Jag har sedan tidigare en Unifi AP AC Lite och har nu köpt en Unifi AP 6 LongRange...
@mange76 bla, var nyfiken hur den står sig gällande täckning och hastighet.
Spontant är det ingen större skillnad. Jag har 100/100 Mbit internet koppling som jag lätt kunde maxa via trådlösa nätverket även tidigare. Möjligtvis så är svarstiderna (ping) några tiondelar lägre i snitt, säkert pga den mycket mer vassa CPU'n i Unifi 6 LR jämfört med den äldre.
Täckningen har jag inte testat så mycket, men den är klart bättre än Lite'n, framförallt mer stabil signal längre bort från AP'n.
Hastigheten är alltid svår att testa på trådlösa produkter. Jag har satt upp en iPerf3 server på en trådad dator på nätverket. Kort sagt så får äldre enheter utan wifi 6, ungefär samma hastigheter som tidigare.
Den enda enhet jag har som har Wifi6 är en iPhone12 Pro och den kliver naturligtvis upp högt i iperf3 testerna.. Däremot är det oerhört avståndsberoende - precis som utan wifi6.
Sitter jag nära AP'n med iPhonen så kan den klämmas upp i lite drygt 600Mbit/s.
Tilläggas ska att jag bor i hus, men det finns en hel del närliggande AP'n. Jag har försökt att optimera kanalerna, men det kan gå en vecka så behövs det justeras igen
Har man, som jag hade, en Unifi AP AC Lite, eller liknande och den fungerar bra finns knappast en anledning att uppgradera. Det är mer om man har särskilda behov, tex mycket stort antal klienter, många wifi6 enheter eller andra problem med signalstyrka som det kan var läge att titta på Unifi 6 LR istället.
Har man däremot en gammal vanlig konsument router - då är det säkert som natt och dag att köpa en Unifi 6!
Click to expand...