera med olika DNS server runt om i världen. RCS är ingen större skillnad mot än en DNS Server, därför behandlar det inte trafiken annorlunda.

Hade RCS Server varit moln baserad du hade kunnat typ gå på rcs.telia.se till exempel för se dina meddelanden och videon, så hade det behandlad trafiken annorlunda än mot Spoitify ETC

Däremot kan ingen besöka en RCS server, den ska endast kommunicera med andra RCS server för läsa och hämta meddelanden som skickas mellan olika RCS server runt om i världen.

Och kan sedan visas i ett meddelande app som kan kommunicera mot RCS server.

Därför skulle det inte bryta mot lagen.

---------------------

Pinging google.com [142.250.74.46] with 32 bytes of data:
    Reply from 142.250.74.46: bytes=32 time=7ms TTL=116

Nu pingar vi DNS server för 4766 Korea Telecome i Bussan i Sydkorea

Pinging 211.104.210.174 with 32 bytes of data:
    Reply from 211.104.210.174: bytes=32 time=272ms TTL=41
    Reply from 211.104.210.174: bytes=32 time=269ms TTL=41

Du ser även Bahnhof behandlar DNS slag olika, utan bryta mot lagen

Ex
    Samma sak blir det med RCS också, för appen kommer ju läsa in datan från den RCS servern som skickas / tas emot på till och från mottagare, Telia kunder hämtar mottaget meddelande från Telia RCS server i den valfria meddelande appen.

Telecome i Bussan som skickade dig ett meddelande skulle läsa det från Bussan i Sydkoreas RCS server

Ingen annan än kunden RCS server kan läsa den servern meddelande ändå, endast RCS servern kan skicka meddelande vidare. och Appen som ska ta emot RCS meddelanden måste kommunicera för veta vilken server den ska hämtas och visas ifrån.

Därför skulle Telia kunna erbjuda den datan gratis, eftersom det inte konkurerar mot någon annan tjänst.

Däremot skulle det blockera typ Telecome i Bussan i Sydkorea att få kommunicera med Telias RCS server, men tillåter alla andra RCS server i världen att kommunicera så behandlar man dessa olika.

Last edited: 3 maj 2025
  17. Boris92

Mottagna gillanden:
    994
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Tekniskt sätt kan du besöka telia.se även utan surf om du inte har saldo kvar. Det är samma logik som att du kna ringa till 90200 utan SEK saldo i ditt kontantkort.