Lyckan blev kort. Får värk i handleden av att hålla i denna denna lur så har precis sålt den till mullsjomannen här på forumet. Får detta problem med nästan alla telefoner nu för tiden. Den väger 191 gram, inte speciellt mycket jämfört med andra nya telefoner men mer än vad telefonerna vägde för några år sedan då jag aldrig fick detta problem med handsledsvärk. Jag kommer skippa K20 och K20 Pro då de också är "tunga" och har liknande yttermått och form så kommer garanterad ge mig värk i handleden.
Hann dock testa Realme X i två dagar och var väldigt imponerad. Har svårt att se att man kan få något bättre för pengarna. Har inte alls problem med Color OS 6, känns betydligt bättre än den version jag hade på Oppo R9S som nästintill var en horribel upplevelse. Klarar man sig utan band 20 och kan leva med en mjukvara som påminner om MIUI 10 är det en väldigt prisvärd telefon. Jag håller den som bättre än t.ex. Samsung A70 som jag hade en kortare period i våras. Kameran är t.ex. bättre, dock har den lite problem med att överexponera samt att färgerna är lite övermättade (instragramvänligt), men dessa issues försvinner om man kör gcam-modden. Utan att ha testat OnePlus 7 Pro är min gissning att bilderna från stockkameran blir väldigt lika den då båda telefonerna har samma sensor och förmodligen liknande bildprocessering. Byggkvaliteten och designen är annars bättre på Realme X jämfört med A70. Fingeravtrycksläsaren är klasser bättre. Själv kvaliteten på skärmpanelen är nog ganska likvärdig. Batteritiden verkade också mycket bra under de dagar jag använde Realme X. Nu är jag tillbaka på Meizu X8 och Mi Max 3 och dessa telefoner känns ju helt klart som ett nedbyte i jämförelse, framför allt om man jämför skärmarna.
Last edited: Jun 16, 2019