Realme GT Neo2

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av Max 3, 16 nov 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Skillnad mellan stock och gcam i halvdunkel belysning inomhus. Auto på båda utan nattläge. Dock HDR+ aktiverat på gcam. Kör en ny mod jag hittade på telegram med tillhörande XML fil. Helt annan vitbalans på gcam (kritvitt vs. gulvitt), mycket mer brus i bilden på stock (och sämre detaljnivå) jämfört med gcam. Dock blev bilden från gcam överdrivet ljus.



    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 26 jan 2022
    vandahl9 och mullsjomannen gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu börjar vi snacka utklassning från gcam. Först stock och sedan gcam. Slog av AWB i gcam för mindre kritvit vitbalans.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Holabanarne och mullsjomannen gillar detta.
  3. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 769
    Mottagna gillanden:
    1 622
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro


    När man tänker på att det är en mobil för ca 3500kr så blir man imponerad av kvaliteten med Gcam.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, gcam brukar alltid briljera på midrangelurar. På high-end lurar blir skillnaden i regel mer subtil och det är mer tycke och smak om man föredrar stock eller gcam.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  5. ouhn

    ouhn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2021
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Lite OT men varför optimerar inte tillverkarna kameraapparna bättre så att man slipper använda Gcam?
    Gör man bilderna medvetet sämre så att det ska bli en tydlig skillnad mellan midrange och flaggskepp? Eller är Google så mycket bättre på att optimera kameran?
     
    mullsjomannen gillar detta.
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra fråga. Tror det kan vara en kombination men mest beror det kanske på att google är vassare på att optimera bildbehandlingen via deras HDR+-funktion. Sedan är det också en smakfråga. Det gcam framför allt lyckas med är bilder som blir skarpa och detaljrika. Tittar man på bilderna på en mobiltelefonskärm eller surfplatta utan att "pixelpeepa" kan t.ex. Realmes stil på bilderna vara mer tilltalande för medelsvensson med dess kraftigt övermättade färger och utan att man direkt ser att detaljerna är utsmetade.
     
    ouhn gillar detta.
  7. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Molten-basketbollen i bakgrunden, nu snackar vi!
     
    flipp gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha, ja tyvärr har den används alldeles för lite på senare år. Måste bli bättring! Fick faktiskt en basketkorg i 40-årspresent i somras.
     
    Millwad gillar detta.
  9. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Måste hålla med om att jag känner att jag skulle föredra om bilderna låg någonstans mittemellan Gcam och Stock-kameran egentligen.

    Jag har sett några videos på youtube gällande Gcam för GT Neo 2, och där tycker jag främst att den största förbättringen med Gcam verkar vara om man tar bilder på människor, där ser man mycket mindre utsmetad och suddig ut + hudtoner såg mer realistiska ut.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker nog gcam nästan alltid tar bättre bilder just på denna lur. Dock kan man ju tweaka inställningarna om man vill ha foton med lite högre färgmättnad. Kände dock att GT 2 Neo inte tillförde någon added value över Mi 11 Pro så jag sålde den nyss i forumet. Kan rekommendera att söka på GT Neo 2 i appen Telegram. Finns en spansk grupp som delar olika gcams.
     
    Last edited: 27 jan 2022
  11. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Helt förståeligt, tycker att Xiaomi Mi 11 Pro verkar vara en bättre lur än GT Neo 2 också förutom att jag inte är förtjust i MIUI överlag. Det är ju en lur i en helt annan liga egentligen, GT Neo 2 är ju lite flagship killer/övre mid-range av lurar medan Mi 11 Pro bara är rakt av flagship. Sen att Mi 11 Pro är extremt prisvärd så är den ju fortfarande runt 2000 dyrare än Realme GT Neo 2 som billigast, vad jag sett. Men i det stora hela en mer fulländad lur med färre kompromisser, 100%.
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om man ogillar MIUI är Neo 2 helt rätt köp. Jag måste säga att jag föredrar MIUI över Color OS. Båda är bra men MIUI känns mer levande och roligt att använda medan Color OS är mer sparsmakat. Dock älskar jag att man kan finjustera saker i gränssnittet på color os. Typ färger, ikoner m.m. Lysande att Color OS har stöd för trejdpartsikoner direkt. Bara att ladda hem ikoner från playstore och installera. Det fungerar inte på MIUI, då måste jag gå via deras temabutik och försöka hitta ikoner där.
     
  13. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Därför jag slog till på din Realme. Måste testa deras os ordentligt en gång. Kanske jag föredrar MIUI efteråt men som det känns just nu så måste jag testa något annat än MIUI. :P
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha se där. Vilken telefon har du nu?
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har svårt att se att någon skulle ogilla Color OS sedan version 11. Det har ju både mycket funktioner och ett ganska rent gränssnitt. Flytet och så brukar också vara bra. Min frus Oppo Reno 10X flyter fortfarande som smör trots att den snart är 3 år gammal.
     
    iterva gillar detta.
  16. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    iPhone 13 Pro och OP Nord. Så blir nog en bra uppgradering från nuvarande Nord. Senaste MIUI enheten jag hade var en 10T Pro. Nå oavsett så lär nog Neo2 kännas som en uppgradering jämnfört med nuvarande Nord.
     
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Absolut. Tyckte Neon kändes som en förstorad Nord 2. :) Numera är ju Oppo/Realme/OnePlus praktiskt taget samma sak. Deras telefoner ser och känns snarlika, både hårdvaran och mjukvaran.
     
    iterva gillar detta.
  18. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Ah men fan vad gött, visste inte det om tredjepartsikoner faktiskt!
    Egentligen vet jag inte riktigt vad jag har emot MIUI, tidigare när jag haft telefoner med MIUI (senast var ett tag sen... Mi Mix 3 eller Mi 9 kanske?) så har jag gillat det trots att konsensus har varit att MIUI är ett av dom mindre najs varianterna av Android...
    Men det är något med det nu bara som jag har svårt för, och kan inte sätta fingret på vad det är, förutom att jag hatar ikonerna (men det går ju också att ändra som sagt).
    Inte på den nivån att jag skulle bojkotta Xiaomi, skulle lätt kunna ha en Xiaomi med tillräckligt najs hårdvara ändå, men jag föredrar helt klart utseendet hos många andra Android-skins, finns dock också långt värre enligt mig.
     
  19. vandahl9

    vandahl9 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    284
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra Black

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    S24 Ultra Black
    @flipp@flipp har du lust att länka den Gcam som du använder?

    Tackar på förhand och trevlig kväll :)
     
  20. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Nu får vi se om jag får min GT Neo 2 ikväll, jag tvivlar på det.

    Paketet är på väg i bil men av någon anledning ser adressen helt jävla miffo ut. Stod min adress, och sen 5 5 3 (med mellanrum på båda) istället för bara nummer 5, där nummer 3 ska vara 3 våningar (vilket dock inte specificeras i fraktsedeln) och den ena 5:an inte alls ska vara där.
    Följt av att UPS kundtjänst inte kunde se om mitt telefonnummer var inkluderat i fraktordern heller... och min port har varken portkod eller porttelefon (well, den har varit trasig i x antal månader) så jag misstänker att det inte blir någon telefon idag.

    Såg UPS-bilen på min gata för någon halvtimme sen också så. :(