Recensera ditt senaste teknikköp

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 18 sept 2019.

1. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Tack för din recension. Känner nog att jag avvaktar. Har idag en ac pro, ac lite och dream machine (inkl nano), så det är redan för mycket egentligen:)

tpalsson gillar detta.
  2. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 328
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    sennheiser_508337_pxc_550_ii_wireless_around_ear_1509432.jpg

har nu använt mina sennheiser PXC 550 II ett tag. Köptes på black friday för runt 1800 kr, nu är priset tillbaka på 3400 kronor enligt prisjakt.

Det jag gillar med dom mest är att de är mkt bekväma och plast konstruktionen bidrar till att de känns väldigt lätta vilket också är viktigt om de ska kännas bekväma under lägnre tid. Touch funktionerna tycker jag funkar bra, de grundläggande funktionerna som att tex höjja och sänka volym med swipe rörelser fungerar mycket bra och pålitligt.

Med medföljande app kan man styra vissa funktioner så som tex ljudbild och anc. är oklart om man kan ändra allt detta med gester då jag inte riktigt satt mig in i det ännu, men vore ju bra om man ej var tvungen att använda appen.

Med en prislapp på 3400 kronor så kan man förvänta sig en hel del av ljudet. Ljudet är ju också bara så bra som källan så i skrivande stund är ju helt klart dagens bluetooth protokol för ljud en begränsande faktor med dess komprimering och artifakter. Men om sanningen ska fram köper man inte ett par trådlösa lurar för det ultimata ljudet, utan man strävar efter en bra balans mellan bra ljud och bekvämlighet. Jag anser att dessa lurar lyckas med detta. Hörlurarna återger en naturlig ljudbild vilket tilltalar mig så är inte så mkt bas som i vissa andra lurar. Det går dock lägga till bass bost i EQn om man vill, EQn är dock inte en vanlig EQ dessvärre... det är en rad olika DSP funktioner som erbjuds...så som rumsklang..bass boost tex öka treble osv.

Inledningsvis tyckte jag hörlurarna lät riktigt kasst. ,men hörlurar behöver i många fall en viss burn in period... de låter bättre nu men det låter mer som 1800 kr (trådlösa) trådburna lurar för det priset låter ju givetvis många gånger bättre. Nu går det emmerltid att köra dessa lurar med sladd också, har dock inte haft möjlighet att prova det så mkt hur stor skillanden blir ska göra det vid tillfälle. Men med tanke på priset och att jag också är medveten om att bluetooth audio inte har kommit längre så här så accepterar jag ljudnivån vad den är. Och utvecklingen vad det gäller bluetooth audio verkar gå långsamt... så jag förväntar mig inga underverk de närmaste åren åtminstonde på android sidan.

Lurarna funkar utmärkt att koppla till min nvidia shield, kollar man på film är det viktigt att byta till Movie läget i appen det blir en mer "immerssive" upplevelse ljud effekter osv låter med 3 dimensionella och mer bas. Det finns säkert många som föredrar att köra i movie eller club läget hela tiden då det blir mer bas... om man testar sida vid sida låter neutrala läget ganska platt och tråkigt... men det är bara när man jämför sida vid sida.. naturliga läget är bättre på att återge ljudet som det låter... generellt..

Ljud volymen på lurarna lämnar tyvärr endel att önska... det är relativt låg volym på dessa lurar dessvärre.. Men det är å andra sidan bra för min hörsel, men om källan har låg ljudnivå till att börja med så kan de bli i lägsta laget.

ANC/brusreduceringen är inte klassledande. Men för mina ändamål har de funka bra hittils jag har inte rest med dom ännu, men jag har provat att köra dom i bilen, och bilen blir i stort sett ljudlös jag har inte längre motorn och de känns som man "svävar" fram med bilen. Något som ska vara bra med dessa jämfört tex sonys är att deras Passiva brusreducering stänger ute mer ljud en de flesta, det innebär att lurarna är bättre på att stänga ute sporadiska och plötsliga ljud så som tex röster än många andra lurarna som förlitar sig på den aktiva brusreduceringen. När det kommer till den aktiva brus redcueringen ligger dom inte i top men i och med att den passiva är bättre än konkurrenterna så behöver ANC inte jobba lika hårt heller. Uppskattar också att när ANC är aktiverat hör jag NOLL brus, så är man alergisk mot att det låter som man spelar en "kasettband" så kommer man gilla dessa lurar...

Batteritiden tycker jag är väldigt bra behöver kanske ladda någon gång i veckan och jag kör då också AAC som drar betydligt mer batteri än aptx då jag känner att ljudet blir bättre med AAC

Jag är dock av min fasta övertygelse att detta lurar säkerligen låter dubbelt så bra på en iphone med AAC så jag klandrar delvis android och tillverkarna för dålig integration av bluetooth codecs. Har tex sett att det är väldigt vanligt att frekvenser över 14khz kapas av helt på android... på iphone finns inte det problemet... så trådlösa hörlurar är idag överlägset på Iphone. Även LDAC verkar vara kritiserat The ultimate guide to Bluetooth headphones: LDAC isn't Hi-res

Vill man ha de bästa trådlösa hörluarna under 4000 finns det ju inte så jätte mkt att välja på för de flesta tror jag de står mellan pxc 550 ii och Sony WH-1000XM4. Sony lurana kostar just nu 3800. Ingen av dessa lurarna låter lika bra som man förvänta sig för priset utan hälften av priset man betalra för är det faktum att de är trådlösa det bör man ha i åtanke... du får hörlurarn som låter många gånger bättre med tråd.. men problemet är ju att inga telfoner idag levereras med hörlursutgång... så man är inte så mkt val...

Jag personligen hade inte rekommenderat dessa lurar för 3400 kr vänta isåfall till nästa black fridah för 1800 är det helt klart ett bra köp!

nexus^6 gillar detta.
  3. skythread

skythread Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25
    Har haft den en dag igång nu. Ubiquiti Unifi 6 Long Range om det inte syntes på bilden :innocent:
    Täckningen är samma som min gamla Unifi AC LR. Kanske väldigt lite bättre.
    Hastighetsmässigt, så har det ökat bra. Lekt runt lite med inställningarna. Körde helt fräscht och återställde allt innan jag kopplade in den. Gick från 5ms 157.41ner 89.89upp -> 4ms 366.07ner 97.86upp på mitt skrivbord som står runt 8 meter bort och genom 2 väggar (träväggar med 2 lager plankor och tomt emellan).
    WPA3 ställde dock till lite problem, var tvungen att ansluta alla grejer igen. Verkar fortfarande vara lite strul med skrivaren, så får se ifall jag kan lösa det eller gå tillbaka till WPA2.
    Den är väldigt stor och tung. Men när den är på taket med LED inställt på lågt så kommer den nog inte synas så mycket.
    Nätet känns stabilare och är troligen 4x4 på både 2.4 och 5GHz som har gjort stor skillnad. Märks tydligt när man streamar att den inte behöver buffra. Vi är 2 familjer som delar på nätet, 5 vuxna så den gamla AP fick kämpa.

bernard gillar detta.
  4. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 450
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Har haft min 6lr i dryga veckan och den har fungerat bra. Men märker ingen egentlig skillnad. Fördelen med en lr är ju att man ofta klarar sig med en ap, men hastigheten avtar ju lite rum för rum. I en vanlig villa är det nog bättra med 2-3 unifi 6 lite utspridda, då blir det inga nedgångar.

bernard gillar detta.